וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומדות בפני עונש מוות: שתי נשים יואשמו ברצח אחיו של קים

28.2.2017 / 15:30

שתי הנשים - מאינדונזיה ווייטנאם - יואשמו ברצח קים ג'ונג נאם, אחרי שתועדו מורחות על פניו חומר כימי, שבהמשך זוהה כגז עצבים קטלני. בקוריאה הדרומית קוראים לצעדי ענישה חמורים, כולל השעיית הצפון מהאו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מלזיה הודיעה היום כי שתי הנשים שנעצרו בחשד לחיסולו של אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית מוקדם יותר החודש יועמדו מחר (רביעי) לדין ויואשמו ברצח. אם יורשעו השתיים – מאינדונזיה ומווייטנאם – עשוי להיגזר עליהן עונש מוות. הן נעצרו לאחר שתועדו במצלמות נמל התעופה בקואלה לומפור כשהן מורחות על פניו של קים ג'ונג נאם חומר רעיל, שבהמשך זוהה כגז עצבים שנמצא ברשימה של כלי נשק להשמדה המונית האסורים לשימוש.

בקוריאה הדרומית קראו לצעדי ענישה "קולקטיביים" נגד קוריאה הצפונית, כולל השעייתה מהאו"ם, בטענה כי השימוש שעשתה בנשק כימי הוא "קריאת השכמה". שר החוץ של קוריאה הדרומית יון ביונג-סה אמר בוועידה של האו"ם על התפרקות מנשק להשמדה המונית כי "לקוריאה הצפונית יש ככל הנראה לא כמה גרמים, אלא אלפי טונות של נשק כימי, כולל VX. ההתנקשות האחרונה היא קריאת השכמה לכולנו ליכולות של קוריאה הצפונית ולכוונתה להשתמש בהן".

ארצות הברית וקוריאה הדרומית סבורות כי קוריאה הצפונית תכננה את ההתנקשות בקים ג'ונג נאם. הוא חי בגלות במקאו, תחת חסותה של סין, וביקר לא אחת את המשטר בפיונגיאנג ואת השלטון השושלתי של משפחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוענות כי חשבו שמדובר במתיחה. סיטי אישאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי הנשים – דואן ת'י הונג, מוויטנאם, וסיטי אישאה, מאינדונזיה, נעצרו לאחר החיסול בנמל התעופה. משטרת מלזיה גם מחזיקה במעצר אזרח צפון קוריאני וזיהתה שבעה חשודים נוספים מקוריאה הצפונית בחשד למעורבות בהתנקשות. אם השתיים יורשעו, הן עומדות בפני עונש מוות. האזרח הצפון קוריאני שבמעצר לא יואשם יחד עמן מחר.

הן סיפרו לנציגים דיפלומטים מארצותיהן כי שילמו להן כדי להשתתף במה שהן חשבו שתהיה מתיחה עבור תכנית טלוויזיה. במשטרת מלזיה טוענים כי הן ידעו מהן עשו כשתקפו את קים ג'ונג נאם והן הונחו לשטוף את ידיהן אחרי שמרחו עליו את גז העצבים. עם זאת, לפי ההערכות, מי שהעביר להן את ה-VX , לקח בחשבון את האפשרות שהן ייעצרו והיה מוכן לוותר עליהן.

החקירה המעמיקה של מלזיה גרמה למשבר דיפלומטי עם קוריאה הצפונית, ששלחה היום משלחת של גורמים רמי-דרג לקואלה לומפור כדי להפיג את המתיחות. פיונגיאנג, שטרם הכירה בכך שקים ג'ונג נאם הוא זה שחוסל, דורשת את השבת גופתו ואת שחרור אזרח המדינה שמוחזק במעצר. רי טונג לי, לשעבר סגן שגריר קוריאה הצפונית לאו"ם, אמר עם בואו לקואלה לומפור כי הוא שם "כדי לפתח את היחסים הידידותיים" בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully