וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפרשת אזריה עשויות להיות עוד הסתעפויות רבות

27.2.2017 / 8:05

במידה ויפנו סנגוריו של החייל היורה לערעור, תעלה לדיון גם סוגית המתקת עונשו של אזריה. במקרה כזה, יתייצב מול הרמטכ"ל, שכבר אותת לדרג הפוליטי להותיר את הפרשה בידיו

צילום: רוני כנפו, עריכה: שמרית גולדשטיין

ערב גזר הדין של אלאור אזריה עמדה המדינה דרוכה לקראת השמעתו בבית הדין הצבאי. נימוקי הכרעת דין שדחו את קו ההגנה הדהדו עד למרחוק, והדיסוננס שהציף את האירוע הרגיש כל כך הצביע על הקוטביות בדעת הקהל הישראלית כלפי פיגועים ככלל וכלפי האירוע בפרט. החשש שריחף מעל היה שאבני הדרך בהכרעת הדין ישמשו למסד וטפחות של גזר הדין. חשש זה לא היה בעלמא, שהרי דעת המיעוט סברה שדינו של אלאור הוא כליאה למשך שנתיים וחצי מבעד סורג ובריח.

מאידך ובלא מעט צדק, דעת הרוב הייתה כרויה לרחשי הציבור ואולי אף לאיתות שיצא מלשכתו של הפצ"ר, תא"ל שרון אפק, כך לפחות על פי הפרסומים, לפיו יאות לסיים את ההליכים המשפטיים במסגרת הסדר טיעון, הגם שמדובר בשלב מתקדם, במסגרתו יושתו על אלאור 18 חודשי מאסר לכליאה ממשית, הצעה שנדחתה באותו שלב. גזר הדין שידר צפירת הרגעה, אם כי עדיין בנסיבותיו המיוחדות של תיק זה, התוצאה קשה לעיקול אצל משפחת אזריה, למודת הסבל.

הכרעת הדין הייתה נוקבת לאור ביקורתו של בית הדין כלפי הדרג הפוליטי והצבאי משום התבטאויותיו שכללו הבעת דעה נחרצת, באשר למשמעות הניבטת ממעשיו של אלאור ולפגם הערכי שדבק בהם, הכל בשעה ששאון גלגלי החקירה טרם החל. התבטאויות ממין זה יש בכוחם לזהם את החקירה וליצור דעת קהל עוינת. משפחת אזריה, שסיימה את ההליך בבית הדין בשירת התקווה, אקט ראוי להערכה ולא מובן מאליו לאחר תלאות כה רבות, מתכנסת ברגעים אלה ומנסה, כך יש להניח, לטקס עצה ולגבש אסטרטגיה עכשווית.

אלאור אזריה במתן גזר הדין, בית הדין הצבאי בקריה תל אביב 21 בפברואר 2017. מוטי מילרוד, פול צלמים
ההחלטה האם לגשת לערעור תלויה בסנגוריו. אזריה/פול צלמים, מוטי מילרוד

בהופעה פומבית ראשונה של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, לאחר גזר הדין, הוא אותת לדרג הפוליטי להדיר את רגליו מענייני הצבא, ככל שהדבר נוגע לאלאור. בכך, מבקש הרמטכ"ל להותיר את סוגיית גורלו בלעדית בידיו. האם יש בכך איתות פומבי כלפי שר הביטחון כדי להניאו מלהתערב בסוגיה, לאחר שהביע את דעתו בפומבי נגד הכרעת הדין? זאת ימים יגידו. האם התבטאות זו מרמזת על סיכויי המתקת דינו של אלאור או שמא זהו ניסיון לשכך את גובה הלהבות המיתמרות מהמקרה? גם זאת רק ימים יגידו.

הרמטכ"ל מודאג מהשיח הפוליטי הזולג אל שדרות החיילים והפיקוד, שמא יאבד הצבא את צביונו כצבא העם. אין לך דוגמא טובה מכך מאשר פינוי עמונה. עובר לפינוי נשמעו קולות חיילים רבים שהתבטאו ברשתות חברתיות כי יתנגדו לפינוי. לכן, יש להניח, הוטלה משימת הפינוי על משטרת ישראל ויחידות משמר הגבול.

ההחלטה הראשונה העומדת בפני אלאור - אם פניו לערעור. זאת יעשה רק אם סיכויו גבוהים במיוחד. האחריות בדבר להצלחת הערעור מוטלת על שכם סנגוריו ולא על דעתו. טרם לכך או שמא בד בבד, עליו לברר מה עמדת התביעה הצבאית הראשית - אם פניה לערעור, ניתן גם ניתן לרקום דיל עמה גם בשלב זה. טוב יעשה הפצ"ר אם יניח את נשקו ולא יערער על תוצאות פסק הדין ושקטה הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הרמטכ"ל אייזנקוט: "מבקש מפוליטיקאים לא להתערב בסוגיית החנינה לאזריה". רוני כנפו
מודאג מהשיח הפוליטי הזולג אל שדרות החיילים והפיקוד. איזנקוט/רוני כנפו

עם סיום הליכי הערעור תידון סוגית המתקת העונש. סוגית ההמתקה נתונה בידי מפקד הפיקוד או הרמטכ"ל. במידה ולא תצלח, עומדת לאזריה הזכות לפנות לנשיא המדינה בבקשת חנינה שתדון בביטול המאסר ומחיקת הרישום הפלילי.

אם מסיבה כל שהיא המהלכים שלעיל לא ישאו פרי, זכאי אלאור להתייצב בפני ועדה צבאית לעיון בעונש בתום ריצוי מחצית העונש. בהקשר זה יש להדגיש כי מערכת הכליאה הצבאית יוזמת, כשיגרה, הליך מעין שיפוטי המתנהל בפני ועדה שתכליתו העברת חייל שנדון לתקופה העולה על שנה בבית דין צבאי, לכלא אזרחי. לדידי אם לא יהיה שינוי בגזר הדין, אל לו לצבא ליזום מהלך שכזה מהחשש שגורמים עוינים יבוא עמו חשבון.

בשלב זה ובטרם יהום שאון בליסטראות הערעור, הייתי ממליץ לצדדים להיפגש עם הפצ"ר ולהידרש לכל אחת מהתחנות עליהן יחלוף אלאור בואכה התחנה האחרונה בה ישוב להיות אחד העם.


הכותב הינו מומחה למשפט פלילי וצבאי בדרגת אל"ם מיל'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully