וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקרינה: תושבי פוקושימה ייאלצו לשוב לבתיהם - או לאבד את הסיוע

עשרות אלפי תושבים שנמלטו מהמחוז היפני שהוכה לפני שש שנים באסון הגרעיני הכבד בתולדות המדינה ייאלצו לשוב לבתיהם בניגוד לרצונם עד סוף החודש. לפי התושבים, המדינה מנסה להמעיט בסכנה הטמונה ברמות הקרינה במחוז והם נמצאים בין הפטיש לסדן

תיעוד חדש מהכור בפוקושימה/צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

אלפי התושבים שנמלטו מפוקושימה, יפן, עקב האסון הכבד במפעל הגרעיני שהיכה את המחוז בגלי קרינה רדיואקטיבית הרסניים לפני שש שנים, הונחו לשוב לבתיהם – או שיאבדו את הסיוע הכספי שניתן להם לשם דיור חלופי מאז האסון עד סוף החודש. זאת, למרות החשש מפני עודף קרינה שעדיין שורר בשכונותיהם הקודמות.

ההנחיה, שזכתה לגינויים רבים כהפרת זכויותיהם של המפונים לחיות בסביבה בטוחה, תשפיע על כ-27 אלף בני אדם שלא חיו באזור בפוקושימה שהוגדר כחייב בפינוי לאחר האסון הגרעיני החמור ביותר שפקד את המדינה אי פעם.

עקב רעידת אדמה בעוצמה 9.0 שאירעה ב-11 במרץ 2011, גל צונאמי עוצמתי היכה במדינה וגבה את חייהם של כמעט 19 אלף בני אדם לאורך חופה הצפון-מזרחי של יפן, ובמקביל, הותכו הכורים בתחנת הכוח בפוקושימה וגרמו לפליטת חומרים רדיואקטיביים עקב קריסת מערכת הקירור.

עוד בוואלה! NEWS:
אושרה סופית הדחת נשיאת קוריאה הדרומית; שניים נהרגו בהפגנות בעדה
שש שנים אחרי האסון בפוקושימה, עיירות הרפאים נשלטות בידי חזירי בר
בנו של אחיו של קים הופיע בסרטון מחתרתי: "מקווה שהמצב ישתפר"

צוות סבא"א מבקר בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י, יפן, 27 במאי 2011. רויטרס
"לאלץ אותנו לחזור - זה פשע". פקחים של סבא"א מבקרים בתחנת הכוח בפוקושימה/רויטרס

נוריקו מאטסומוטו היא אחת מעשרות אלפי האנשים שעלולים לאבד את כספי הסיוע שהם מקבלים מהמדינה בסוף החודש, ותאלץ לקבל החלטה כמעט בלתי אפשרית: לשוב לביתה, שהיא מאמינה שמסכן את בריאותה, או להתמודד עם קשיים כלכליים חריפים. "רבים מהמפונים שאני מכירה נמצאים בעמדה דומה", צוטטה מאטסומוטו בדוח של ארגון "גרינפיס" ביפן על זכויות אדם. "הם ייאלצו לספוג רמות גבוהות של קרינה אם ישובו, אבל הממשלה מכריחה אותם לחזור – זה בגדר פשע".

בעת האסון מאטסומוטו חיה עם בעלה ושתי בנותיהם בעיר קוריאמה, השוכנת 70 ק"מ ממערב למתקן הגרעיני. אזור זה הוגדר כנמצא מחוץ לטווח שבו הונחו אלפי בני אדם להימלט. מאטסומוטו ומפחה תחילה נשארו בביתם, אך שלושה חודשים לאחר מכן, כאשר בתה הצעירה בת ה-12 החלה לסבול מדימומים באפה, כאבי בטן ושלשולים, היא הותירה את בעלה מאחור ועזבה עם שתי בנותיה עשרות קילומטרים הרחק מפוקושימה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הממשלה ממעיטה בהשפעת החשיפה לקרינה"

רבים מהאנשים שעזבו את בתיהם על דעת עצמם ולא על פי הנחיית המדינה לאחר קריסתם של שלושת הכורים היו אמהות וילדיהן הצעירים, שעל פי מומחים, חשופים יותר לסכנות בריאותיות מחשיפה ממושכת לרמות קרינה, גם נמוכות. ה"פינוי מרצון" הכריח משפחות לחיות בנפרד, בעוד ההורים מתקשים להרוויח מספיק כדי לממן את בתיהם החדשים ולשלם את תשלומי המשכנתא על בתיהם שננטשו.

פקחי סבא"א בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דאי-איצ'י, סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
"יהפכו לפליטים". פקחים של סבא"א מבקרים בתחנת הכוח בפוקושימה/רויטרס

"הממשלה ממעיטה בהשפעת החשיפה לקרינה, ותושבים שלא חוזרים למקומות כמו קוריאמה יוותרו לממן את עצמם", אמרה מאטסומוטו. "הם יהפכו לפליטים. אנחנו מרגישים כאילו ננטשנו על ידי הממשלה שלנו". מימון המדינה לתושבים שנמלטו משכונות כמו שכונתה של מאטסומוטו עומד על כ-90 אלף ין בדרך כלל, כ-640 אירו, לחודש. לפי הרשויות במדינה, חלק מהתושבים יקבלו מימון מופחת לאחר הפסק הסיוע. "התאונה הגרעינית אשמה במצב הזה, אך פתאום אנחנו נראים כמו האשמים, כאילו אנחנו מתנהגים באנוכיות", אמרה מאטסומוטו.

כעת, מנסים התושבים שמסרבים לשוב לבתיהם לשכנע את הרשויות להכריז על כל אזוריה של פוקושימה כלא ראויים למחיה עבור בני אדם, אלא אם רמת הקרינה תרד מתחת ל-1 מיליזיוורט - יחידת המידה לספיגת קרינה רדיואקטיבית – החשיפה המקסימלית המומלצת בידי הארגון העולמי להגנה מפני קרינה.

ואולם, הממשלה ממשיכה לעודד את התושבים שרמת הקרינה באזוריהם נמדדת ב-20 מיליזיוורט לשוב לבתיהם, רמת חשיפה שנחשבת, באופן בינלאומי, כמותרת לעובדים במפעלים גרעיניים. בסוף החודש יפוג תוקפם של צווי הפינוי בארבע עיירות וכפרים נוספים במחוז, כאשר רק תושבים בקרבת המפעל, שם הקרינה עוברת את רמת ה-50 מיליזיוורט לשנה, עדיין זוכים לסיוע.

(עדכון ראשון: 21:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully