וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוד צרכן או לקוח: הצעה למילה חדשה לתיאור תשלום עבור זנות

12.3.2017 / 15:04

ח"כ עליזה לביא קראה לאקדמיה ללשון לאמץ את המילה "זנאי" לתיאור אדם המשלם בעבור מין. "המילה זונה היא משמשת כינוי גנאי, המילה לתיאור מי שמשלם עבור הזנות היא מכובסת", כתבה. קבוצת מחאה בפייסבוק מבקשת להסיר את הלגיטימציה שמקבלים הזנאים

הפגנת "באות לזנאים" מול מועדון חשפנות בתל אביב. עמוד הפייסבור "באות לזנאים", צילום מסך
"המילה לתיאור מי שצורך את הזנות היא מכובסת ונקייה". הפגנת "באות לזנאים" בתל אביב/צילום מסך, עמוד הפייסבור "באות לזנאים"

יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות בכנסת ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) שלחה ביום חמישי האחרון מכתב לטלי בן יהודה, מנכ"לית האקדמיה ללשון העברית מכתב ובו היא קוראת להגדיר באופן רשמי את המילה "זנאי" במילון העברי לתיאור צרכן זנות. על פי ח"כ לביא, "לשפה יש חלק מרכזי ביצירת תודעה ציבורית וביצירת נורמות מוסריות. השפה מתארת את המציאות, ובה בעת צובעת אותה ומשפיעה על האופן שבו אנו חווים את המציאות. על כן, בעודנו נאבקים בנורמה חברתית פסולה, עלינו לבחון את המונחים הלשוניים המשמשים לתיאורה ולהתאימם לנורמה שאותה אנו מבקשים ליצור".

במכתב ששלחה לאקדמיה ללשון מסבירה ח"כ לביא את דרישתה, "המילה 'זונה' היא מילה מגדרית המתארת אישה העוסקת בזנות. מילון ספיר מגדיר זונה כ'אישה המקיימת יחסי מין עם גברים תמורת תשלום', אולם אין מילה המתארת את צרכן הזנות. בעוד המילה זונה היא מילה היוצרת קונוטציה בעלת מטען שלילי, והמשמשת כינוי גנאי, המילה לתיאור מי שצורך את הזנות היא מכובסת ונקייה מהקשר שלילי כלשהו; 'לקוח' או 'צרכן'".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: חרדים מכים רוכב אופניים בהפגנות נגד חילול שבת בירושלים
לאחר 20 שנה: שוחרר המחבל שרצח שבע תלמידות בנהריים
הולנד גירשה שרה טורקית; תומכי ארדואן הפגינו מול הקונסוליה

מליאת חוק שירות ביטחון, מרץ 2014. נועם מושקוביץ
"לשפה יש חלק מרכזי ביצירת תודעה". ח"כ לביא/נועם מושקוביץ

לדבריה של ח"כ לביא, השימוש במילים "צרכן" או "לקוח" מעודד צריכת זנות שכן, כאמור, מילים אלו נטולות תיוג שלילי, ונוצר מצג לפיו "צרכן" זנות אינו שונה מאדם הרוכש כיכר לחם במכולת. השימוש במילה בעלת מטען שלילי לתיאור צד אחד למעשה הזנות, מייצר תודעה שגויה לפיה ישנו רק צד אחד אקטיבי בזנות ועליו מוטלת האחריות למעשה: האישה עצמה. זאת למרות שבפועל, ה"לקוח" הוא המנוע ל"תעשיית" הזנות, שכן הוא יוצר את הביקוש שמוביל ל"היצע" הנשים בזנות.

על פי ד"ר רוביק רוזנטל, סופר וחוקר שפה, ובעל הטור "הזירה הלשונית": "המשמעות ההיסטורית של זנאי היא נואף או רועה זונות, המילה זנאי נאמרת בדרך כלל על מי שהוא רודף שמלות קיצוני, לאו דווקא תמורת תשלום. בעצם הפנייה יש פה רצון להדביק מונח לקהל צרכני הזונות כדי להציג אותו באור שלילי. האם האקדמיה תלך לקראת הקריאה הזו? זהו מהלך דרמטי, לקחת מושג שמתאר אדם חצי חולה מין, רועה זונות או נואף ולהצמיד את זה על קבוצה מאוד גדולה של גברים שלא בהכרח עונים על שלושת המונחים הללו, מדובר במושג שביהדות הוא סוג של חטא חמור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

רונזטל טוען כי קיימות שלוש דרכים שונות להביט על מערכת היחסים בין האישה לבין הלקוח. "האפשרות הראשונה כמערכת לגיטימית, אנחנו אולי לא מתים עליה, אבל היא פועלת במסגרת החוק, מי שעובר על החוק הן לא הנשים ולא הלקוחות אלא הסרסורים. במקרה הזה נוצרת אי סימטריה בין האישה לבין הגבר. האישה נקראת בשם שהוא טעון מטען שלילי עוד מקדמת דנא, ואילו הגבר מקבל שם לגיטימי לחלוטין ואפילו מכבד. האפשרויות השנייה היא לראות מערכת היחסים הזאת בפן השלילי ולהילחם בה, ואז יש מקום לשנות את המושג 'לקוח' ולמצוא לו מושג שמכניס לו מטענים שליליים. האפשרות השלישית שקיימת היא לשנות את המושג לאישה בזנות באופן שמעניק לגיטימיות למקצוע שלה. במקרה הזה המונח 'יצאנית' הוא קצת יותר מעודן, מונח תלמודי המדבר על אישה שיוצאת לרחוב, ולא נשארת במשפחה. הפועל לזנות בעברית מופיע בתנ"ך אינסוף פעמים והוא בדרך כלל בהקשרים שליליים מאוד".

לדברי רוזנטל, "יש חוסר סימטריה בין האישה לגבר, הנשים זוכות לסטיגמות שליליות הרבה יותר מהגברים בגלל התיוג הלשוני, ויש הרבה דוגמאות לכך, אי הסימטריה הזאת בין הגבר לאישה בנושא של הזנות היא בלתי נסבלת". הוא הוסיף: "השאלה היא אם ללכת לכיוון של לגיטימציה כפי שעושים בחלק מהמדינות בעולם או ללכת לכיוון של דה לגיטמציה כפי שעושים במדינות אחרות. זנאי היא אפשרות מאוד חזקה וצריך לשקול אותה היטב כי יש לו משמעויות מקדמת דנא שהם הרבה יותר חמורות מאשר גבר שהולך באופן מזדמן לאישה בזנות".

"באות לזנאים"

בחודשים האחרונים ישנה התעוררות של ארגונים חברתיים ואנשים פרטיים המפגינים נגד צרכני הזנות. במאבקם זה מכנים המפגינים את הגברים הבאים לזונות "זנאים". בפייסבוק הוקמה קבוצה שנקראת "באות לזנאים" המנהלת קמפיין משמרות מחאה נגד תופעת הזנאות מול מכוני ליווי ומועדוני חשפנות כדי להביך את אלו הפוקדים את מועדוני החשפנות ולהזכיר שלא מדובר במעשה לגיטימי, ולהעביר את המסר שנשים אינן מוצר צריכה.

"מספרים לכם, שהן 'רקדניות אקזוטיות', 'פרפורמריות'. אבל כשאת יושבת על חלציו של זר ומתחככת בו תוך כדי שהוא חופן כל פיסה בגופך שיכולה להיחטף על ידי כף ידו, קשה לך מאד להרגיש שאת רוקדת", נכתב בעמוד הפייסבוק של הקבוצה. "ולגבי האקזוטיות? ובכן, בואו נשאיר את זה לתיאור פירות. תמיד זה הרגיש כאילו הם עושים תחרות בינם לבין עצמם: כמה חלקי גוף שלי יצליחו לתפוס בזמן הקצוב עליו שילמו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסר הוא שנשים אינן מוצר צריכה. הפגנת "באות לזנאים" בצל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully