וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום הכי נמוך בתל אביב: המאבק המשטרתי לשיקום התחנה המרכזית הישנה

13.2.2017 / 12:36

רצח, סחר בסמים וזנות הם עניין שבשגרה במתחם המוזנח שבדרום העיר, אך כעת נעשה ניסיון למגר את הפשע. סוחרי סמים רבים נעצרו ועשרות מכורים נשלחו לגמילה. פקחים עירוניים שהוצבו מקפידים אפילו על איסור העישון בבתי עסק. האם זהו סופה של "סמטת המוות"?

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

במרכז חדר התדריכים של תחנת משטרת שרת בתל אביב עמדו ביום חמישי בצהריים הקצין הצעיר פקד מור מורנו ומפקדו רפ"ק שי ג'רסי. בחדר ישב כוח גדול של שוטרים: לוחמי יס"מ לצד שוטרי מג"ב, שוטרי סיור, בלשים, רכזי מודיעין ושוטרים קהילתיים. כבר חמישה ימים שכוח המשטרה הזה פועל סביב השעון במקום הכי נמוך בישראל: מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. המטרה - להילחם פעם אחת ולתמיד במחוללי הפשיעה הקשה במקום.

כבר שנים שמתחם התחנה והרחובות הסמוכים הם מרכז הפשע של ישראל. מעשי אונס ורצח נשים, סחר בסמים לאור יום, מתן שירותי זנות באופן גלוי לעין, מעשי שוד ואירועי אלימות. כבר שנים שהאזור של התחנה המרכזית בתל אביב אינו באמת חלק ממדינת ישראל הריבונית. בשנים האחרונות נעשו אין ספור מבצעי משטרה בשילוב גורמים שלטוניים להשיב את החוק והסדר לאזור, ובשוליים רשמו חלק מהמבצעים והפעילות המשטרתית הצלחות זמניות, אבל רחובות התחנה הישנה המשיכו למגנט אליהם את כל הרע: את הנרקומנים וסוחרי הסמים, הזונות ועברייני המין והאלימות, לצד אוכלוסיות חלשות כמו הזרים ממדינות אפריקה.

לוחמי יס"מ בסיור באזור התחנה המרכזית בתל אביב, 9 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
פעילות משותפת של יחידות משטרתיות ואנשי רווחה. המתחם בדרום העיר/ראובן קסטרו

הפעם החליטו במשטרה לרכז את מאמציהם לאורך זמן ולתקוף את הבעיה מהשורש. "כחול משולב" - זה שם המבצע שהחל ביום ראשון בבוקר ומועד סיומו לא נקבע לפי שעה. לצד השוטרים הרבים פועלים במבצע אנשי הרווחה של עיריית תל אביב, עשרות פקחים ואנשי מחלקות שונות בעירייה, אנשי משרד הבריאות ומשרד התשתיות. במשך שבועות מיפו במשטרה ובעיריית תל אביב את כלל מוקדי הבעיות במתחם והרחובות הסמוכים: היכן נמצאות תחנות הסמים הזולות של הסוחרים בהם מוסתרים הסמים והכסף, מוקדי הזרקות הסם, רציפי ההמראה של מוניות הסם, בתי הזונות וחדרי הזנות, החמארות והפיצוציות שמוכרות סמי פיצוציות, מוקדי הזוהמה התברואתית שיוצרים כר נוח לאנרכיה, רחובות וסמטאות חשוכות. במקביל, מיפו את השחקנים הפועלים בשטח: מי סוחר בסם והיכן? מיהן היצאניות ומי מפעיל אותן? מיהם הנרקומנים ומי מהנתינים הזרים מחולל פשיעה באזור. בסיומה של עבודת ההכנה הבינו במשטרה כי גורם הפשיעה המרכזי באזור הוא זמינות הסמים באזור, שאותם ניתן להשיג כמעט ללא קושי.

במשטרה הסיקו כי הפלת סוחרי הסמים לא מספיקה, וכי חייבים לנצל את המצב של הסתלקות סוחרי הסמים שישלחו לבתי הכלא כדי להוציא מהמקום את כלל תעשיית הפשע: הנרקומנים, הזונות, הסרסורים ואחרים. לפני שנים היה זה רחוב פין ששימש כמרכז הרביצה של הנרקומנים, סוחרי הסמים והזונות. אחרי שהרסו את מתחם פין 1 עבר המרכז לרחוב בני ברק. כשהמשטרה פירקה גם שם את הפעילות, נדדו הנרקומנים למתחם הסמוך לתחנת רכבת ההגנה.

לפני כשנה וחצי בוצעה שם פעילות שורש, ובלילה אחד הפך רחוב עכו למרכז הפשע של ישראל. "זו סמטת המוות", סיפר נרקומן שנגמל לפני כשנה וקצת , אחרי שבמשך שנים היה מגיע לתחנה המרכזית להזריק הרואין, קוקאין וחגיגת. לדבריו, "חברה שלי אמרה לי שמהסמטה הזו לא יוצאים בחיים. כל יום או יומיים היו מגיעים לכאן מגן דוד אדום ואוספים גופה ועוד גופה", אמר, והוסיף כי "שבוע אחרי שהחברה שלי קראה למקום 'סמטת המוות' היא עצמה מצאה את מותה מהזרקה של מנת יתר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שוטרי סיור עירוני ולוחמי יס"מ בסיור באזור התחנה המרכזית בתל אביב, 9 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
"מכאן לא יוצאים בחיים". פעילות הכוחות בתחנה המרכזית הישנה/ראובן קסטרו

פקד מור מורנו סיפר: "ביום רגיל היו כאן בין 50 ל-60 נרקומנים שהיו שוכבים כאן, לעיתים בו זמנית, ומזריקים בחצר הפתוחה לעיני ילדים ועוברי אורח. זה הגיע למצב שאנשים חששו לעבור כאן. בעלי עסקים ושכנים שגרים פה לא הצליחו לחיות בשלווה".

במסגרת המבצע הוחלט במשטרה לרסק את "סמטת המוות". תחילה פעלו אנשי המודיעין והבלשים. הם איתרו את סוחרי הסמים, אספו ראיות נגדם ועצרו אותם. אחר כך איתרו השוטרים את הנרקומנים, 50 במספר, והציע להם עסקה: לא ייפתחו הליכי חקירה נגדם, ובתמורה הם יועברו לשיקום וגמילה. "נכון לעכשיו, כל מכוני הגמילה מלאים ואיש מה-50 שהועברו לא עזב אותם", סיפר פקד מור. בשלב השני הוכנסו אנשי העירייה - הם הציבו עמודי תאורה עם פנסים חזקים במיוחד המאירים את הרחוב בלילה כאילו היה זה אור יום. עשרות מצלמות האבטחה של סוחרי הסמים שהיו מוצבות במקום הוסרו. החצ, ששימשה מוקד הזרקות, עברה נקיון מהרי פסולת. שני שוטרים מחקו את ציורי הגרפיטי ברחוב ובחצר ובמקומם צוירו ציורים אומנותיים.

לוחמי יס"מ בסיור באזור התחנה המרכזית בתל אביב, 9 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
כל מי שנחשד כנרקומן עובר בידוק מדוקדק. הכוחות בשטח/ראובן קסטרו

כמו שצפו במשטרה, הנרקומנים שנשארו במקום ולא עברו גמילה, פנו לפעול בבניין נטוש בקצה הרחוב. אלא שהעירייה והמשטרה היו ערוכים, וכבר ביום שלישי עלו הדחפורים והרסו עד היסוד את המבנה. עכשיו הנרקומנים וסוחרי הסמים מחפשים מקום אחר, ללא הצלחה.

אחרי שפינו את סמטת המוות מפשע, נצבעה בסוף השבוע שפת המדרכה של הסמטה בצבעי כחול-לבן. גם תמרורים הוצבו במקום, ומחר יוצבו במקום פקחים של העירייה. כל מי שיחנה ללא אגרת חניה, כל מי שיזרוק בדל סיגריה או נייר - יקנס מיד. משני קצותיה של הסמטה ניצבות כבר שבוע ניידות משטרה, וכל מי שנכנס למקום נבדק. מי שנחשד כנרקומן או כסוחר סמים עובר חיפוש מדוקדק.

הקנס על סיגריה במסעדה - 20 אלף שקלים

במסגרת הפעלת הלחץ מנסים במשטרה ובמחלקת הרווחה להרחיק את היצאניות. כל הנשים שעובדות בזנות הן נרקומניות שזקוקות לכסף כדי לקנות מנה. "הן קורבנות", אומרים השוטרים. לטענת המשטרה, במקום פועלת תעשייה מתוחכמת שבה אישה שאינה נרקומנית מפעילה חדרים להשכרה שבהם עובדות הזונות. עבור קיום יחסי מין משלם הלקוח סכום של מאה שקלים והאקט נמשך בין חמש דקות לרבע שעה. היצאנית מעבירה מיד מחצית מהסכום למפעילת החדרים. "זה סוג חדש של סרסרות בזנות", הסביר גורם במשטרת יפתח. חלק מהיצאניות הסכימו לעבור לשיקום במחלקת הרווחה, והן הוצאו מהמתחםץ אחרות ממשיכות לקבל את הלקוחות בלבוש מינימלי בכניסה לחדרי האירוח.

במבצע פותח מודל שמופעל מבחינת המשטרה והעירייה בהצלחה. מטרתו לפגוע בבעלי החמארות והקיוסקים שמספקים סמי פיצוציות. בכל עסק כזה יש מערכת מצלמות ומקומות מסתור בהם מוסתרים הסמים – בהם "נייס גאי" ו"חגיגת". המצלמות מתריעות על הגעת השוטרים, דבר שמאפשר את הסתרתם של הסמים האסורים. לכן, במקום לחפש סמי פיצוציות, מענישים השוטרים והפקחים את בעלי העסקים כך שלא משתלם להם למכור סמים אסורים.

לוחמי יס"מ בסיור באזור התחנה המרכזית בתל אביב, 9 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
"ביום רגיל יש כאן עשרות נרקומנים שמזריקים". התחנה המרכזית הישנה/ראובן קסטרו

בצהריי היום נכנסו השוטרים לאחת החמארות, שבה ישב אזרח זר מאפריקה ועישן סיגריה. זו כנראה הסיגריה היקרה ביותר שעישן בחייו, שכן מחירה הגיע ביום חמישי ל-20 אלף שקלים. "החוק אוסר עישון במקום כמו מסעדה או בית קפה. הבעלים לא מנעו את העישון ואף סיפקו מאפרה בניגוד לחוק. בנוסף, במקום לא הוצב שילוט המורה על איסור עישון כמתחייב בחוק. בסך הכל הוגשו כנגד הנאשם ובעל המקום דוחות בהיקף של 20 אלף שקלים", סיפר פקד קאסם זיין אלדיין. הוא הסביר כי דוחות כאלה מוגשים בכל כמה שעות במקומות הבעייתיים: "אנחנו נפגע להם בכיס עד שנמוטט אותם כלכלית, בדיוק כמו שנלחמו באל קפונה דרך הכיס".

לוחמי יס"מ בסיור באזור התחנה המרכזית בתל אביב, 9 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
המבצעים והפעילות המשטרתית רשמו הצלחות זמניות. מתחם התחנה המרכזית הישנה/ראובן קסטרו

אחרי שניקו את מרבית השטח מפשע, סמים ואלימות, המטרה בשבועות הקרובים היא להמשיך ולהפעיל לחץ על האזור. "כדי שכולם יבינו שהתחנה המרכזית הישנה היא לא תחנת הסמים הגדולה ביותר של גוש דן, אלא שטח שבו החוק הישראלי מתקיים ונאכף", אמר רפ"ק שי ג'רסי. "מהעבירה הקטנה ביותר של השלכת סיגריה, ועד העבירה החמורה ביותר - בלי פשרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully