וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בלשכת רה"מ: "התבטאויות שרים על הפגישה עם טראמפ עלולות לחבל בה"

12.2.2017 / 0:05

על רקע לחץ כבד שמפעיל בנט מול ראש הממשלה לשינוי מדיניות בנושא הפלסטיני והדרישה שנתניהו יחזור בו מנאום בר אילן, בלשכת רה"מ אמרו כי הוא יציג לנשיא "את האינטרס הלאומי של ישראל, לפי הבנתו". היום יתכנס הקבינט לקראת המפגש

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(פגישתו של נתניהו עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, השבוע)

לקראת הפגישה הראשונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפעם הראשונה ביום רביעי, גובר הלחץ בימין על נתניהו לקבל הישגים דרמטיים בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. על רקע התבטאויות שונות של שרים לגבי הפגישה, ובראשם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, אמר אמש גורם בלשכת נתניהו כי "התבטאויות שרים לפני שנשמעה עמדת הנשיא בפורומים סגורים עלולה לחבל בשיחות. יש מערכת יחסים טובה וחמה בין שני המנהיגים וצריך לחזק אותה".

היום אחרי הצהריים צפוי ראש הממשלה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון מיוחד לקראת נסיעתו לוושינגטון, ובו יציג נתניהו את סדר היום לפגישה, כשבראשו איראן, סוריה, הפלסטינים וחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני. בעוד במרבית הנושאים ישנה הסכמה בין חברי הקבינט, הנושא הפלסטיני מעורר מתיחות בקואליציה על רקע דרישותיו של בנט לנצל את עידן טראמפ להחלת ריבונות בחלקים מיהודה ושומרון ושינוי כיוון בכל הנוגע לפתרון שתי המדינות.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
לחץ בליכוד על נתניהו להתנער מפתרון שתי המדינות/לשכת העיתונות הממשלתית

בנט פרסם אמש פוסט בפייסבוק ובו קרא לנתניהו לא להזכיר את המלים "מדינה פלסטינית" או "שתי מדינות" בהודעת הסיכום של הפגישה עם טראמפ ביום רביעי. "כל העולם יקשיב לכל מילה", כתב בנט, שלוחץ על נתניהו לחזור בו מנאום בר-אילן ומתמיכתו בפתרון שתי המדינות, ולהודיע על כך בפגישתו עם הנשיא. " שתי המילים 'מדינה פלסטינית' הן אסון היסטורי. אסור שהן ייאמרו", כתב בנט והוסיף כי "אם בעידן טראמפ-נתניהו ישראל בוחרת להקים את פלסטין, אין דרך חזרה".

גם בליכוד יש לחץ על נתניהו להתנער מפתרון שתי המדינות וביום שני ראשי המטה הלאומי בליכוד מתכוונים לקיים כינוס בכנסת בנושא. שרי הליכוד בקבינט צפויים לקרוא בישיבה להסרת כל ההגבלות על הבנייה היהודית בירושלים וביהודה ושומרון. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר בסוף השבוע ש"הגיעה השעה שהפלסטינים יבינו שהזמן והסירוב למשא ומתן עובדים גם נגדם, ולכן יש לחדש את הבנייה בכל חלקי יו"ש". לדברי ארדן, "בנייה רק בגושים ובירושלים (כפי שמקווים בשמאל) עלולה לקבע מראש את התוצאות של כל משא ומתן עתידי ולפגוע ללא סיבה במאות אלפי המתיישבים ביישובים הרבים".

שר החינוך נפתלי בנט, ישיבת ממשלה 29 בינואר 2017. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"המילים 'מדינה פלסטינית' הן אסון". בנט/פול צלמים, אוהד צויגנברג

שר הביטחון אביגדור ליברמן, לעומת זאת, אמר בשבועות האחרונים כי יש להגיע קודם כל להסכמות עם ממשל טראמפ בנוגע לבנייה בתוך גושי ההתנחלויות וחידוש ההבנות שהיו לישראל מול ממשל בוש בנושא. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, סבור כי יש להודיע על בנייה בתחומי השיפוט הקיימים של ירושלים והיישובים הקיימים בהתנחלויות, וכבר הודיע כי הוא מתכוון להניח מחדש את חוק ירושלים רבתי שיחיל את החוק הישראלי על יישובי עוטף ירושלים - מעלה אדומים וגוש עציון, ביתר עילית וגבעת זאב.

נתניהו, מצדו, מגיע לכינוס הקבינט כשהוא כבר אחרי שבועות של דיונים והתייעצויות עם המל"ל, המוסד ומערכת הביטחון לקראת הפגישה, וביום חמישי קיים דיון מסכם בהשתתפות שגריר ארצות הברית בישראל רון דרמר, שהיה השבוע בארץ להתייעצויות והכנות. נתניהו סירב עד כה לדרישת הימין להתנער מפתרון שתי המדינות, ושב וחזר כי יש לפעול "באחריות ובמנהיגות" בנושא. גורם בלשכת נתניהו אמר אמש כי "נתניהו ישמע את השרים, ובסוף יציג לנשיא את האינטרס הלאומי של ישראל לפני הבנתו".

טראמפ: "אין לי ספק שנצליח לנצח בתיק ההגירה". רויטרס
מים צוננים על הציפיות הישראליות. טראמפ/רויטרס

שלשום פורסם הראיון הראשון של טראמפ לתקשורת הישראלית, ששפך מים צוננים על ציפיות הימין מממשל טראמפ. בראיון טראמפ סירב להתחייב כי אכן יעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, כפי שהבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו, אמר שהוא רוצה שישראל "תהיה הגיונית ביחס לשלום" והדהד את המסר שיצא מהבית הלבן מוקדם יותר השבוע ולפיו ההנתחלויות "אינן מועילות". לדברי טראמפ, שהתראיין לכתב והפרשן בועז ביסמוט ב"ישראל היום", "יש שטח מוגבל שנשאר, וכל פעם שאתה לוקח אדמה עבור התנחלויות, נותר פחות שטח. אני לא מישהו שמאמין שלהתקדם עם התנחלויות זה טוב לשלום. אבל אנחנו בוחנים כל מיני אופציות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) צייץ בתגובה לראיון כי "מאחר שהצוותים המשותפים כבר הכינו את הפגישה ועל רקע הבמה שנבחרה לראיון, סביר שמדובר במסרים מתואמים עם ראש הממשלה. מטריד מאוד. נצטרך לחשוב מה עושים".

נתניהו ייפגש בביקור גם עם סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה רקס טלרסון, יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר וחברי סנאט נוספים. בשלב זה, לא צפוי לו מפגש עם מנהיגים בקהילה היהודית בארצות הברית.

רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, צפויה גם היא להיפגש עם הגברת הראשונה מלאניה טראמפ, והבית הלבן הזמין את בני הזוג ובכירי פמלייתו של נתניהו לשהות בבית ההארחה הרשמי של הבית הלבן, בלייר האוס. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, גם בנו הבכור של ראש הממשלה, יאיר, יצטרף להוריו לביקור. נתניהו הבן שוהה בימים אלה בארצות הברית בחופשה פרטית ומטעם המשפחה נמסר כי הוא יגיע במימונו הפרטי.

(עדכון ראשון: 19:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully