וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטן: "במדינות מוסלמיות אין מואזין, לא צריך אותו כדי לבוא לתפילה"

25.2.2017 / 12:10

באירוע "שבתרבות" בעכו תקף ח"כ בהלול את יו"ר הקואליציה וטען שהממשלה מנסה לשנות את אופייה של המדינה בחוקים, כמו חוק המואזין. ביטן השיב כי הרעש מפריע לתושבים. על בג"ץ אמר: "התערבות בית המשפט פוגעת בדמוקרטיה"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: הפגנה נגד חוק המואזין ביפו, נובמבר 2016)

יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, אמר היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בעכו כי "בהרבה מדינות מוסלמיות אין מואזין. לא צריך להשתמש במואזין על מנת שאנשים יבואו להתפלל". ביטן אמר את דברים בתגובה לדבריו של ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני), שטען שהממשלה מנסה לשנות את אופייה של המדינה. "בסדרת חקיקות, כמו חוק האזרחות, חוק הלאום, חוק המואזין, אתם משנים את אופייה של מדינת ישראל", אמר בהלול. ביטן הוסיף כי "על פי סקרים שהיו, נושא הרעש הוא הנושא שהכי מפריע לאיכות החיים של תושבים במדינה".

בהלול המשיך לתקוף את ביטן: "אתה לא אביר אהבת הערבים. אמרת שהיית מעדיף לא לראות את הערבים לא הולכים לקלפיות. זאת אמירה גזענית". בתגובה, השיב ביטן: "אני אומר את זה גם היום. אנחנו ביום בחירות לא רוצים לראות את המתנגדים שלנו, לזה התכוונתי וזה כולל את כלל המפלגות, גם היהודיות".

דוד ביטן וזוהיר בהלול באירוע שבתרבות בעכו, פברואר 2017. עדי חשמונאי באמצעות Huawei, עדי חשמונאי
בהלול וביטן ב"שבתרבות" בעכו, היום/עדי חשמונאי , עדי חשמונאי באמצעות Huawei

בהמשך נשאל ביטן אם הממשלה מתכוונת להפקיע זכויות מבית המשפט העליון. "ההתערבות של בית המשפט פוגעת בדמוקרטיה. למה השיקול שלו טוב יותר מהשיקול של ממשלת ישראל?", אמר. "קו השבר היה הנושא של עמונה. אנחנו רוצים לצמצמם את זכות העמידה בבג"ץ ולא לאפשר לבית המשפט העליון לבטל החלטות ממשלה מסוימות בגיבוי משרד המשפטים".

ביטן נשאל על יחסי הכוחות בקואליציה. "הפכתם לסניף של הבית היהודי, הם מושכים אתכם באף", אמר המנחה. "לליכוד יש 30 מנדטים, מבחינה מדינית וביטחונית מי שמוביל זה רק נתניהו. שמונה מנדטים לא יכולים להוביל 30 מנדטים", אמר ביטן. "הימין לא יכול להפיל ממשלה לאומית. גם בנט יודע את זה. אנחנו צריכים ללכת ביחד לכל ממשלה. את זה גם בנט יודע, הליכוד מוביל בראש, גם את זה הוא יודע".

ח"כ הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"רוצים לצמצמם את זכות העמידה בבג"ץ". ביטן/נועם מושקוביץ

על דוח "צוק איתן", ששני פרקים נוספים ממנו יפורסמו ביום שלישי הקרוב, אמר ביטן כי "הדוח הוא לא כפי שמציגים. יש לנו תשובות למה שכתוב בו. לא כל מי שקופץ בראש הוא צודק". על חוק ההסדרה אמר: "עקרון הפיצוי הוכר במשפט הבינלאומי. מקרה דומה הוכר על ידי בית המשפט הבינלאומי בקפריסין, שם הייתה תביעה של היוונים נגד הטורקים ובית המשפט הכיר בזה והתווה מנגנון פיצוי. אתו דבר גם אצלנו".

על חקירות ראש הממשלה אמר ביטן כי "אנחנו חושבים שלא יצא מהחקירות הללו שום דבר. רוצים להפיל אותו בלי בחירות. הוא יישאר בתפקיד, הוא ילחם על חפותו וגם ינצח במלחמה הזאת. אבל אני חושב שלא יהיה כתב אישום". בתגובה לכך שאל בהלול: "בהנחה שיהיה כתב אישום, מי יחליף את בנימין נתניהו?". ביטן השיב: "אני לא אענה על השאלה הזאת כי זה לא יקרה".

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה, 12 בפברואר 2017. אמיל סלמן, הארץ
"הימין לא יכול להפיל ממשלה לאומית". בנט/הארץ, אמיל סלמן

באירוע השתתף גם אשרף עג'מי, שר לשעבר ברשות הפלסטינית. ביטן ביקש ששיחתם תהיה בנפרד. "אני לא חושב שאני צריך להופיע עם מי שאומר שצה"ל הוא לא צבא לגיטימי", אמר. בנושא הפלסטיני אמר ביטן כי "לא נאפשר בשום פנים ואופן שהפלסטינים יצביעו בבחירות לכנסת". לדבריו, "במקרה של מדינה אחת לשני עמים נמשיך לשלוט על השטח, נמנע את זכות השיבה". הוא הוסיף כי "אני לא מוכן שבעוד עשר שנים ההתמודדות לראשות הממשלה תהיה בין אבו מאזן לבין נתניהו".

עג'מי נשאל למה העדיף אבו מאזן לפנות למוסדות האו"ם במקום לנהל משא ומתן עם ישראל. "שמונה חודשים אנחנו במשא ומתן עם נתניהו באופן רציף ושום דבר לא קרה. אפס גדול. אנחנו לא נגד משא ומתן, צרפת ורוסיה הזמינו את שני הצדדים למשא ומתן ישיר במוסקבה. אבו מאזן הסכים ונתניהו סירב", הוא השיב. "אני לא מבין בכלל מה רוצה הממשלה בישראל. אנחנו מוכנים למשא ומתן, שיגידו לנו מה רוצים. אבל הוא צריך להתבסס על הבנה שכל בעלי הברית של ישראל אומרים שהפתרון היחיד הוא שתי מדינות לשני עמים".

לטענת עג'מי, הפלסטינים עשו ויתורים רבים בנושאים שבמחלוקת. "אנחנו מסכימים גם לפירוז המדינה הפלסטינית", אמר. על ירושלים אמר: "במציאות היינו גמישים מאוד. אמרנו שגם בתוך העיר העתיקה נעשה חלוקה. הרובע היהודי והכותל המערבי יהיו תחת שלטון ישראלי. אנחנו רוצים לחלק שהשכונות היהודיות יהיו תחת שליטה יהודית והערביות תחת שליטה פלסטינית. ירושלים היא בירה של שתי מדינות ויש גוף שיכול לקשר בין שני הצדדים. אנחנו לא רואים בתוך ירושלים חומה או גדר. זה בלתי אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully