וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "ישראל בחרה צד בפוליטיקה האמריקנית, ומשלמת את המחיר"

7.3.2017 / 10:22

שר הביטחון לשעבר נאם בוושינגטון, ומתח ביקורת מרומזת על רה"מ וקשריו עם המפלגה הרפובליקנית. על תהליך השלום, אמר יעלון: "הייתי אומר לטראמפ שלא יהיה פתרון לבעיה במהלך כהונתו. סיפוח הוא לא האינטרס שלנו"

צילום: אבי כהן, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: יעלון באירוע "שבתרבות" בסוף השבוע בתל אביב)

שר הביטחון לשעבר משה יעלון מתח הלילה (שלישי) ביקורת מרומזת על התנהלותו של ראש הממשלה מול ארצות הברית, בנאום שנשא בוושינגטון הבירה, אמר יעלון מבלי לנקוב בשמו של נתניהו: "ישראל לא צריכה להיות מעורבת בפוליטיקה האמריקנית. אני חושש שאנחנו משלמים היום את המחיר על בחירה בצד מסוים".

בכינוס של "אמריקן יוניברסיטי", הסביר יעלון כי על ישראל לנהל קשרי עבודה עם שתי המפלגות, הרפובליקנית והדמוקרטית. "אני חושש מכך שהעובדה שישראל מזוהה כיום יותר עם הרפובליקנים, תביא לכך שהסנטימנט נגד טראמפ יהפוך לסנטימנט נגד ישראל. זו הרגשתי. אנחנו צריכים להתמודד עם כך, לשמור על מדיניות דו מפלגתית, לא להיות מזוהים באופן חד צדדי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר הביטחון לשעבר משה יעלון בכנס בוושינגטון נואם בפני הקהילה היהודית, 7 במרץ 2017. עמרי נחמיאס
"צריכים להחליט איפה ליישב יהודים ואיפה לא". יעלון, הלילה/עמרי נחמיאס

יעלון הוסיף כי בעבודה מול הממשל החדש עשויות להיות הזדמנויות, אף שלא ברור מה תהיה הגישה האמריקנית בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני תחת הנשיא טראמפ. "עשויה להיות הזדמנות עם הממשל החדש. אני מאמין גדול ביחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית, ועדיין היו לנו מחלוקות בשמונה השנים האחרונות. עדיין לא ברור מה תהיה המדיניות של הממשל החדש בנוגע למזרח התיכון. אני מקווה שיהיו ערוצים פתוחים, שבהם נוכל לחלוק את האבחנות שלנו".

כשנשאל מה היה מעלה בפני נשיא ארצות הברית לו היה נפגש איתו, אמר יעלון כי היה בוחר להבהיר לו שלא יצליח להשיג הסכם שלום במהלך כהונתו, בין אם זו תימשך ארבע או שמונה שנים. "אם היו לי כמה דקות לדבר עם טראמפ, הייתי מדבר איתו על הטעויות שנעשו עד עכשיו. כמובן שזו החלטה של האמריקאים עד כמה הם רוצים להיות מעורבים בתהליך במזרח התיכון. הייתי אומר לו שאין פתרון ברור. לא נפתור את הבעיה בכהונה שלך, ואם תהיה בתפקידך שמונה שנים, צריך לקבל החלטות על האינטרסים שלך ועל ניהול הסיטואציה. האתגר הראשון הוא איראן, האתגר השני הוא איראן, האתגר השלישי הוא איראן, ולאחר מכן דאעש והאחים המוסלמים".

פרוייקט הגבהת הגדר בגבול מצרים, 2017. משרד הביטחון
"בשיא היו 2,000 מהגרים בחודש, כיום אפס". הגדר בגבול מצרים/משרד הביטחון

יעלון, שהתפטר מתפקידו לפני כשנה והוחלף על ידי אביגדור ליברמן, אמר כי הוא "חושש מההתפתחות החדשה, בכל העולם, של העדפה של פופוליזם על פני מנהיגות, העדפה של עובדות אלטרנטיביות על פני המציאות בשטח. מניפולציות של רעיונות מסוימים". לדבריו, עזב את משרד הביטחון "לא בגלל מחלוקת על מה צריך לקרות עם איראן, עם סוריה או עם הפלסטינים. יכולות להיות מחלוקות מאחורי דלתות סגורות. התפטרתי בגלל התופעה הזו שבה מצאתי פוליטיקאים מנווטים בהתאם לרוחות, לרשתות החברתיות, ללייקים בפייסבוק. מנהיגות זה לא להיות פופולרי, אלא לקבל את ההחלטות הנכונות".

בנוגע לסיפוח השטחים, אמר יעלון כי ישראל לא צריכה לספח את שטחי C, שכן מהלך כזה יוביל ליצירה של מדינה דו לאומית. "מנקודת המבט הישראלית, לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני, אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות בעצמנו. פוליטיקאים מדברים על כך שזה הזמן לספח אזורים מסוימים, שזה זמן להתיישב בכל מקום, אבל זה לא האינטרס שלנו. אם אנחנו מחפשים הפרדה פוליטית, לא אזרוח של פלסטינים או יצירת מעמד של אזרחים סוג ב', אנחנו צריכים להחליט איפה ליישב יהודים ואיפה לא, וכמובן שלא לספח את שטח C כיום, ובכך להניח את היסודות למדינה דו לאומית. החלטות שכאלה צריכות להתקבל על ידי ההנהגה שלנו, במיוחד בימים שבהם יש הרגשה שכעת בוושינגטון הכול יתקבל בברכה".

על ההקבלה בין הגדר שנבנתה בגבול מצרים לחומה העתידית בין ארצות הברית למקסיקו, השיב יעלון: "אני לא מכיר את הנושא של חומה בגבול מקסיקו, לנו יש ניסיון של מכשולים לאורך הגבול עם מצרים. זו מערכת שמבוססת על גדר גבוהה, חיישנים, זה כלי להתמודד עם הברחה של נשק וסמים, ועם הגירה בלתי חוקית. זה הסתבר כמוצלח. בזמן השיא היו לנו 2,000 מהגרים מאפריקה בחודש, וכיום אפס. אבל האם זו אותה הסיטואציה בגבול ארצות הברית ומקסיקו? איני יודע, איני בטוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully