וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: בית משפט עצר את הפרישה מבית הדין בהאג

22.2.2017 / 16:13

בית המשפט קיבלת את עתירת האופוזיציה, וקבע כי ההחלטה לאשר את עזיבת הטריבונל הבינלאומי ללא אישור הפרלמנט אינה חוקתית. הממשלה טרם החליטה אם לערער על הפסיקה

בית משפט בדרום אפריקה קבע היום (רביעי) כי החלטת הממשלה לפרוש מבית הדין הבינלאומי בהאג אינה חוקתית מאחר שהיא לא קיבלה את אישור הפרלמנט. המדינה הייתה הראשונה שהכריזה על כוונתה לעזוב את בית הדין שבהאג, הולנד, שהוקם ב-2002 במטרה להעמיד לדין פושעי מלחמה ואחראים לפשעים נגד האנושות. מממשלו של הנשיא ג'יקוב זומה נמסר כי הפסיקה תיבחן לפני שתחליט אם לערער על הפסיקה שהתקבלה בעקבות עתירה של האופוזיציה.

החלטתה של דרום אפריקה לפרוש מבית הדין התקבל הגיעה בשנה שעברה בעקבות ביקור שנוי במחלוקת של נשיא סודאן עומר אל-באשיר במדינה שנה קודם לכן. הנשיא מבוקש על ידי האג בשל אחריותו לכאורה לרצח העם בדארפור. במסגרת אמנת רומא, שעל בסיסה הוקם בית הדין, המדינות החתומות מחויבות להסגיר את מי שמבוקש על ידו. עם זאת, דרום אפריקה טענה כי האמנה סותרת את החוק לחסינות דיפלומטית ופוגעת ביכולתה של המדינה לפעול כמשכינת שלום אזורית, תפקיד המחייב אותה לארח בשטחה גם שליטים שנויים במחלוקת.

דרום אפריקה הודיעה למזכ"ל האו"ם על כוונתה לפרוש מאמנת רומא, מהלך שגרם לחשש בקרב ארגוני זכויות אדם מפני פרישה המונית של מדינות אפריקה מבית הדין, שבו חברות יותר מ-120 מדינות. חלק ממדינות היבשת טוענות כי בית הדין מפלה אותן לרעה ובמקום זאת קראו לחזק את מוסדותיהן כדי להתמודד עם איומים לפגיעה בזכויות אדם. פרישה מבית הדין נכנסת לתוקפה שנה מרגע ההכרזה, שבמקרה של דרום אפריקה התקבלה באוקטובר האחרון.

נשיא סודאן עומר אל-בשיר בפסגת האיחוד האפריקני בדרום אפריקה, 14 ביוני 2015. רויטרס
הביקור שיצר סערה. נשיא סודאן בדרום אפריקה, 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully