וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כביש להעברת נשק לסוריה ונמל שמאיים על ישראל: איראן מרחיבה פעילותה במזה"ת

14.3.2017 / 8:09

בישראל חוששים שאיראן מנסה לנצל את הוואקום המדיני עם כניסת טראמפ לבית הלבן להגדלת השפעתה באזור. שני האיומים הבולטים: נמל שיפגע בעליונות הימית של צה"ל וסלילת ציר חדש לשינוע נשק דרך עיראק. גורם ביטחוני: "בשגרה הם יציקו לנו, בחירום הם עשוים להצטרף לחיזבאללה"

צילום: לשכת רוה"מ

(בווידאו: ראש הממשלה מכריז - "לא נקבל את התבססות איראן וגרורותיה בסוריה")

בישראל מעריכים כי איראן מנסה לנצל את הוואקום המדיני במזרח התיכון, שנוצר עם תחילת כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, כדי להרחיב את השפעתה במדינות האזור. לדברי גורמים במערכת הביטחון, טהראן שואפת לייצא את עקרונות המהפכה ולחזק את כוחה במלחמת הדת בין הסונים לשיעים באמצעות יועצים, מפקדים, חיילים וארגוני טרור הנמצאים תחת חסותה.

ההשפעה האיראנית בלבנון, באמצעות חיזבאללה, היא כבר עובדה מוגמרת, וגם בתימן הצליח משטר האייתולות לבסס את כוחו. בסודאן חווים היחסים משבר בשנים האחרונות, וציר הברחות הנשק באזור נקטע.

בעיראק ההשפעה של טהראן היא חלקית בלבד, וברצועת עזה מערכת היחסים "מתנדנדת": הזרוע הצבאית של חמאס משוועת לכסף ולאמצעי לחימה מאיראן, בעוד שחאלד משעל ואיסמעיל הנייה, ראשי הזרוע המדינית, מעדיפים להתקרב אל הציר הסוני הכולל את מצרים, סעודיה, קטאר וטורקיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צוללות של חיל הים הישראלי. דובר צה"ל
פגיעה בעליונות הישראלית. צוללת חיל הים/דובר צה"ל

בסוריה, מצבם של האיראנים הוא המורכב ביותר: מחד הם שלחו כוחות קרקעיים ויועצים כדי לסייע לאסד במלחמה נגד המורדים, אך עם כניסת הכוחות הרוסיים לסוריה וככל שאבדות למשמרות המהפכה גברו, פחת מעמדה של איראן. המשטר בטהראן עדיין מנסה לגבות את המחיר מאסד על התמיכה הבלתי מסויגת כדי להשאירו בחיים, ובשבוע האחרון פורסמה הכוונה להקים נמל בחופי לטקיה שבסוריה, ולקדם הפעלה של כביש מאיראן לסוריה, דרך עיראק.

אפשרות הקמת הנמל מעוררת דאגה רבה בצה"ל, בשל הרחבת תחום הפעולה שהיא תעניק לצבא האיראני. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי נמל איראני בסוריה יהווה בסיס קדמי להפלגות קצרות, ולטווחים שכיום איראן אינה פועלת בהם – ובראשן ישראל. לדברי הגורמים, חיכוך בין חילות הים של ישראל ושל איראן בטווחים קרובים לחופי ישראל עלול לפגוע בעליונות הימית הישראלית באופן שיחייב הערכת מצב והיערכות מחודשות.

הצי האיראני הוא קטן יחסית, אין ברשותו ספינות גדולות והוא מתבסס בעיקר על יכולות כלי שיט מהירים, קטנים וחמושים ב"שיטת הנחילים", שבה כלי שיט רבים מסתערים על מטרה. רוב פעילותו היא במפרץ הפרסי ובים הערבי, וכלי השיט שלו כמעט ולא מפליגים לטווח ארוך. מקרה חריג אירע לפני כחמש שנים, כשספינה איראנית הפליגה דרך הים האדום ומיצרי טיראן עד לסוריה וחזרה.

ההשתלטות האיראנית על עשרה מלחים אמריקנים במפרץ הפרסי, 13 בינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
ההשתלטות האיראנית על ספינת המלחים האמריקנית, בשנה שעברה/צילום מסך, טוויטר

גורם ביטחוני בכיר לשעבר העריך: "בשגרה, נמל איראני יכול להציק מאוד ולהוות משקל משמעותי בפעילות של חיל הים, כשבחירום בעת עימות עם חיזבאללה האיראנים עשויים להצטרף למערכה. 170 מייל מלטקיה לחופי ישראל זה מרחק קצר מאוד במונחים ימיים. זה אומר לראות את האויב בעין, ומשנה את מאזן הכוחות באזור. זה בדיוק כמו שאיראן תחזיק חטיבת לוחמים ברמת הגולן או טייסת קרב בסוריה. מדובר באנשים שקמים כל בוקר וחושבים איך לחסל את מדינת ישראל".

הגורם הזכיר את מערכת היחסים השברירית בין האיראנים לצי של צבא ארצות הברית במצרי הורמוז. "תראו איך הוא ממרר להם את החיים, החיילים האיראניים מתקרבים ומתגרים באמריקנים ללא חשש. בפברואר בשנה שעברה השתלטו כוחות משמרות המהפכה על כלי שיט אמריקני שתעה בדרכו וחדר למים הטריטוריאליים של איראן".

בזמן שישראל מפעילה לחץ על מוסקבה למנוע את המהלך האיראני, ולחסום את דרכם של כוחות אל קודס אל סוריה, מקדם משטר האייתולות פתיחת כביש שיגיע מאיראן לסוריה, ויעקוף למעשה את אמברגו הנשק שהטיל המערב מתחת לאפן של המעצמות. האיראנים כבר הצליחו לרתום למהלך כוחות כורדים שיאפשרו מעבר של ציוד צבאי ומערכות נשק בין המדינות, ומשם גם ללבנון ולרצועת עזה. כיום, כדי להעביר ציוד דרך האוויר חייבת איראן לעבור מעל טורקיה, המקפידה לאכוף את האמברגו. במערכת הביטחון מעריכים כי אסד מתקשה להגיד לא לאיראן, והשאלה היא האם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יחליט להכריז על הקמת נמל איראני כקו אדום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
יכריז על הקמת נמל איראני כקו אדום? פוטין עם נתניהו, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully