וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה שקד: המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון תומך בהגבלת כהונת שופטים

16.2.2017 / 0:14

הבוקר נחשפה בוואלה! NEWS הצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב, המציעה להגביל כהונת שופטי עליון לתקופה של עד 12 שנה. בלשכתה של שרת המשפטים סירבו להתייחס לתוכן ההצעה, אך חשפו כי בשיחה עם השופט אליקים רובינשטיין הוא אמר שתפקיד כה תובעני יש להגביל ל-15 שנה

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(בווידאו: שרת המשפטים שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אפריל 2016)

שרת המשפטים איילת שקד חשפה אתמול (רביעי) כי המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין טען כי לדעתו יש להגביל את כהונת השופטים ל-15 שנים. בלשכתה של שקד מסרו כי בשיחה עם רובינשטיין על הנושא, אמר לה השופט שהתפקיד "כל כך תובעני וקשה". זאת, על רקע הפרסום בוואלה! NEWS ברביעי בבוקר, ולפיו חבר הוועדה למינוי שופטים, ח"כ רוברט אילטוב מקדם הצעת חוק שתגביל את כהונת השופטים לשבע עד 12 שנים ותקבע כי לא יוכלו להתמנות מחדש. שקד סירבה להתייחס להצעת החוק והדגישה כי טרם גיבשה את עמדתה בנושא.

הצעת החוק של אילטוב קובעת כי תוגבל כהונת שופטי בית המשפט העליון כך שתהיה לפחות שבע שנים מיום המינוי אך לא יותר מ-12 שנים. כך, לא יהיה ניתן לשוב ולמנות את השופטים לתקופת כהונה נוספת באותו התפקיד. הצעת החוק הוגשה על רקע הביקורת הקשה שהופנתה לאחרונה נגד בג"ץ, על מידור ציבורים מההרכב העליון ונועדה ליצור "תחלופה בריאה שתאפשר מגוון רחב יותר של שופטים מוכשרים וראויים, בעלי דעות שונות ומגוונות ומסקטורים ומגדרים שונים".

עוד בוואלה! NEWS:
חבר הוועדה למינוי שופטים מקדם: כהונת שופט עליון תוגבל ל-12 שנה
שלושה הרוגים וארבע פצועות בתאונה חזיתית בכביש 40 בסמוך לבה"ד 1
שיפור במצב המטיילת המאושפזת בפרו: "מקווים שתוכל לטוס בשבוע הבא"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תפקיד תובעני וקשה". רובינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

נכון להיום, כהונת שופט איננה קצובה בזמן. היא מתחילה עם הצהרת אמונים ומסתיימת רק במקרים הבאים: בהגיעו לגיל 70 וצאתו לגמלאות, בהתפטרות, או בהחלטה של הוועדה לבחירת שופטים שהציע היו"ר על שופטים או נשיא בית המשפט העליון ושנתקבלה ברוב של שבעה חברים לפחות.

"נוצרה מציאות עגומה שכופה על הוועדה למינוי שופטים לשקול מינוי של מועמד לשפיטה בבית משפט העליון בהתאם לגילו. מצב זה מהווה מכשול למועמדים להתמנות לבית המשפט העליון, גם אם הם בעלי הכישורים הנדרשים", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "הוועדה נאלצת לשלול מועמד 'מבוגר מדי' בגלל התקופה הקצרה שבה יוכל לכהן עד לפרישתו. ולהיפך, הוועדה נאלצת לשלול מועמד 'צעיר מדי' לכהונה על מנת למנוע מחד גיסא שחיקה וקיבעון מחשבתי, ומאידך גיסא ריכוז כוח רב בידי אדם אחד המכהן תקופה ממושכת - דבר שעשוי לפגוע באיזון בתוך בית המשפט העליון".

ח"כ ויו"ר סיעת ישראל ביתנו רוברט אילטוב. מיכל פתאל/ הארץ

מיכל פתאל, הארץ
"הצעת החוק תביא כוחות חדשים". ח"כ אילטוב/הארץ, מיכל פתאל/ הארץ מיכל פתאל

באופוזיציה תקפו את ההצעה של ח"כ אילטוב. "זה חלק מקמפיין מתמשך להחליש ולהשתיק את בית המשפט", אמרה בתגובה ח"כ תמר זנדברג (מרצ). "חברי הקואליציה מתחרים ביניהם מי יפגע יותר בבית המשפט בתחרות פופוליסטית הרסנית".

חבר סיעתה, עיסאווי פריג', הוסיף כי ההצעה "מהווה המשך המתקפה הפרועה של ממשלת הימין נגד ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק". לדבריו, ח"כ אילטוב הוא "השליח של השרה שקד והממשלה למשימות בזויות, שהזכורה ביותר היא הצמדת האקדח לרקתה של הנשיאה נאור. הוא ממשיך היום בהטלת האימה על שופטי העליון ורומז: 'לא תיישרו קו עם הימין ההזוי? נתנקם בכם".

במכון הישראלי לדמוקרטיה אמרו כי מדובר ביוזמה שתגדיל את ההשפעה הפוליטית על שופטי בית המשפט העליון ותפגע בעצמאותם השיפוטית. ד"ר גיא לוריא הסביר: "כהונת השופטים עד גיל הפרישה הקבוע בחוק נועדה להבטיח את אי-תלותם, והיא מקובלת בעולם ובסטנדרטים בינלאומיים. הגבלת הכהונה המוצעת תפגע באי תלותם של השופטים, בעקבות ציפייה של השופט לקידום הקריירה המקצועית לאחר סיום תפקידו. לא צריך לתקן את אשר לא מקולקל, וטוב יעשו חברי הכנסת אם יחדלו מהגשה סדרתית של הצעות חוק שכל מטרתן ערעור הלגיטימציה של מערכות שלטון החוק".

(עדכון ראשון: 18:02)

שרת המשפטים איילת שקד בכנס שגרירים באוניברסיטת תל אביב, 6 בפברואר 2017. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
בלשכתה סירבו להתייחס להצעת החוק. שקד/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully