וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אות קלון": חוק V15 להגבלת קמפיינים של עמותות אושר בקריאה ראשונה

21.2.2017 / 0:28

הצעת חוק מימון המפלגות, שנועדה להגביל את יכולת עמותות לקיים קמפיינים פוליטיים בימי בחירות, אושרה ברוב של 37 ח"כים לעומת 26 במליאת הכנסת. יוזם ההצעה, ח"כ קיש: "לא אתן יש לקניית שלטון בכסף". רוזין: "מפחדים שהחברה האזרחית תביע דעה"

עריכת וידאו: ניר חן.

הצעת חוק מימון מפלגות, המכונה "חוק V15", שנועד להגביל את יכולתן של עמותות לקיים קמפיינים פוליטיים בימי בחירות, אושר אמש (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 37 ח"כים תמכו ו-26 התנגדו. החוק, שיזם יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד), מגדיר לראשונה "גוף פעיל בבחירות" שחלות עליו מגבלות על פי חוק מימון מפלגות, אף שאינו משמש מפלגה בפועל. זאת, כדי למנוע התערבות לא תקינה של גופים לא מפלגתיים בבחירות לכנסת.

הדיון בכנסת נמשך יותר משעה ובמהלכו ח"כים מהאופוזיציה תקפו את הצעת החוק שעוררה בעבר ביקורת בעקבות הקמפיין הנרחב שקיים ארגון V15 בבחירות האחרונות, במטרה להחליף את שלטון הימין בישראל. "אתם בלחץ מהבחירות הבאות", אמרה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) לחברי הקואליציה. "אתם חוששים שהמהפכה האזרחית תפגע בכם. אתם מפחדים שארגוני החברה האזרחית יתאגדו יחד ויאמרו 'עד כאן'. הקמפיינים האלה הם חלק מהחברה האזרחית שרוצה להביע את דעתה. סתימת הפיות מוכיחה שאתם מפחדים".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מנכ"ל משרד הבריאות: "לא יהיה מנוס מהעלאת ביטוח הבריאות"
אחרי התפטרות פלין: טראמפ בחר ביועץ לביטחון לאומי חדש
לשכת נתניהו מבהירה: לא נפר את ההתחייבות כלפי מפוני עמונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצעה תגביל היקף הקמפיינים הפוליטים של עמותות. שלט של V15 ב-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) טען כי "התיקון להצעת החוק האומללה הזו, הוא לא פחות מאשר אות קלון על הדמוקרטיה הישראלית, אות קלון מביש שצובע באור בוהק את האובססיה של שר התקשורת ה'מתפוטר' נתניהו כלפי כל מתנגדיו שהפכו למטרת חיסול במסע הנקמה האישי שאותו הוא מנהל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה: "זה חוק שכל מטרתו לשנות את כללי המשחק. אם הימין כל כך בטוח בניצחונו בקלפי ושהציבור תמיד יבחר בו, לא ברור לי למה הוא באובססיה לשנות כל חוק ולחסל כל עמותה. ואם כבר מדברים על קניית שלטון בכסף, שיתחילו מהעיתון של שלדון וממתנות שמותר לקבל ומשמפניה וסיגרים". לעומתם, יוזם ההצעה, ח"כ יואב קיש אמר אחרי אישור החוק כי "בשם הדמוקרטיה ולמען הליך בחירות הוגן, לא אתן יד לקניית שלטון בכסף. אפעל לסיום החקיקה כבר במושב הנוכחי".

על פי ההצעה שאושרה, ייקבעו בחוק שלוש מדרגות: מדרגה ראשונה קובעת כי על קמפיין של עמותה בזמן בחירות עד לסכום של מאה אלף שקלים לא תחול כל חובת דיווח. מדרגה שנייה על הוצאות בסכומים של מאה עד 400 אלף שקלים, תחול חובת רישום אצל מבקר המדינה. במדרגה שלישית, יותר מ-400 אלף שקלים - תחול חובת התאגדות ומינוי רואה חשבון. הענישה הפלילית הקבועה בהצעת החוק קובעת כי מי שיעבור בכוונת מרמה על קמפיין בסכום של יותר מחצי מיליון שקלים תושת עליו ענישה פלילית כקבוע בחוק.

הנוסח הקודם של הצעת החוק קבע כי עמותות יוכלו לגבות אלף שקלים מכל תורם בשנה רגילה ו–2,300 שקלים מתורם יחיד בשנת בחירות, ללא הגבלה על הסכום שיקצו לקמפיינים שלהן. אך במהלך עבודה בוועדה על הצעת החוק, הוחלט לשנות את ההצעה כך שתגביל את היקף הקמפיינים הפוליטיים של עמותות בזמן בחירות. אם תאושר הצעת החוק, היקף הקמפיינים הפוליטיים של עמותות יצומצם משמעותית.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully