וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר הישראלי של הלוחם הפרואני בשחיתות - שהפך לעבריין נמלט

נשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו ירש שלטון רודני ומושחת, שאותו הבטיח למגר. אלא שעתה הוא חשוד שיחד עם איש העסקים הישראלי יוסי מימן קיבל מיליונים תמורת חוזים לחברת בנייה ברזילאית. טולדו, הנשוי לאזרחית ישראלית, נמלט מפרו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אלחנדרו טולדו, לשעבר נשיא פרו המבוקש בגין מעורבותו בפרשת שחיתות גדולה ועשוי להיות, על פי הדיווחים, בדרכו לישראל, נחשב בעבר ללוחם למען הדמוקרטיה ולמנהיג הנאבק בשחיתות שפשתה בממשלו של נשיא אחר. עתה, הוא חשוד בעצמו בקבלת שוחד של 20 מיליון דולר בסקנדל המטלטל את דרום אמריקה ומסרב להסגיר את עצמו לרשויות, שהבטיחו לו משפט הוגן. במשטרה, במשרד החוץ ובמשרד המשפטים מקיימים דיונים דחופים כיצד לנהוג עם נחיתתו הצפויה.

הוא נשוי לאליאן קארפ, יהודייה שחיה כמה שנים בישראל ומחזיקה באזרחות ישראלית. נשיא פרו לשעבר מקושר גם לאיש העסקים הישראלי יוסי מימן, שמעורב אף הוא בפרשת השחיתות. לכן, הרשויות בלימה חששו מלכתחילה שהוא ינסה למצוא מקלט בישראל, שלה אין הסכם הסגרה עם פרו.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא פרו לשעבר המבוקש בארצו בדרך לישראל: "ארה"ב סירבה להסגירו"
פרו: הנשיא לשעבר החשוד בשחיתות עלול להימלט לישראל

נשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו החשוד בשוחד ואשתו אליאן קארפ. רויטרס
טולדו ורעייתו הישראלית אליאן קארפ/רויטרס

תקופת שלטונו נמשכה קדנציה אחת, בין 2001 ל-2006, לאחר שירש שלטון מושחת אחר, של הרודן אלברטו פוג'ימורי. האחרון נמלט אף הוא מפרו בשל חקירה נרחבת נגדו בשנת 2000, אולם לבסוף הוסגר מיפן ונשלח ל-25 שנות מאסר בגין מעשי שחיתות והפרות זכויות אדם במשך העשור שהיה בשלטון. טולדו התמודד פעמיים נוספות על התפקיד, ב-2011 ובשנה שעברה, אז הפסיד לפדרו פבלו קוצ'ינסקי - שהיה ראש ממשלתו.

טולדו בן ה-70 חשוד כי קיבל 20 מיליון דולר בכספי שוחד מחברת הבנייה הברזילאית "אודברכט" בתמורה למתן כמה חוזים ציבוריים לחברה. חברת הענק נמצאת בלבה של פרשת שחיתות רב-לאומית והיא הודתה במסגרת עסקת טיעון עם משרד המשפטים האמריקני כי שילמה כמעט 800 מיליון דולרים בכספי שוחד לממשלות ברחבי אמריקה הלטינית, 29 מיליון דולר מהם לפרו.

מקור התעשרות מסתורי

לפי החשד, טולדו חתם על עסקה עם החברה כדי לסייע לה לזכות בשני מכרזים יוקרתיים לסלילת כבישים בתמורה למיליוני הדולרים שאותם הוא היה צריך להפקיד בחשבונות של חברות שבבעלות מימן ונמצאות במקלטי מס. עד כה אותרו כעשרה מיליון דולר מהכספים שהועברו לחברותיו של איש העסקים. הפרשה החלה להיחשף ב-2013, אז חקרה המשטרה בפרו עסקאות נדל"ן שביצע הנשיא לשעבר. זאת לאחר שחמותו רכשה בתי יוקרה, בשווי גבוה הרבה יותר ממה שמשפחתה יכלה להרשות לעצמה.

במשך ארבע שנים לא נערכה התקדמות משמעותית בחקירה, משום שהמשטרה לא הצליחה לחשוף את מקור התעשרותה הבלתי צפויה של המשפחה. טולדו עצמו אמר שהכסף הגיע מקרן פנסיה מיוחדת ששילם לחמותו, כניצולת שואה. עם זאת, בדצמבר האחרון התפוצצה פרשת "אודברכט", והצליחה לגרום לתפנית משמעותית בחקירה נגד טולדו. כעת, מאמינים החוקרים שהכסף לרכישת נכסי היוקרה הגיע מהשוחד שקיבל טולדו.

אלחנדרו טולדו נשיא פרו לשעבר בחניכתו של כביש מהיר חדש, ספטמבר 2005. רויטרס
טולדו עם תומכיו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully