וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולת השואה מול המצבות ההרוסות בפילדלפיה: "כנראה שגם כאן יש אנטישמיות"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לפילדלפיה

27.2.2017 / 9:10

השחתת הקברים בבית העלמין "הר הכרמל" בעיר אמנם איחדה את הקהילה היהודית, אך הדגישה בפני חבריה שוב כי ייתכן שהמציאות שהכירו משתנה - לנוכח הממשל החדש בבית הלבן. "תמיד הרגשנו רצויים, אולי אסור לקחת כמובן מאליו שדברים ימשיכו להיות כפי שהיו"

צילום: עמרי נחמיאס

קשה היה לפספס את המסוק המשטרתי שחג אמש (ראשון) מעל בית הקברות היהודי "הר הכרמל" שבצפון-מזרח פילדלפיה. גם שתי ניידות משטרה פטרלו מסביב למקום שבו הושחתו מאות מצבות לילה קודם. במתחם עצמו התקבצו כ-30 מחברי הקהילה היהודית בעיר לתפילת ערבית ספונטנית שהתארגנה בחופזה.

הם עמדו שם בקור המקפיא, צמוד למצבות שלוחות השיש שלהן הופלו על הקרקע, התפללו בשקט, אמרו קדיש וסיימו את התפילה בכמה שירים. מתנדבים מהקהילה אף הביאו לתפילה תרמוסים של קפה חם ומאפים לטובת אלה שהגיעו בשעות אחר הצהריים כדי לנסות ולהרים את המצבות שהופלו. מסביב לקבוצה, ההשחתה ניכרת בכל פינה – כמעט שאין שורת קברים בבית העלמין הזה שלפחות אחת מהמצבות בה לא ניזוקה.

"אחר הצהריים קיבלתי מייל מאחד המתפללים, שסיפר לי כי בית הקברות חולל", משחזר הרב יוסף גולדמן מהקהילה היהודית בפילדלפיה בשיחה עם וואלה! NEWS. "הוא כתב לי 'אני הולך לשם' אז התקשרתי לעמיתיי, לרבנים, והגענו הנה. תוך כדי קיבלתי שיחות מנציגים נוצרים ומוסלמים שביקשו להביע תמיכה, ולעזור ליישר את המצבות כאן".

בית עלמין 'הר כרמל' בפילדלפיה, פנסילבניה. 26 בפברואר 2017. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
"זה ברור שזה היה מכוון". בית העלמין "הר הכרמל" בפילדלפיה, אתמול/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

"זה היה מאוד מכעיס לראות מאות מצבות הפוכות", מספר גולדמן על הרגע בו הגיע למקום. "רבנים אומרים שלעזור למישהו שמת זה חסד של אמת, כי זה מעשה למען מישהו שלא יכול להחזיר לך טובה. ופה אתה רואה מעשה כזה נתעב של פחדנות, לפגוע במי שלא יכול להגן על עצמו". עם זאת, הוא הצביע על הנקודה האופטימית בסיפור ואמר: "זו נחמה לראות את הקהילה היהודית מתאחדת ואת הקהילות הנוצרית והמוסלמית תומכות".

כשנשאל אם קיבל מן המשטרה רמזים לגבי חשודים במעשה, השיב גולדמן בשלילה. "לא, אבל זה ברור שזה קרה אמש. זה ברור שזה היה מכוון. יש פה יותר מ-500 קברים שחוללו", אמר. על השאלה מה לדעתו צריך לקרות הלאה, השיב הרב: "אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך לעמוד אחד לצד השני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"זה מוזר לראות דברים כאלה כן, זה לא רק עצוב - זה מפחיד"

נטלי הס, חברת הקהילה היהודית בעיר, הגיעה לארצות הברית כניצולת שואה בגיל 16. מאוחר יותר, בשנת 1964 עלתה לישראל ועבדה כמורה לאנגלית. כיום היא מתגוררת בפילדלפיה. "אני ניצולת שואה, אז זה מוזר לראות דברים כאלה כאן. זה לא רק עצוב, זה מפחיד", סיפרה. "בארצות הברית אף פעם לא הרגשתי אנטישמיות, אבל כנראה שזה קיים, וזה תמיד פוגע כשרואים את זה ככה על הבשר".

כשנשאלה מהן הציפיות שלה מן העתיד לבוא, השיבה: "הממשל פה, אני לא יודעת. קשה להגיד. אין לי ציפיות, המצב הפוליטי מוזר, קשה להתבטא על זה ברגל אחת. אף פעם לא יודעים מה טוב ליהודים ומה לא. נחיה ונראה".

בתה של נטלי, בקי, הגיעה גם היא בבית הקברות. "הרב שלח לנו מייל לפני כמה שעות וביקש שנבוא לעזור", סיפרה. "זה נורא עצוב. שמעתי תמיד סיפורים על דברים כאלה, אבל אף פעם לא ראיתי בעיניים, זה מרגיש אחרת". לדבריה, "זה כן גורם לי להרגיש אחרת קצת לגבי העיר. הרגשתי רצויה וחלק מהעיר, הקהילה היהודית פה פעילה וגדולה, ותמיד הרגישה יציבה ומקובלת. זה גורם לי להרגיש שאולי צריך לחשוב על העניין קצת אחרת". על מה שיקרה בהמשך, אמרה: "צריך לנקות, להרים את המצבות, ואולי פשוט לא לקחת כמובן מאליו שדברים ימשיכו להיות כמו שהם היו תמיד".

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס בבית הקברות היהודי במיזורי. טוויטר, צילום מסך
"מעט מדי ומאוחר מדי". סגן הנשיא מייק פנס בבית הקברות שהושחת במיזורי/צילום מסך, טוויטר

למה?

"בגלל הממשל החדש, ודברים שהממשל אומר ומאפשר".

למרות הגינוי המאוד מפורש של הנשיא, ושל סגן הנשיא, כולל ההגעה שלו לבית הקברות במיזורי?

"זה מעט מדי ומאוחר מדי. אי אפשר לשנוא הרבה מאוד אנשים ולצפות שהשנאה תישאר ממוקדת באנשים שהוא רוצה לשנוא ולא באנשים אחרים. כשמעוררים שנאה, אז היא מתעוררת באופן גלוי".

בית עלמין 'הר כרמל' בפילדלפיה, פנסילבניה. 26 בפברואר 2017. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
מצבות שהופלו בבית העלמין בפילדלפיה, אתמול עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei)/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

בינתיים, בקהילה היהודית מתארגנים לערב תפילה שייערך הלילה, וככל הנראה צפויה גם מסיבת עיתונאים בלשכתו של ראש העירייה. במקביל לכך, בליגה נגד השמצה, ארגון יהודי הנלחם באנטישמיות, הציעו פרס של עשרת אלפים דולר למי שימסור מידע שיביא ללכידתו של משחית בית הקברות. "אנחנו מזועזעים מחילול בית הקברות", מסרה ננסי ברון-בר, המנהלת האזורית של הארגון בפילדלפיה. "זה מעשה נתעב ופחדני, שמצרף למקרה ונדליזם דומה בסנט לואיס בשבוע שעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully