וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחתת קברים והרס בתים: נקמת התושבים המשוחררים בדאעש

27.2.2017 / 11:30

העיירה רפאעילה הסמוכה למוסול הייתה בשליטת הארגון במשך כשנתיים, עד שנחלצה מציפרוניו עם התקדמות הכוחות העיראקיים. עתה מחפשים המקומיים נקמה, ומשליכים את גופות הלוחמים שנקברו במקום ומפוצצים את בתיהם. "לטהר את האדמה מהחלאות המטונפות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

האווירה הייתה חגיגית כששבעה גברים שנשאו מטענים נכנסו לבית שבקצה כפר בצפון עיראק. עשרות מתושבי רפאעילה, צעירים ומבוגרים, התאספו כדי לצפות בפיצוץ בביתו של שכנם לשעבר אבו מית'הם, כשהם מתעדים את הרגע בטלפונים הסלולריים שלהם לרקע שירים פטריוטיים שבקעו מכלי רכב חונה.

הם מספרים כי אבו מית'ם הצטרף לשורות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ששלט על מאות עיירות וכפרים כמו רפאעילה במשך יותר משנתיים, ושעבד את האוכלוסייה המקומית לחיי אלימות וסבל. אבו מית'ם כבר ברח מהאזור כשכוחות הביטחון העיראקיים הדפו את לוחמי דאעש בשנה שעברה עם התקדמותם צפונה לכיוון מוסול. חלקה המזרחי של העיר, מעוזו האחרון של דאעש במדינה, שוחרר בחודש שעבר ובשבוע שעבר החלה המתקפה על חלקה המערבי.

התושבים, מצדם, מטהרים כל שריד שנותר מ"המדינה האסלאמית": הם הורסים את בתיהם של לוחמי הארגון ואף מוציאים את גופותיהם מקבריהם. מעשיהם מצביעים על חלק מהשינוי שעוברת האוכלוסייה הסונית בעיראק, שחלקה תמך בדאעש כשהצליח לנגוס בשליש משטחה של המדינה בקיץ 2014.

בתוך הבית ברפאעילה, שנמצאת כ-45 ק"מ מדרום למוסול, עיאד ג'סים מסדר את הצינורות המלאים בחומרי נפץ במעגל על הרצפה, ומחבר אותם בחוט המוביל לסוללה הממוקמת מחוץ למבנה. "זה מטהר את הנשמה", אמר, בעודו מתכונן לפוצץ את הבית – ה-79 במספר מאז שוחרר האזור מדאעש. "נותרו עוד רבים".

בתים של לוחמי דאעש שנהרסו בידי תושבי עיירה הסמוכה למוסול, עיראק, פברואר 2017. רויטרס
הסונים מתנערים מדאעש. מבנה הרוס בעיירה רפאעילה/רויטרס

מניעיו הם לאומיים ואישיים. ביתו ששכן בעיירה סמוכה פוצץ בידי דאעש ו-27 קרובי משפחתו נעלמו או נהרגו על ידי הארגון, כולל ילד בן עשר. את כישוריו הוא יכול לזקוף לכוחות האמריקניים – הם הכשירו אותו וחיילים מובחרים אחרים אחרי שפלשו למדינה ב-2003. הפצצות – צינורות המכילים C4 במשקל של שני ק"ג כל אחד – יוצרו על ידי דאעש לטובת המאבק בכוחות הביטחון העיראקיים, אך אלו אותרו בידי אויבו הארגון ועתה משמשים נגדו.

הפיצוץ הראשון השמיד רק את חלקו האחורי של הבית, כך שנדרשו עוד שתי פצצות נוספות. הפיצוץ השני כבר הביא להחרבתו הסופית, והצופים מיהרו לערימת הבטון שעד לפני כמה רגעים הייתה מבנה שלם. הם טיפסו על הגג שקרס וירו יריות של שמחה באוויר.

כמעט כל התושבים באזור חוו אובדן של בן משפחה או חברים, רבים מהם מקרב כוחות הביטחון. ברפאעילה לבדה, מספרים התושבים, הוציא דאעש להורג שבעה שוטרים, וחטף עוד עשרות שוטרים וחיילים, ככל הנראה אל מותם. רבים מאלו שנמלטו מהאזור במהלך מסע הכיבושים של דאעש שבו עתה, והצטרפו למיליציה סונית הנתמכת בידי הממשלה ומחפשת אחרי נקמה.

"הכפר סבל רבות", סיפר עמר איברהים, בן 26, שהיה בעבר בשורות כוחות הביטחון ועתה חבר במיליציה. "הם פוצצו את הבתים שלנו אז אנחנו מפוצצים את שלהם. לא יישאר זכר מהם". לדברי תושב אחר, "כולם מטהרים את הכפרים שלהם". במקרים מסוימים, תושבים מקומיים הוציאו שרידים של לוחמי דאעש שנקברו במקום. אחד מתשובי רפאעילה סיפר כיצד שרידיו של אבו טהא הוצאו לאחרונה מקברו, חוברו לחלק אחורי של כלי רכב ונגררו ברחובות עד שעצמותיו התפזרו ולא הותירו זכר ממנו. כמה ילדים שהקשיבו לסיפורו צחקו באושר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בתים של לוחמי דאעש שנהרסו בידי תושבי עיירה הסמוכה למוסול, עיראק, פברואר 2017. רויטרס
"כולם מטהרים את הכפרים שלהם". מבנה לקראת הריסה ברפאעילה/רויטרס

תמונות מהאירוע פורסמו בעמוד הפייסבוק של תושב אחר בכפר, החבר ביחידה ללוחמה בטרור. הוא קרא לכל מי שיש בידיו מידע על קברים נוספים ליצור עמו קשר כדי "שנוכל לטהר את האדמה מהחלאות המטונפות הללו". בתמונה מתקרית אחרת, נראית גולגולת שנלקחה מגופת לוחם דאעש אחר מונחת על מכסה מנוע של מכונית, כשסיגרייה מונחת בין לסתותיה שביניהן נותרה רק שן אחת.

אבו מית'ם עבד במשרד האנרגיה בטרם דאעש השתלט על האזור, והוא היה מעורב בפעילות נגד הכוחות האמריקניים מאז 2003 יחד עם אחיו, שביתו הסמוך נהרס אף הוא. תושבים סיפרו כי אבו מית'ם ולוחמים נוספים מהכפר עזבו עם משפחותיהם כשכוחות הביטחון התקרבו בשנה שעברה ועשו את דרכם צפונה, למוסול.

עם זאת, כמה מאלו שסייעו לדאעש לשלוט באמצעות דיווחים על מי שמפר את חוקיו הנוקשים של הארגון עדיין נמצאים בכפר. התושבים דורשים את הסתלקותם, אך קשה להוכיח את אשמתם בבית המשפט מאחר שהם לא נשבעו אמונים לארגון, אחזו בנשק או לבשו מדים. "אין שום ראיות אז בית המשפט משחרר אותם", אמר עמאר אבו ראמי, אחיו ושומר ראשו של ראש עיריית מוסול, המתגורר בכפר.

במקום זאת, כמה מהמתושבים לוקחים את החוק לידיים ומשליכים רימונים לעבר בתיהם של מי שהם מאשימים בתמיכה בדאעש. "הם לא הורגים אותם, רק מפחידים", אמר אבו ראמי. תושב אחר אמר כי "הנהלים שלהם (של המדינה) אטיים מדי וזעם רב מדי. הם אומרים לחכות קצת, אבל האנשים לא יכולים".

ביתו של אבו מית'ם כבר נשרף מבפנים בטרם פוצץ. על קיר אחד החדרים נכתב בטרם נהרס כי "אין משא ומתן על דם השהידים שלנו. הזמן לדו-שיח נגמר".

בתים של לוחמי דאעש שנהרסו בידי תושבי עיירה הסמוכה למוסול, עיראק, פברואר 2017. רויטרס
בתים של לוחמי דאעש שנהרסו בידי תושבי עיירה הסמוכה למוסול, עיראק, פברואר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully