וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר המאיים של היועץ הבכיר של טראמפ: "האיחוד הוא מוסד פגום"

21.2.2017 / 14:50

גורמים המעורים בשיחה שקיים סטיב באנון עם שגריר גרמניה בארה"ב אמרו כי היועץ הבהיר לו כי על ברלין ועל אירופה להתכונן ל"מדיניות עוינת". סגן הנשיא פנס התבקש לפרסם הצהרת תמיכה, אך גם זו לא הרגיעה את האיחוד

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

שבוע לפני שסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ביקר בבריסל והבטיח כי הממשל עודו מחויבת לאיחוד האירופי, היועץ הבכיר סטיב באנון נפגש עם שגריר גרמניה בוושינגטון והעביר לו מסר אחר לחלוטין – כך מסרו שלושה גורמים המעורים בשיחות ששמרו על עילום שם בשל רגישות הנושא. לדבריהם, באנון הבהיר לשגריר כי ארצות הברית רואה באיחוד גוף פגום, וכי היא מעדיפה לקיים יחסים נפרדים עם מדינות אירופה. ברלין והשגריר פיטר וויטיג סירבו להגיב. גורם בבית הלבן אישר את דבר הפגישה, אך אמר כי הדיווח לא מדויק.

הגורמים תיארו מפגש שנמשך זמן רב יותר, שבו תיאר באנון את השקפת עולמו. הם אמרו כי המסר שלו היה דומה לזה שהעביר בוועידה בוותיקן ב-2014, כשניהל את האתר הימני-קיצוני "ברייטברט ניוז". באותו כינוס הוא דיבר בשבחן של תנועות לאומניות ביבשת שאינן "מאמינות בפאן-אירופיות של האיחוד".

השיחה בין באנון לשגריר הגרמני הדאיגה את הממשלה בברלין, שקיוותה כי היועץ הבכיר של טראמפ, שלו מיוחסות התבטאויות בעבר אנטישמיות ומיזוגניות, ימתן את עמדותיו עם כניסתו לשלטון. אחד הגורמים המעורים במפגש אמר כי באנון הבהיר כי על גרמניה ועל שותפותיה להתכונן ל"מדיניות של עוינות כלפי האיחוד האירופי".

גורם אחר, שהתבסס על מגעיו עם ממשל טראמפ, אמר כי אין שם הערכה לתפקידו של האיחוד בהבטחת השלום והשגשוג באירופה אחרי מלחמת העולם השנייה. "בבית הלבן לא מבינים שלהחרבת האיחוד האירופי יהיו השלכות חמורות", אמר הגורם.

היועץ סטיב באנון ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, 28 בינואר, 2017. AP
לא מאמין באיחוד האירופי. באנון במהלך שיחה שקיים טראמפ עם פוטין/AP

הגורמים אמנם אמרו כי אין עדות לכך שטראמפ מתכנן צעדים ממשיים נגד האיחוד מעבר לדברים שאמר נגדו – הוא תמך בפרישתה של בריטניה מהאיחוד – אולם החרדה מהמדיניות החדשה של הבית הלבן הובילה את שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו ואת יו"ר ועידת הביטחון במינכן וולפגנג אייזינגר לפרסם הודעה חריגה. הם קראו מפנס להבהיר במהלך ביקורו באירופה כי ארצות הברית אינה מתכוונת לפרק את האיחוד.

אתמול פנס התחייב כי הקשרים בין ארצות הברית לאיחוד ימשיכו להיות איתנים והדגיש כי גם טראמפ חולק מסר זה. אף על פי כן, דבריו של סגן הנשיא לא הפיגו את החשש בבירות אירופה. "אנחנו מודאגים ועלינו להיות מודאגים", אמר תומאס מטוסק, יועץ בכיר במכון "פלינט גלובל" ולשעבר שגריר גרמניה בבריטניה ובארצות הברית.

ברקע הבחירות שיתקיימו השנה בהולנד, בצרפת ובגרמניה, גורמים אירופיים אמרו כי הם מקווים שפנס, שר ההגנה ג'יימס מאטיס ושר החוץ רקס טילרסון יצליחו לשכנע את טראמפ לשתף פעולה עם האיחוד. לפי אייזינגר, התסריט הגרוע ביותר יהיה אם הממשל בוושינגטון יתמוך במפלגות הלאומניות, מה שלדבריו יגרום ל"משבר טרנס-אטלנטי חריף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully