וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנקשות במלזיה: אחיו של קים חוסל בגז העצבים הקטלני ביותר

24.2.2017 / 8:00

המשטרה מסרה כי שתי הנשים מרחו על פניו של קים ג'ונג נאם את הגז VX, שנמצא ברשימת כלי הנשק להשמדה המונית של האו"ם. עתה היא מנסה לגלות אם הוא הוברח למדינה או יוצר בה

צלמים זמניים מורשים

גז עצבים שימש להתנקשות באחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, שחוסל בשבוע שעבר בנמל התעופה בקואלה לומפור – כך הודיעה היום (שישי) משטרת מלזיה. קים חוסל ב-13 בפברואר אחרי שהותקף על ידי שתי נשים, שמרחו על פניו את החומר הכימי, שנמצא ברשימת כלי הנשק להשמדה המונית של האו"ם. המשטרה המקומית חוקרת אם גז העצבים VX – שנחשב לרעיל ביותר מגזי העצבים המוכרים – הוברח למדינה או יוצר בה. הרשויות סורקות את נמל התעופה ומקומות אחרים כדי לאתר חומרים רדיואקטיביים.

"אם כמות החומר הכימי שהובאה הייתה קטנה, יהיה קשה לנו לאתר זאת", אמר מפקד המשטרה חאלד אבו באקר לכתבים. המשטרה עצרה בשבוע שעבר את שתי הנשים – אחת מווייטנאם והשנייה מאינדונזיה – ואזרח צפון קוריאני. בנוסף לכך, היא מחפשת אחרי שבעה חשודים צפון קוריאנים נוספים, בהם בכיר בשגרירות בקואלה לומפור.

בקוריאה הדרומית ובארצות הברית סבורים כי סוכנים צפון קוריאניים התנקשו בקים ג'ונג נאם, שחי בסוג של גלות במקאו, טריטוריה שבשליטת סין. הוא היה אמור לשוב לשם בטרם חוסל בנמל התעופה. לפי הארגון "יוזמת הסכנה הגרעינית", המנטר אחרי כלי נשק להשמדה המונית, קוריאה הצפונית מחזיקה במאגר הנשק הכימי השלישי בגודלו בעולם. בקוריאה הדרומית סבורים כי ה-VX וסארין נמצאים במרכז תכנית הנשק הכימי של קוריאה הצפונית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רגעי ההתנקשות בקים בנמל התעופה במלזיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה מסרה כי דגימות שנלקחו מעינו ומפניו של קים חשפו את הימצאות החומר הכימי המסוכן. "ממצאים אחרים עדיין נבדקים", אמר מפקד המשטרה, שפירט את הממצאים שעלו מדוח החקירה הראשוני. לדבריו, שתי הנשים, שקיבלו כסף עבור ההתנקשות, שטפו את ידיהן בטרם נמלטו מנמל התעופה. עם זאת, חאלד הוסיף כי אחת מהן סבלה מתופעות לוואי של החומר הכימי והקיאה.

סרטון ממצלמות האבטחה בנמל התעופה בקואלה לומפור, ששוחררו ביום שני על ידי הרשת היפנית "פוג'י TV", תיעדו רגעי התקיפה של קים ג'ונג נאם. בסרטונים נוספים שצצו בהמשך נראה אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית מבקש מצוות הנמל סיוע רפואי כשהוא משפשף את עיניו ומועד עם כניסתו למרפאה במקום. הוא מת בעודו מפונה לבית חולים.

ה-VX הוא חסר טעם וריח והוא אסור לשימוש במסגרת האמנה לנשק כימי, פרט למטרות מחקריות ורפואיות. ניתן לייצר אותו כנוזל, כמשחה או כתרסיס. מומחים טוענים כי לגז עצבים זה אין שימוש מסחרי. "זה משהו שאתה לא יכול לייצר במעבדה רגילה, אלא במעבדה לפיתוח כלי נשק מתוחכמים", אמר ברוס בנט, חוקר בכיר בתאגיד האמריקני "ראנד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully