וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "בניגוד למבקר המדינה - אני מגבה את המערכת הצבאית"

27.2.2017 / 16:40

ראש הממשלה תקף את המבקר יוסף שפירא לקראת הפרסום מחר של פרק הקבינט בדוח על מבצע "צוק איתן". לדבריו, "אף קבינט לא היה מעודכן יותר מהקבינט בזמן המבצע". שר הביטחון ליברמן: "השיח בנושא לא ענייני". יו"ר האופוזיציה הרצוג: "מחדל שהתמשך על פני שנים"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף היום (שני) את מבקר המדינה יוסף שפירא, שיפרסם מחר את הפרק על התנהלות הקבינט במבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. "אף קבינט לא היה מעודכן יותר מהקבינט המדיני ביטחוני בזמן המבצע. בניגוד למבקר המדינה - אני מגבה את המערכת הצבאית. לא נקבל טפטופים ונגן על כל ירי. כך עשינו היום וכך נעשה גם בהמשך", אמר בישיבת סיעת הליכוד.

"כשנכנסים לקבינט צריך להשאיר בחוץ את הטלפון הסלולרי, את הפוליטיקה הקטנה ואינטרסים אישיים", עקץ נתניהו. "אני מגבה את ראשי צה"ל, שב"כ ומערכת הביטחון - ששמרו ושומרים על אזרחי מדינת ישראל. הלוחמים והמפקדים שלנו נלחמו בחירוף נפש, ועם ישראל גאה בהם".

"הלקחים החשובים באמת לא נמצאים בדוח המבקר ואנחנו מיישמים אותם בלי הכרזות ובלי הצהרות לתקשורת, אלא ביסודיות, בהתמדה ובשקט. ועיקרון נוסף שאנחנו מיישמים תחת הנהגתי: אנחנו מגיבים על כל ירי לשטחנו".

עוד בוואלה! NEWS:
שר בכיר לשעבר עוקץ: "לא שמעתי שיקולים מדיניים בקבינט בצוק איתן"
גנץ לקראת פרסום הדוח על צוק איתן: "עשינו מה שביקשו בדרג המדיני"
כשלי הצבא והביקורת על נתניהו: מי צפוי להפסיד מדוח צוק איתן

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
רה"מ נתניהו עם יו"ר הקואליציה ביטן בישיבת סיעת הליכוד/נועם מושקוביץ

נתניהו הוסיף כי "האחריות הראשונה שלו כראש ממשלה היא לדאוג לביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. "כך עשינו במבצע 'צוק איתן'. היכינו את החמאס את המכה הקשה ביותר שהוא ספג בתולדותיו. חיסלנו כאלף מחבלי חמאס, את בכירי מפקדיו. הפלנו את מגדלי הטרור. פעלנו בעוצמה, באחריות ובתיאום מלא בין הדרג המדיני והצבאי".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, האשים כי השיח המתנהל בנושא דוח המבקר הוא "שיח לא ענייני, אלא שיח פוליטי שלא תורם לביטחון מדינת ישראל ואפילו להפך". ליברמן, שכיהן בעת המבצע כשר החוץ, הוסיף: "צה"ל ומערכת הביטחון עוסקים בהפקת לקחים ובתיקון מה שצריך כבר מיום למחרת המבצע. כל ההודעות של הפוליטיקאים בימים האחרונים לא עסקו בהפקת לקחים אלא בסגירת חשבונות ובהאשמות הדדיות".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באוגדת איו"ש. אוקטובר 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"לא נכון שלא נערכו לאיום". שר הביטחון לשעבר יעלון וראש הממשלה נתניהו/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) אמר היום כי "אין (בדוח) ביקורת קשה על ראש הממשלה, זה לא נכון". לדברי ביטן, "לכל מה שכתוב בדוח, יש לנו תשובות מספקות וכשיתפרסם הדוח אנחנו נאמר אותן".

לדבריו, הטענות בדוח שלפיהן "לא נערכו לאיום המנהרות", אינן נכונות. הוא הוסיף כי "יש לי תשובות, ואין שום חובה לקבל את הדוח כפי שהוא. גם בבית המשפט לא מקבלים אותו כפי שהוא. הוא לא ראיה בבית המשפט, ואנחנו יכולים לחלוק עליו, במיוחד בדברים שקשורים במדיניות או בדברים מהסוג הזה".

שר האוצר משה כחלון, שהיה מחוץ למערכת הפוליטית בעת המבצע, אמר: "הדלפות מהקבינט מסכנות את חיילי צה"ל, גם אם מישהו חושב שיעשה מהן רווח פוליטי - שיתאפק. אסור לנו כשרים בקבינט היום ובעבר להשתמש בדוח"ות האלה ככלי ניגוח פוליטי".

ישיבת סיעה המחנה הציוני – פתיחת מושב החורף 2016. נועם מושקוביץ
"כתב אישום אסטרטגי". ראשי המחנה הציוני הרצוג ולבני/נועם מושקוביץ

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), שהייתה חברת קבינט במהלך המבצע, טענה היום כי "כל העיסוקים יהפכו מחר להיות פוליטיים, סביב השאלה מי ניצח, נתניהו או בנט. אבל כל התשובות לכך לא עוזרות לאיומים האמיתיים על מדינת ישראל". לדבריה, "למרות שאני היום באופוזיציה, אני מתכוונת לעמוד בפיתוי של לתקוף את ראש הממשלה בעקבות הדוח הזה, זה לא נכון. הדבר שנמצא על השולחן יותר חשוב".

"דוח המבקר מתמקד בנושא אחד", הבהירה לבני. "התפיסה שהמנהרות הם איום היא נכונה, אבל לא שזה האיום היחיד שצריך להתמודד מולו. מצער אותי שעיסוק היתר בעניין הזה מגמד עניניים אחרים שצריכים להתמודד מולם". לבני הוסיפה כי את איום המנהרות "היה צריך לפתור מראש, העובדה שזה לא נעשה לפני שהגענו למבצע - זה כשל גדול". לטענתה, "יש היום איומים של חיזבאללה, גדולים יותר מאלה שבעזה. זה הדיון האמיתי שצריך להיות".

יו"ר האופוזיציה ועמיתה של לבני לסיעת המחנה הציוני, יצחק הרצוג, הוסיף: "מבקר המדינה ניסח כתב אישום אסטרטגי, שאינו עוסק בהתנהלות אישית מפוקפקת, אלא באי כשירות של הנהגת המדינה. זו לא מעידה רגעית וחד פעמית, אלא מחדל שהתמשך על פני שנים". הוא החמיא ללבני, "שפעלה בקבינט כפי שמצופה מהנהגה מדינת וביטחונית", ותקף גם את יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד, שהיה שר האוצר וחבר הקבינט: "הוא יכול וחייב היה לשנות את פני המלחמה והקיפאון המדיני, אבל העדיף לשתוק ולהתחנף".

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
לפיד עם נתניהו בימיו כשר האוצר. "ראש הממשלה לא הביא את הנושא לקבינט"/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

לפיד עצמו אמר היום: "הדוח מאד מדויק. הוא אומר אילו אנשים קיבלו הערה ואילו לא - ראש הממשלה, שר הביטחון לשעבר וחלק מצמרת הצבא, לעומת אנשים שהיו שם ולא קיבלו הערות, כי כנראה הם התנהגו כשורה. מידע שהיה צריך להגיע לקבינט לא הגיע לקבינט.

"אם אפשר במלחמה הבאה להציל חייל אחד, זוהי חובתה של הממשלה לתקן, ראש הממשלה צריך להתייצב בפני המדינה והצבא ולהודות שהוא טעה, הוא צריך להגיד לאזרחי ישראל שתהליך התיקון מתחיל עכשיו ברגע זה". עוד קודם לכן קבע לפיד כי "גם אחרי שהובהר לראש הממשלה בידי שב"כ ואמ"ן שהמנהרות חוצות הגדר הפכו לאיום איסטרטגי, הוא לא קיים את הדיונים שצריך היה לקיים, לא הביא את הנושא לקבינט, לא נתן לצבא את ההוראות הנכונות".

במהלך סוף השבוע התייחס לדוח גם הרמטכ"ל בתקופת "צוק איתן" בני גנץ, ואמר כי "הוא לא מקבל את מה שנכתב שם. אי אפשר להפעיל מערכות ולנצח מלחמות בלי מודיעין". הוא הדגיש כי "בצוק איתן היה מודיעין משובח, מעולה, מונגש, לא תמיד מושלם. אני מוכן ללכת למערכה הבאה עם מודיעין כמו שהיה לנו במערכה הקודמת".

(עדכון ראשון: 13:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully