וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאבו מאזן: על ישראל והפלסטינים לקיים מו"מ ישיר לשלום

11.3.2017 / 4:50

בשיחתם הראשונה של השניים הזמין הנשיא את יו"ר הרשות הפלסטינית לפגישה בוושינגטון "בקרוב מאוד". זאת ברקע גישתו החיובית כלפי ישראל ופגישתו עם נתניהו. טראמפ: "מאמין שיש סיכוי לשלום"

צילוום: ערוץ 20, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: פגישת טראמפ ונתניהו בבית הלבן, פברואר)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח בטלפון אמש (שישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לראשונה מאז נכנס לבית הלבן בחודש ינואר האחרון. עם סיומה, נמסר מלשכתו של אבו מאזן כי טראמפ הזמינו לביקור בוושינגטון.

הלילה נמסר מהבית הלבן כי השניים דנו בדרכים לקידום שלום במזרח התיכון, "כולל הסכם בר קיימא שישים סוף לסכסוך הישראלי פלסטיני". עוד נמסר כי "הנשיא הדגיש את דעתו האישית, שהשלום אפשרי וכי הגיע הזמן להגיע להסכם".

עוד אמר טראמפ לאבו מאזן כי הסכם שכזה יתן את אותותיו החיוביים לא רק על ישראל והפלסטינים, אלא על האזור כולו. טראמפ הוסיף כי ההסכם "חייב להיות תוצאה של שיחות ישירות בין הצדדים", וכי "ארצות הברית תעבוד בצמוד להנהגה הישראלית והפלסטינית כדי להגיע למטרה הזו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן. AP
טראמפ ונתניהו בוושינגטון, בחודש שעבר/AP

לדברי טראמפ, ארצות הברית לא יכולה לכפות פיתרון על ישראל או על הפלסטינים, ואף צד לא יכול לכפות הסכם על הצד השני. הבית הלבן אישר כי טראמפ הזמין את עבאס לביקור בוושינגטון "בעתיד הקרוב".

לדברי נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, יו"ר הרשות הדגיש בפני טראמפ את מחויבותו לשיתוף פעולה עם וושינגטון כדי לקדם את השלום במתווה של שתי מדינות. טראמפ השיב לו כי הוא מחויב לשלום כאפשרות אסטרטגית להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. עוד הוסיף כי ההזמנה נועדה "לבחון דרכים להתנעה מחודשת של התהליך המדיני".

לפני השיחה, העריכו בכירים פלסטינים כי אבו מאזן ידגיש גם את דאגתו בנוגע לבנייה בהתנחלויות. כמו כן, דווח בנוסף כי מעט לפני השיחה עם נשיא ארצות הברית, שוחח אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן "על ההתפתחויות באזור ועל תהליך השלום".

השיחה מגיעה ברקע הגישה החיובית המסתמנת מצד ממשל טראמפ כלפי ישראל, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם הנשיא החדש פעמיים וביקר בוושינגטון. במסיבת העיתונאים שנערכה בזמן ביקורו של נתניהו, טראמפ אמר כי הוא "מתבונן בפתרון של שתי מדינות ושל מדינה אחת, ואני ארצה את הפתרון ששני הצדדים יסכימו עליו. אני יכול לחיות עם כל אחד מהם".

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
יביע נכונות לתהליך השלום. אבו מאזן/רויטרס

לאחר אמירה זו, שעוררה סערה בעולם הערבי ובאירופה, הבית הלבן נוקט מדיניות זהירה יותר בעניין זה. השיח סביב העברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים פחת, זאת חרף העובדה שטראמפ הבטיח לעשות זאת במהלך הקמפיין שלו לנשיאות. גם השגריר בישראל דייוויד פרידמן אמר כי הוא מעוניין לראות את השגרירות עוברת לירושלים, וכי הוא מצפה לעבוד מהעיר לפחות חלק מהזמן.

עד כה שמר טראמפ על יחסים זהירים למדי עם העולם הערבי, בניגוד לקודמו ברק אובמה. הוא שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ופגש את עבדאללה מלך ירדן, שביקר בוושינגטון. במהלך מסע הבחירות שלו, טראמפ אמר כי הוא לא בהכרח רואה את הבנייה בהתנחלויות, שאותה רואים בעולם הערבי, באירופה וברשות כמכשול העיקרי לשלום, כבעיה אמיתית בדרך להסכם בין ישראל והפלסטינים. עם זאת, בזמן ביקורו של נתניהו ביקש טראמפ "לעצור מעט את הבנייה בהתנחלויות".

(עדכון ראשון: 20:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully