וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקת קשישים בישראל: פתרון אפשרי להתמודדות עם העוני

13.2.2017 / 10:32

אחת הדרכים בהן יכולה המדינה להתמודד עם העוני היא באמצעות שילוב קשישים המסוגלים ומעוניינים בכך במעגל העבודה, כאשר ההכנסה הנוספת תהיה פטורה ממס ולא תפגע בקצבאות שמקבלים הקשישים

נהגים קשישים מאחרי ההגה. ShutterStock
כ-70% מאוכלוסיית הקשישים היו מעוניינים להמשיך לעבוד/ShutterStock

מצבם של קשישים רבים בישראל 2016 אינו פשוט. דו"ח מימדי העוני והפערים החברתיים בישראל שהנפיק הביטוח הלאומי הציג נתונים כואבים, כאשר הראה כי 21.7% ממשפחות הקשישים חיות מתחת לקו העוני. ובמספרים; מאחר ואוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל מנתה בסוף 2015 כ-939 אלף איש (נתוני למ"ס), מדובר במאות אלפי אזרחים קשישים המתמודדים עם עוני מדי יום.

אחת הדרכים בהן יכולה המדינה להתמודד עם העוני היא באמצעות שילוב קשישים המסוגלים ומעוניינים בכך במעגל העבודה, כאשר ההכנסה הנוספת תהיה פטורה ממס ולא תפגע בקצבאות שמקבלים הקשישים. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי בשנת 2015 19.1% בלבד מבני 65 ומעלה (המוגדרים "קשישים") השתתפו בכוח העבודה. מדוע כל כך מעט? האם אין למדינה אינטרס להעסיק קשישים ולעודד מעסיקים נוספים להעסיקם, במטרה לסייע להם לעלות מעל לקו העוני?.

בישראל 2016, בעולם הולך ומתבגר בו תוחלת החיים עולה בהתמדה, רבים ממי שמוגדרים "קשישים" נראים ומרגישים צעירים וחזקים ומעוניינים לעבוד ולתרום. בני הגיל השלישי של היום שונים לחלוטין מהדיעה הקדומה כלפיהם, ואינם נכללים תחת ההגדרות היבשות של "מיהו קשיש". כיום, בעידן הטכנולוגי, כאשר כמחצית מבני 65 ומעלה משתמשים באופן יומיומי באינטרנט ובדואר אלקטרוני (נתוני למ"ס), אין מניעה לאפשר להם לעבוד ולהתפרנס בכבוד במגוון מקצועות המחייבים כישורי מחשב ולא מצריכים עבודה פיזית מאומצת – כגון סוכני ביטוח ונסיעות, עבודות מזכירות ופקידות, שירות לקוחות ורבים נוספים. אך כל זאת לא יוכל להתממש אם המדינה לא תסייע ותתמרץ שילוב קשישים בשוק העבודה.

אגב, גם בתחום הסיעוד קיים מחסור בעובדים. כיום מטופלים בארץ באמצעות חוק הסיעוד כ-170,000 אלף קשישים סיעודיים באמצעות למעלה מ-100,000 אלף מטפלים ומטפלות של עמותות וחברות הסיעוד, מהם כ-80,000 ישראלים. הביקוש לטיפול סיעודי בישראל עולה כל הזמן, ואנו שמחים לגייס ולקלוט כוח אדם "כחול-לבן" בענף. נשמח לשלב עובדים בני הגיל השלישי במעגל הטיפולי בקשישים תשושים, שאינם סיעודיים מורכבים. מעבר לענף שלנו, אני יודע שישנם ענפים נוספים שיקלטו בשמחה עובדים בני הגיל השלישי.

במידה וזה יקרה, כולם ירוויחו; המעסיקים יקבלו עובדים מסורים, מנוסים, בעלי ידע רב, מוטיבציה וגמישות מבחינת שעות עבודה. גם המשק יצא נשכר; הקשישים, שאינם מהווים כיום חלק ממעגל העבודה, יכולים לייצר למדינה הכנסות נוספות של מיליארדי שקלים בשנה ולהגדיל את שיעור הצמיחה במשק. וכמובן שגם הקשישים עצמם ירוויחו – מעבר לסוגיית הפרנסה ושיפור מהותי במצבם הכלכלי, העבודה תתרום להם גם לתחושת החיוניות והערך העצמי, ותספק ענין וחברה שחסרים לחלקם.

מקבלי החלטות יקרים, זה הזמן לפעול. מצוקתם של מאות אלפי קשישים יכולה להיפתר באמצעות שילובם במקומות עבודה מתאימים לאחר גיל פרישה. גם סקרים ובדיקות שנערכו בעבר הראו כי במידה ולא היה מוגדר בחוק גיל פרישה, כ-70% מאוכלוסיית הקשישים היו מעוניינים להמשיך לעבוד. זה הזמן לדאוג גם לקשישי ישראל ולאפשר להם להתקיים בכבוד.

דורון רז הוא יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קשיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully