וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי הכסף": נחשף מקלט מס באירופה ששימש כדורגלנים ופוליטיקאים

כוכבי הכדורגל אלונסו ומסצ'ראנו, מזכ"ל פיפ"א המודח, מקורב לקדאפי והאישה העשירה באפריקה הם חלק מאלפי הבכירים שניצלו את שיעור המס האפסי באי הפורטוגזי מדיירה. יותר ממיליארד אירו בשנה אבדו – אך הכול נעשה בברכת האיחוד האירופי

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בשנה שעברה: חשיפת "מסמכי פנמה" הביאה להתפטרות ראש ממשלת איסלנד)

האי הפורטוגזי מדיירה שימש במשך כ-30 שנים כמקלט מס עבור כדורגלנים מוכרים, פוליטיקאים בכירים מלוב ומאנגולה, ואלפי בכירים נוספים – כך עולה מתחקיר "אי הכסף" שפרסמו היום (רביעי) העיתון הצרפתי "לה מונד", רשות השידור האוסטרית, הרדיו הגרמני BR והעיתון הספרדי "לה ונגרדיה". על פי התחקיר, מקלט המס באי החצי-אוטונומי פעל בידיעת מוסדות האיחוד האירופי ובאישורם המלא.

על פי החשיפה, נציבות האיחוד האירופי אישרה את שיעורי המס הנמוכים במיוחד באי הקטן, הנמצא לחופיה המערביים של מרוקו, במטרה "להמריץ את הכלכלה ולהיאבק באבטלה". בין השמות הבולטים שמוזכרים בחשבוניות, רישומי חברות ומסמכים נוספים מהאי, שבו חיים כ-260 אלף בני אדם, כוכבי הכדורגל צ'אבי אלונסו מביירן מינכן וחאבייר מסצ'ראנו מברצלונה, מזכ"ל פיפ"א לשעבר ז'רום ואלק שהודח לפני כשנה בשל מעורבותו בפרשת שחיתות, אחד מעוזריו הקרובים ביותר של שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי, ואיזבל דוס סנטוש, האישה העשירה ביותר באפריקה, בתו של נשיא אנגולה ונשיאת חברת הנפט הלאומית.

האי מדיירה, פורטוגל. ספטמבר 2011. AP
שיעור המס הנמוך לא סייע לכלכלה. מדיירה/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי המסמכים הרשמיים שנחשפו, אלפי חברות קש נרשמו באי, שזכה לכינוי "אי הכסף", במטרה ליהנות מאזור הסחר החופשי שקידם האיחוד האירופי במדיירה מאז שנת 1987. עד לשנת 2013, עסקים הרשומים באי לא נדרשו לשלם מסים כלל, ומאז שנת 2013 שיעור המס נקבע על 5%. לפני כשנתיים, נציבות האיחוד האירופי האריכה את תכנית המס של מדיירה עד שנת 2027, למרות שלא נמצאו כל ראיות לכך שהיא מיטיבה עם תושבי האי ומסייעת להיאבק באבטלה.

בשנת 2000 נעשה ניסיון באיחוד האירופי לקטוע את התכנית, לאחר שנמצא כי הקלות מס בשווי יותר ממיליארד אירו בכל שנה הניבו רק כאלף מקומות עבודה במדיירה, ואף נציבות האיחוד פתחה במגעים מול ממשלת פורטוגל בנושא, אולם אלה נקטעו ולא הובילו לשינויים של ממש בתכנית. למרות שיותר מאלף חברות חדשות נרשמו באי בשנים האחרונות, רובן עשו זאת דרך כמה מתווכים בודדים, ולכן לא נרשם גידול במקומות העבודה.

מועמר קדאפי עם סילביו ברלוסקוני. יוני 2009. AP
נהנה ממקלט המס. קדאפי לצד נשיא איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני/AP

כך, למשל, מנכ"ל אחד שמוזכר במסמכים "ניהל" לא פחות מ-300 חברות בבת אחת. רישומי החברות מראים כי לא פעם נרשמו חברות שונות תחת אותו השם או שם דומה, וכי הן נרשמו באותן הכתובות. ברחוב אחד בבירת האי פושאל, נרשמו כמעט 800 חברות בשלושה בניינים בלבד. כתבים שביקרו באותם הבניינים גילו כי לא מופיע עליהם כל רישום רלוונטי הקשור לחברות – בתאי הדואר, בשלטי הכניסה או על הדלתות.

דובר המחלקה לעידוד תחרותיות בנציבות האיחוד האירופי, ריקרדו קרדוסו, טען כי "אזור הסחר החופשי במדיירה הוא מנוע ליצירת מקומות עבודה". לדבריו, "כל מה שאני יכול לומר הוא שאין בידינו כל ראיות המצביעות על כך שהתכנית לא מיושמת בהתאם לכללים שנקבעו לה". עם זאת, חברי פרלמנט אירופים גם הביעו ביקורת על מקלט המס במדיירה, תוך שהם מציינים כי האיחוד האירופי יצא בחריפות נגד הנוהג שנחשף ב"מסמכי פנמה" בשנה שעברה. "תחרות הוגנת באיחוד אירופי יכולה להתממש רק אם נייבש את הביצות האלה", טען חבר הפרלמנט האירופי מרקוס פרבר, "מדינות חברות רבות הפסידו כסף בגלל מדיירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully