וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

27 שנים לאחד האירועים הפוליטיים המביכים: חמישה דברים לדעת היום

12.2.2017 / 7:00

ב-1990 אירע עימות בישיבת סיעת הליכוד שלימים נקרא "ליל המיקרופונים" וזכור כמביך במיוחד. כנסיית "הלחם והדגים" תיפתח לראשונה מאז ההצתה ב-2015. 75 שנים עברו מאז נרצח מייסד הלח"י ועוד שני דברים שאתם צריכים לדעת היום

הפתיחה המחודשת של כנסיית "הלחם והדגים"

נעצרו חשודים בהצתת כנסיית "הלחם והדגים" שלשפת הכינרת. צילום מסך
הכנסייה לאחר ההצתה, יוני 2015/צילום מסך

אתם צריכים לדעת שהיום יתקיים מפגש בין-דתי במתחם המשוקם של כנסיית "הלחם והדגים" שהוצתה ביוני 2015. זאת, עם סיום השיפוץ במקום והפתיחה מחדש. באירוע יישאו דברים נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הקרדינל ריינר מריה וולקי, שגריר גרמניה בישראל, ד"ר קלמנס פון גטצה, ראש העדה הדרוזית השייח' מואפק טריף והרב אלון גושן גוטשטיין. חודש לאחר ההצתה הוגש כתב אישום נגד שני נאשמים בביצועה – ינון ראובני בן 20 מאופקים ויהודה אסרף בן 19 מאלעד.

27 שנים ל"ליל המיקרופונים"

אריאל שרון ויצחק שמיר. gettyimages, ap, עיבוד תמונה
ערב מביך לפוליטיקה הישראלית. שמיר ושרון/עיבוד תמונה, gettyimages, ap

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 27 שנים, בשנת 1990, התרחש אחד העימותים המפורסמים בתולדות מפלגת הליכוד בפרט, ובפוליטיקה הישראלית בכלל. האירוע היה ישיבת מרכז הסיעה, וברקע עמדה מחאתו של שר התעשייה והמסחר דאז אריאל שרון נגד תכניתו המדינית של ראש הממשלה יצחק שמיר. כבר בתחילת הישיבה הודיע שרון על התפטרותו, וכששמיר ביקש בסיום דבריו מכל מי שתומך בו להרים את ידו הושתק לפתע המיקרופון שבו דיבר, ובמקביל שרון קרא אל תוך מיקרופון אחר: "מי בעד חיסול הטרור, שירים את ידו". ידיים רבות הורמו לתמיכה בכל אחד מהם, אך מה שזכור יותר מכל מאותו ערב ידוע לשמצה הוא הרגע המביך שבו ראש הממשלה ניסה ללא הצלחה להתגבר על ההמולה תוך קריאות "מי בעדי, מי בעדי?", למיקרופון הדומם שלו. זו הייתה יריית הפתיחה להתגוששות בין השניים וזכור בעיקר בתוך ערב מביך לפוליטיקה הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

75 שנים למותו של מנהיג הלח"י

אברהם שטרן (יאיר), ממקימי תנועת האצ"ל ותנועת לח"י. לשכת העיתונות הממשלתית
נורה בידי אנשי בולשת בריטים. שטרן/לשכת העיתונות הממשלתית

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 75 שנים, בשנת 1942, נרצח אברהם (יאיר) שטרן, מייסד ומפקד ארגון הלח"י. שטרן היה לוחם מחתרת יהודי שייסד את ארגון לוחמי חירות ישראל. לפני כן היה פעיל באצ"ל ואז פרש לארגון העצמאי שהקים. בשנה שבה נרצח הוא הפך למבוקש יחד עם חברים נוספים בארגון על פועלו נגד המנדט הבריטי. הוא נתפס במקום מחבואו בתל אביב ונורה על ידי אנשי הבולשת הבריטית כשהוא בן 34 בלבד.

יום הולדת לאברהם לינקולן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יום הולדתו הוא חג לאומי בכמה מדינות בארצות הברית. לינקולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתם צריכים לדעת שהיום בכמה מדינות בארצות הברית חוגגים חג לאומי – יום הולדתו של הנשיא לשעבר אברהם לינקולן. המדינות החוגגות הן קליפורניה, קונטיקט, מיזורי, ניו ג'רזי, ניו יורק ואינדיאנה. לינקולן נולד ב-1809 והיה לנשיא ה-16 של ארצות הברית. הוא נחשב אחד מגדולי האומה האמריקנית כאשר כיהן בתפקיד עד מותו באפריל 1865, עת נרצח על ידי המתנקש ג'ון וילקס בות בעת שישב בתיאטרון בוושינגטון וצפה בהצגה. בין הדברים הרבים שעשה במהלך כהונתו נמצאים גם ביטול העבדות והצלת העם האמריקני מפילוג בזמן מלחמת האזרחים. לינקולן היה הנשיא הראשון מטעם המפלגה הרפובליקנית. יום ההולדת של לינקולן מצוין בהנחת זר באתר הלאומי ההיסטורי לזכרו בקנטאקי ובאירועי זיכרון נוספים.

יום דרווין הבינלאומי

איור של אבי תורת האבולוציה צ'רלס דרווין מ-1865. GettyImages
איור של דרווין משנת 1865/GettyImages

אתם צריכים לדעת שהיום מציינים ברחבי העולם את יום דרווין הבינלאומי. מטרת יום זה היא לקדם את המדע והמחקר והוא נקבע בתאריך זה לציון יום הולדתו של החוקר צ'ארלס דרווין ב-12 בפברואר 1809. הרעיון הוא כמובן להודות לדרווין על תרומתו למדע. דרווין, חוקר אנגלי פורץ דרך, נחשב אבי האבולוציה. התיאוריה המוכרת שלו היא הברירה הטבעית, המוכרת גם כ"דרוויניזם". הנחת היסוד באבולוציה ובהליך הברירה הטבעית לפי דרווין היא שהמתאים שורד, זה שמצליח להסתגל לשינויים בטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully