וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים: רוסיה פרסה טיל שיוט חדש ושלחה ספינת ריגול לחופי ארה"ב

בניו יורק טיימס דיווחו כי מוסקבה השלימה פיתוח של טיל חדש, בניגוד להסכם שנחתם עוד בתקופת המלחמה הקרה וחרף לחצים מצד ממשל אובמה. בפוקס דווח כי ספינת ריגול רוסית נצפתה בסמוך לחוף המזרחי של ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

רוסיה הכניסה לשימוש מבצעי טיל שיוט שלפי גורמים אמריקניים מפר הסכם מתקופת המלחמה הקרה בין שתי המדינות - כך דיווח היום (שלישי) הניו יורק טיימס. ברשת פוקס ניוז ציטטו שני גורמים אמריקניים, שמסרו כי ספינת ריגול רוסית נצפתה היום בסמוך לחופה המזרחי של ארצות הברית, בסיור ראשון מסוגו מאז הושבע דונלד טראמפ. בתקרית נפרדת, מטוסי קרב רוסיים התקרבו בצורה מסוכנת למשחתת אמריקנית בים השחור. הדיווחים מגיעים ברקע התפטרותו של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, שנאלץ לעזוב בשל שיחה שקיים עם השגריר הרוסי בטרם נכנס לתפקידו.

בניו יורק טיימס ציטטו גורמים אמריקניים שאמרו כי טיל השיוט החדש מפר הסכם המגביל פיתוח של טילים יבשתיים לטווח בינוני, המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, שנחתם עוד בשנת 1987. בוושינגטון הגיעו למסקנה שמוסקבה מפרה את ההסכם כבר ב-2014, אחרי ניסוי שביצע בטיל השיוט החדש, שלאחרונה הפך למבצעי לחלוטין ונפרס בחשאי ברוסיה. הטיל, מדגם SSC-8, נמצא כעת בשורות שני גדודים שונים, אחד מהם בבסיס טילים בקפוסטין יאר שבדרום-מזרח המדינה. גורם רשמי הוסיף כי הגדוד השני ממוקם בבסיס אחר ברוסיה.

לפי הדיווח, ממשלו של ברק אובמה ניסה לשכנע את הקרמלין לעצור את פיתוח טיל השיוט, אך ללא הצלחה. מוסקבה הכחישה כי היא מפרה את ההסכם המגביל את פיתוחם של טילים המגיעים לטווח של 500 עד 5,500 ק"מ ואת החזקתם. משרד ההגנה במוסקבה סירב להתייחס לדיווח.

ספינה רוסית מאבטחת את אזור החיפושים אחרי המטוס שהתרסק בים השחור, 27 בדצמבר 2016. AP
לא ברור לאן מיועדות פניה. ספינת קרב רוסית/AP

לפי אחד הגורמים שצוטט ברשת פוקס, ספינת הריגול שייטה במרחק של 112 ק"מ מחופה של מדינת דלוואר, כשהיא עושה את דרכה צפונה. כלי השיט, שמסייר במים בינלאומיים, חמוש בטילי קרקע-אוויר ולא ברור מהו היעד שלו. אחד הגורמים הוסיף כי הספינה - SSV-175 ויקטור ליאונוב – נצפתה בפעם האחרונה בסמוך לחופי ארצות הברית באפריל 2015.

"אין כאן דאגה עצומה, אולם אנחנו פוקחים עיניים", אמר אחד הגורמים. גורם אחר אמר כי לספינה הרוסית יש יכולת ליירט תשדורות או אותות כמו גם לבחון את יכולות הרדאר של הצי האמריקני. בעבר נצפו ספינות ריגול רוסיות ששייטו בסמוך לקינגז ביי, ג'ורג'יה, שם ממוקם בסיס צוללות של הצי. בתקופת המלחמה הקרה, ספינות רוסיות שאספו מודיעין עגנו באופן קבוע בסמוך לבסיסי צוללות לאורך החוף המזרחי.

(עדכון ראשון: 18:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully