וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להילחם בפרטים הקטנים של הטרור: כיצד מנעו ממחבל שלישי להגיע לשרונה?

9.2.2017 / 17:00

עמדות אוישו, חומה חדשה מוקמת, חיילים הוכנסו ללב השכונות הפלסטיניות, ואפילו בתי הדפוס, המוניות והאנדרטאות הפכו יעד מעצרים לגיטימי. כמות הפיגועים בגדה ירדה באופן משמעותי אפילו בבירת הטרור חברון בעקבות מדיניות חדשה: "סיכול מורחב". אך האתגרים לא פוסקים לרגע

צילום: בני בן סימון וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

שעת לילה מאוחרת באמצע חודש ינואר. כוחות צה"ל בפיקודו של מפקד חטיבת יהודה, אל"מ איציק כהן, פושטים על מבנה בן שלוש קומות ומרתף בשכונת אל-פאחס בחברון, בעקבות מידע מודיעיני של השב"כ על ייצור אמצעי לחימה במקום. בעל הבית יצא לקראת כהן והסביר כי הוא מייצר צינורות לחקלאות, אך חיפוש קפדני גילה במרתף 12 מחרטות שבאמצעותן ייצרו קנים לרובי M-16 וכלי נשק מסוג "קרלו" - להיט החימוש של הגדה המערבית בשנים האחרונות. היה זה בית המלאכה לייצור אמצעי לחימה הגדול ביותר שהתגלה בעשור האחרון ביהודה ושומרון – והוא פעל רק כחצי ק"מ (קו אווירי) ממפקדת חטיבת יהודה. החשוד נעצר, המרתף נסגר ונאטם, וצה"ל החל במאמציו לחשוף את "רשימת הלקוחות" של בית המלאכה ואת סייעניו. מדיניות הסיכול החדשה של אוגדת יהודה ושומרון יצאה לדרך.

"בעבר חיפשנו את נקודת הקצה של הטרור ובה התמקדנו", הסביר סגן מפקד חטיבת יהודה, סא"ל ניר יוגב, כשגבו פונה לעבודות הקמת החומה בין בית עווא לשקף בדרום הר חברון. "היום אנחנו מחפשים את כל מעגלי ההשפעה. לא רק לאתר ולעצור את מי שנושא נשק, אלא גם את מי שמייצר אותו, מי שמוכר אותו, מי שמייצר בבית הדפוס את חומרי ההסתה לטרור, באיזה עסק מתרחשת הפעולה, ואת המממנים. התהליך הזה מורכב ודורש מאתנו להשתנות אבל זה בהחלט משפיע. שב"כ עושה עבודה טובה מאוד ומביא מידע מדויק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

הבסיס למדיניות החדשה מוסד בראשית גל הטרור לפני יותר משנה, כשמפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף ליאור כרמלי ניהל יותר מ-200 תחקירים על הפיגועים שהתרחשו החל מחורף 2015 ועד למחצית שנת 2016.

תחקירי האירועים - 84 פיגועי ירי, 111 פיגועי דקירה, 36 פיגועי דריסה ו-8 מטעני חבלה – נוהלו עם שב"כ, גורמי המודיעין באוגדה, מפקדי החטיבות ומפקדי הגדודים, והובילו לתובנות מבצעיות שסייעו לחולל תפנית במערכה נגד הטרור. השיטה התפתחה וזכתה לכינוי "הסיכול המורחב", ותכליתה הוגדרה בפשטות יחסית: כל קצה חוט ומידע ברחבי האוגדה יהפוך בסיס למחקר מודיעיני רחב שנועד ללמוד, לשבש ולסכל את הטרור הפלסטיני.

לתפיסת כרמלי, אין רכיב עיקרי שמתדלק את הטרור בגדה המערבית, אלא אוסף פעולות שאותן אמורים צה"ל והשב"כ לחשוף. המאמץ הביטחוני, שהוביל לעלייה במספר העצורים (3,369 ב-2016 לעומת 3,132 שנה קודם לכן), כולל בראשיתו איתור רמזים לפעילות חבלנית ובניית מנגנונים חדשים לאיסוף, עיבוד, הפצה, והטמעה של המידע. השלב הבא כולל קבלת החלטה על דרך הפעולה, ובהן מעצר, החרמת ציוד וכסף או הרס ואטימת בתים. כך, למשל, נהרסו 30 בתי מחבלים ברחבי יהודה ושומרון ב-2016.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
האזור בו אותרו מחרטות לייצור אמצעי לחימה, שכונת אל פאחס, חברון . פברואר 2017. אמיר בוחבוט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אמיר בוחבוט
"שכונת המחרטות" בחברון/אמיר בוחבוט, אמיר בוחבוט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

חברון, מעוז חמאס בגדה, הייתה מעורבת בחלק גדול של אותם פיגועים. חלק מהמחבלים יצאו מתוכה, חלקם נמלטו אליה ואחרים פעלו על בסיס הסתה שבקעה מהאזור או שביקשו לנקום מות מחבל שהתגורר בגזרה. לא בכדי היקף הכוחות הפועלים בה גדול יותר מאלו שמוצבים באוגדת עזה או בעוצבת הגליל, ולכן גם הפכה העיר למקרה בוחן ייחודי ביישום מדיניות הסיכול החדשה.

אל"מ כהן נכנס לתפקידו ימים ספורים לאחר שני הפיגועים הקטלניים בגזרת חטיבת יהודה, שבהם נרצחה במיטתה הלל יפה אריאל בת ה-13, ויממה לאחר מכן נרצח בפיגוע ירי הרב מיכאל מרק. כהן ניתח את היקף הטרור בכביש 60 בקטע שבין שמעה ועד הכניסה לקריית ארבע, וגילה 25 קורבנות ישראלים בו מאז 1993. הנתון העלה צורך למקד מאמץ ולהגביר נוכחות כוחות קבועים לאבטחת הכביש, וכהן אמר למפקדי הגדודים כי "פיגוע ירי על כביש 60 הוא עניין של זמן".

צה"ל פשט על מבנה לייצור אמצעי לחימה בחברון. דובר צה"ל
פשיטת צה"ל על מבנה לייצור אמל"ח בחברון/דובר צה"ל

חודשיים לאחר מכן, פיקד כהן על מבצע חטיבתי שנמשך 24 שעות במחנה הפליטים אל-פוואר שבדרום הר חברון, שיצא לפועל בעקבות התגברות זריקות האבנים על הכביש. הכוחות פשטו על 84 מבנים של פעילי טרור, ואיתרו שני נשקים בייצור עצמי, תחמושת רבה, רימוני הלם וחומרי הסתה. האפקט של המבצע הורגש היטב בשטח, ומפקדו החליט בעקבותיו כי כל 20 הכפרים במרחב "יטופלו" במבצע מיוחד מעין זה לפחות אחת לחודש. בנוסף, הוחלט כי גדוד ייעודי יהיה אחראי רק על צירי התנועה, בניגוד לעבר, אז הוחלפו המשימות אחת לכמה שבועות.

"עד כה נבנה קטע חומה לאורך עשרה ק"מ מתוך 42 ק"מ שאמורים להיבנות ממעבר תרקומיא למעבר מיתר", הסביר סא"ל יוגב. "זה עוד נדבך במערכה. ההסתננויות עוברות לאזורים שבהם יותר קל לנו להתמודד איתם. שני המחבלים שפגעו במתחם שרונה בתל אביב יצאו מגזרת יהודה והסתננו דרך הגבול. החומה בשילוב המערכה נגד אמצעי הלחימה משפיעות. הביקוש לנשק לא יורד אבל אנחנו מורידים את ההיצע. לפיגוע בשרונה לא יצאו שלושה אלא שניים כי לשלישי לא היה כסף לקנות נשק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

השלב הבא שעליו הכריז כהן היה מיקוד הכוחות בלב השכונות הפלסטיניות שעוטפות את היישוב היהודי, ובהן אבו סנינה, אבו ג'עברי וגבעת החרסינה. "להיות בעומק זו תפיסה מבצעית חדשה", הסביר קצין בכיר בחטיבה. "יש כיום גדוד שהמשימות שלו הן רק בתוך העיר חברון. אנחנו פועלים בתוך השכונות. אם מחבל ייצא מהן, הוא יפגוש לוחמים אחרי זמן קצר ולא ביישוב היהודי. המטרה שלנו היא להוציא את האויב מאיזון. אני גורם לו להתבלבל ומבהיר שהשתנו כללי המשחק. אני רוצה שהוא יקום כל בוקר ויראה מציאות חדשה. אני לא נותן לו להבין מה אני עושה"

כך, למשל, מחבל שהתחפש לאישה בא לבצע פיגוע, ולוחמי אגוז זיהו אותו והשתלטו עליו. מקרה אחר, שאירע בסוף ספטמבר, העמיד את כהן עצמו במוקד, כשמחבל פנה לעברו כשהוא אוחז בפחית משקה, ספק מציע לו לשתות ספק מעוניין לשאול שאלה. הוא שלף סכין וניסה לדקור את המח"ט, אך נוטרל תוך זמן קצר.

אנדרטה שהוקמה לזכר שהיד והוחרמה על ידי צה"ל. חברון, פברואר 2017. דובר צה"ל
"מחפשים את כל מעגלי ההשפעה". החרמת אנדרטת מחבל/דובר צה"ל

איתות מפעילי הטרור

אופי הפעילות בשכונות הפלסטיניות הפעיל לחץ על האוכלוסייה, ובתחילת נובמבר נחשף מטען חבלה במשקל של 20 ק"ג במחסום בעיר, שמטרתו הייתה לפגוע בחיילים. היה זה ניסיון תגובה של פעילי הטרור ללחץ בשטח, אך הלחץ עליהם רק גבר. המוצבים והעמדות בשכונות אוישו, והסיורים הרגליים הורחבו.

אחד הפילבוקסים שאוישו מחדש ממוקם בשכונת אבו-סנינה, לא רחוק מבית המחבל שרצח לפני יותר מעשור את שלהבת פס הפעוטה. "פעילות החיילים כאן היא קו הגנה קדמי", אמר הקצין הבכיר, תוך שהוא מצביע על סיור נוסף שיוצא לדרכו. "זה מגדיל את הסיכון לחיילים שפועלים בסביבה עוינת, אבל מקטין את הסיכון לאזרחים".

ההתעקשות על הפרטים הקטנים במסגרת מדיניות הסיכול המורחב של תא"ל כרמלי הביאה להישגים מבצעיים וחשיפת תשתיות טרור. כך, לפני כחודש וחצי התקבל דיווח על ירי באחת השכונות הפלסטיניות, וכוח שהוקפץ למקום ותר אחר פעילות חשודה הודיע לאחר כשעה שאין ממצאים בשטח. התעקשות המח"ט להמשיך ולסרוק הובילה לחשיפת נשק צלפים עטוף בניילון בתוך צינור באחת מחצרות הבתים.

בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017. בני בן סימון
הקמת החומה בדרום הר חברון/בני בן סימון

אופי הפעילות של צה"ל בעיר מייצר מודיעין נוסף במסגרת המדיניות. "אנחנו לא מתעלמים משום דבר חריג ברחבי החטיבה", סיפר הקצין. "אם אנחנו רואים שלט של שאהיד בכניסה לבית, או דגלי דעאש וחמאס, אנחנו מגיעים לשם באותו יום, בודקים מי בעל הבית, מי הדפיס את השלט שמוגדר כהסתה לטרור, איפה נמצא בית הדפוס, מי שילם על ההסתה הזו ובהתאם לייעוץ משפטי גם מחרימים ציוד, סוגרים בתי עסק ועוצרים חשודים לחקירה. אותו דבר עם תחנות רדיו. אנחנו לא מטפלים רק במסיתים אלא בתחנה עצמה. אנחנו מרחיבים את העיסוק בהסתה. החרמנו גם אנדרטה לזכר מחבל כי מדובר בעידוד טרור, וסגרנו סוכת אבלים בחברון של המחבל שביצע את הפיגוע במטה הארצי בירושלים". במקביל, זכו גם הפרות הסדר העממיות האלימות לטיפול משפטי מיוחד, במסגרתו הוזמנו לחקירה מסיעי מפגינים, הוחרמו כלי רכב, ואותרו מממני האירועים האלימים והמסיתים.

היקף הפיגועים בגדה פחת משמעותית בחודשים האחרונים, אך ההיסטוריה בגזרת חברון מוכיחה כי השקט הוא זמני. "זו עיר מיוחדת", הסביר קצין בכיר באוגדה. "יש לה D.N.A שונה משאר הערים הפלסטיניות. או שהיא מובילה את המערכה או שהיא יושבת בשקט ונותנת לכולם לפעול, ובסוף קובעת את אקורד הסיום, שבחלק מהמקרים נראה כאילו הוא אות פתיחה לתקופה חדשה. לכן, אנחנו תמיד מדגישים לכוחות בשטח שהיכולת המבצעית של תשתיות הטרור בגזרה להוציא פיגועים ירדה, אבל עדיין קיימת".

הריסות בית המחבל מחמוד עמרו שרצח את התינוקת שלהבת פס. פברואר 2017. אמיר בוחבוט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אמיר בוחבוט
הריסות בית המחבל מחמוד עמרו שרצח את התינוקת שלהבת פס/אמיר בוחבוט, אמיר בוחבוט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully