וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע הכללי של טראמפ הושבע לתפקיד: "נילחם בהגירה הלא-חוקית"

9.2.2017 / 23:05

ג'ף סשנז, שמינויו בסנאט לווה בסערה בשל התבטאויות עבר שנויות במחלוקת נגד מיעוטים, הבטיח בטקס בבית הלבן לצד נשיא ארה"ב להיאבק גם בשיעורי הפשע. זאת ברקע המאבק המשפטי בצווי ההגירה של הנשיא

רויטרס

התובע הכללי החדש של ארצות הברית ג'ף סשנז נכנס היום (חמישי) לתפקידו לאחר שהסנאט אישר אתמול את מינויו ברוב של 52 מול 47. סשנזס, שכיהן עד אמש כסנאטור ממדינת אלבמה, שימש בעבר תובע פדרלי ומאוחר יותר תובע הכללי של המדינה הדרומית. הוא התחייב בעת כניסתו לתפקיד להילחם בשיעורי הפשיעה בארצות הברית, שאותם כינה "מגמה מסוכנת ששמה את שלומם ובריאותם של תושבי ארצות הברית בסכנה", כמו גם בהגירה הבלתי-חוקית. זאת ברקע צווי ההגירה של הנשיא הנידונים בבית משפט פדרלי.

בעת כניסתו של סשנז לתפקיד, חתם הנשיא דונלד טראמפ על שלושה צווים נשיאותיים הנוגעים להגברת האכיפה על פשיעה בארצות הברית. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר מאוחר יותר בתדרוך לעיתונאים כי מטרת הצווים היא "השבת החוק והסדר" - הבטחת בחירות מרכזית של טראמפ בעת המרוץ לנשיאות.

"הצווים שעליהם חתם הנשיא מתמקדים בעצירת הפשע וקרטלי הסמים", אמר ספייסר. "הראשון ינחה אותו איך לתבוע אנשים שתוקפים את כוחות הביטחון. צריך להגן על מי שמגן עלינו, זה לא תמיד המקרה. הצו מנחה את משרד המשפטים למצוא דרכים להפחית אלימות כנגד כוחות הביטחון". לדבריו, "הצו השני יכונן כוח משימה לצמצום הפשיעה בקהילות ברחבי ארצות הברית. הם יביאו המלצות ספציפיות איך לשנות את החוקים למנוע פשע. והשלישי ישפר את המהירות של הוצאת הפושעים מקרטלי הסמים מארצנו. נפנה משאבים להוציא את האנשים האלה".

עוד הוסיף דובר הבית הלבן כי "תחת סשנז, משרד המשפטים יוודא כי החוק נאכף כלפי כל האמריקנים. הוא מוח משפטי ברמה עולמית". אישור המינוי של סשנז התמהמה בסנאט בשל מאבק מצד הדמוקרטים, שהיו נחושים לחסום את המינוי. הם האשימו אותו בגזענות, תוך שהם מפנים לאמירות בעייתיות שלו מהתפקידים אותם מילא בעבר באלבמה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטקס השבעתו של התובע הכללי ג'ף סשנז, 9 בפברואר 2017. רויטרס
מתחילים לעבוד יחד. טראמפ וסשנז, היום/רויטרס

בשיאה של המחאה, הקריאה הסנאטורית אליזבת' וורן ממדינת מסצ'וסטס מכתב של אלמנתו של מרטין לות'ר קינג, שבו ביקשה למנוע את מינויו בשנת 1986 לתפקיד שופט פדרלי בטענה כי הוא השתמש בכוחו על מנת למנוע הצבעה של מיעוטים. מינויו אכן נפסל אז בסנאט, בעת ממשלו של רונלד רייגן. בצעד חריג ביותר עשה מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, שימוש בסמכותו על מנת למנוע מוורן להקריא את המכתב והיא נאלצה לרדת באמצע דבריה מדוכן הנואמים.

לאחר מכן יצאה מאולם הסנאט והקריאה את המכתב בשידור חי בפייסבוק, מה שהפנה זרקור גדול עוד יותר לעברו המשפטי השנוי במחלוקת של סשנז במדינת אלבמה. סשנז ניסה להתמודד עם האשמות על כך שהוא לא יגן על זכויות של נשים, מיעוטים וקהילת הלהטב" בכך שאמר בעת השימוע שלו בסנאט בחודש שעבר: "ניסו לצייר אותי בתור משהו שאני לא. אני מקווה שהזמן יראה לכם שהקריקטורה שלי לא נכונה. אני דרומי. ראיתי אפליה, אין לי ספק בקיומה כלפי אנשים נהדרים בעיקר בדרום ארצנו". פעילים מארגונים שונים קטעו את נאומו מספר רב של פעמים, כאשר בכל כמה דקות קמו כמה מהם, מחו נגד המינוי והוצאו על ידי כוחות האבטחה.

סוגייה חשובה מאוד שמעסיקה מזה עשרות שנים את ארצות הברית היא הזכות להפלות, שאליה התנגד סשנז התנגדות חריפה בעבר. כאשר נשאל בשימוע על פסיקת בית המשפט העליון "רו נגד וויד" כי איסור הפלה נוגדת את החוקה, פסיקה שאליה הוא התנגד נחרצות בעבר, השיב סשנז: "לדעתי הפסיקה הזו מפרה את החוקה. אבל כעת זהו חוק, ואני אמלא אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully