וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסיר טיפס מבעד לתקרה, דרך הצנרת ועד לחומה: מה קורה בכלא אשל?

9.2.2017 / 17:00

הברחת טלפונים, ביקורים בניגוד לנהלים ומסלול בריחה הוליוודי של אסיר מסוכן: שירות בתי הסוהר חקר את התנהלות מפקד הכלא וגילה לתדהמתו "קלסר מחדלים" שתיעד חריגות במתקן. החקירה מתפרסמת כאן לראשונה, וחושפת אווירה של עוינות בין שב"ס למפקד המודח

בית סוהר אשל, מתחם כלא באר שבע. פברואר 2017. לירון מולדובן
"שיטת המקל והגזר". כלא אשל/לירון מולדובן

אגף 10 הוא אחד האגפים הרגישים והחשובים ביותר בתוך כלא אשל בבאר שבע, והוא משכן בין כתליו אסירים ביטחוניים מחמאס המרצים עונש מאסר בגין עבירות ביטחוניות חמורות. יחסי הסוהרים עמם סובלים ממתח תמידי, ואלו סופגים איומים על בסיס קבוע ומתמודדים גם עם הברחות, ונדליזם ותקריות אלימות אחרות. רשויות הכלא מתמודדות עם האתגר באמצעות "שיטת המקל והגזר", לפיה אסירים חיוביים זוכים להטבות בעוד חבריהם הסוררים שרויים בעימות. לפני חודשים אחדים, עם זאת, השיטה העדינה קרסה בעקבות ניסיון נועז להברחת טלפונים לשטח הכלא. חקירת האירועים, שמתפרסמת כעת לראשונה בוואלה! NEWS, מלמדת על הכישלון להציב גבולות לשוכני האגף ועל הקושי של שירות בתי הסוהר בהתמודדות עמם.

מסלול הבריחה הנועז לעבר החומות

"האסיר ציין כי נכנס דרך המחסן הקטן, טיפס לתקרה האקוסטית באמצעות המקרר. זחל לאורך כל המסדרון על צנרת מים עד שהגיע למבנה 101. משם המשיך דרך התקרה האקוסטית לחדר החשמל ויצא החוצה. עד היום אני לא מאמין שניתן להגיע משם לנקודה שבה נתפס"

דמות המפתח בניסיון ללמוד על המתרחש מאחורי חומות בית הכלא היא מפקדו המודח, גונדר-משנה גרשון שמשלאשוילי. הקצין הוותיק, בעל ותק של כ-26 שנים, הועבר מתפקידו לאחר שהשירות הצביע על שורת מחדלים הנוגעים לתפקודו, ובהם כאלו הקשורים לניהול אגף 10. אחד מאותם מחדלים התרחש בספטמבר אשתקד, והוא חשף סוג של אנרכיה שמקורה ביחסים הרעועים בין המפקד להנהלת שב"ס.
האירוע האמור התרחש בעת ששמשלאשוילי היה מחוץ לכלא. הוא קיבל שיחת טלפון שבה התבשר כי עמאד צקר, אסיר ביטחוני מסוכן, נמצא בחדר החשמל - אזור המוגדר מחוץ לתחומו. צקר, בן 33 מעזה, מרצה מאסר של 17 שנים בגין ייצור מטעני חבלה, ניסיון לפגיעה בחיילים, זריקת פצצה, ניסיון לגרימת מוות בכוונה, פגיעה בביטחון האזור, ייצור פצצה והשתייכות לחמאס. "הנחיתי להפעיל מצב חירום שקט ולעקוב אחריו תוך כדי נסיעה מהירה לכיוון היחידה", סיפר שמשלאשוילי בפני חברי ועדת החקירה, הגוף בשב"ס האחראי לבחון את תפקוד אנשיו. פקודיו של שמשלאשוילי עקבו אחרי צקר עד שתפסו אותו וגילו ברשותו כמה חבילות ובהן טלפונים. המכשירים, התברר לאחר מכן, הושלכו לשטח הכלא מבחוץ על ידי אנשי הקשר של צקר, ויועדו לאסירים ביטחוניים אחרים. "זה היה כמו סצנה מסרט", כתב לאחר מכן נציג הפרקליטות בבקשת המעצר שלו.

שמשלאשוילי הגיב במהירות. "הוריתי מיד על הפעלת מצב חירום מתחמי שקט, ועל דיווח על 'ענן עשן' חלקי אמיתי (שם הנוהל המופעל במקרים מעין אלה). הוריתי גם לאייש מעגלי אבטחה בפנים ובחוץ ולבצע סריקות פנימיות כולל גגות ושטחים ציבוריים. עם תפיסת האסיר הוריתי למפקד המשמרת להפעיל מצב חירום רועש וספירות באגפים 10 ו-11 (באגף 11 נמצאים אסירי ארגון פתח, א.ס)". כשמצב החירום הסתיים, התפנה המפקד ללמוד מצקר כיצד הצליח להגיע עד סמוך לחומות הכלא, וגילה כי מדובר היה במבצע הדורש אקרובטיקה ותעוזה. "הוא שרטט את מסלול היציאה שלו מהאגף. האסיר ציין כי נכנס דרך המחסן הקטן, טיפס לתקרה האקוסטית באמצעות המקרר ששימש לו סולם. זחל לאורך כל המסדרון על צנרת מים עד שהגיע למבנה 101 (שבעבר שימש מבנה משרדי). משם המשיך דרך התקרה האקוסטית לחדר החשמל ויצא החוצה. עד עצם היום הזה אני לא מאמין שניתן להגיע מהיכן שהגיע האסיר להיכן שנתפס".

חיפוש שערך כוח מיוחד של שב"ס בתא של אסירים בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
פשיטת שב"ס בכלא נפחא/ראובן קסטרו
"מזה שנים גוברת תעוזת האסירים הביטחוניים לצד היצירתיות והזריקות מעבר לחומה"

דרמת ההימלטות בכלא אשל לא התרחשה בחלל ריק. זמן קצר לפני התקרית החמורה, יצא לפועל באגפים הביטחוניים בכלא מבצע "טיפול שורש", שכלל העברה של חלק מהאסירים הביטחוניים לצורך ביצוע חיפוש יסודי בתאיהם. על פי שמשלאשוילי, הברחת הטלפונים הייתה למעשה נקמה על אותו מבצע. "צקר אמר לי שהוא מוכן למות כשהיד כדי להגיב לחיפושים שנעשו", פירט בחקירתו. לאחר המבצע, הסביר, לא נשמרו נהלי הביטחון כראוי. מחסן באגף 10 נותר פתוח וליווי אסירי חוליה - אסירים "טובים" שמשתפים פעולה עם שב"ס - הוסר. שמשלאשוילי עצמו סיפר כי "התקבל מידע שהאסירים לא מתכוונים לעבור בשקט על מה שקרה במבצע".

מפקד הכלא המודח טען בעדותו כי שב"ס הותיר אותו חסר אונים ונטול כלים מקצועיים יעילים מול תופעת ההברחות. "אסירים ביטחוניים, בשיתוף פעולה עם אסירים פליליים וגורמים מן החוץ, הכריזו מלחמה בכל הקשור להחדרת חפצים ובהם פלאפונים לבית הסוהר. הארגון היה מחויב, נוכח המציאות, למצוא פתרונות ומענים לתופעה של זריקה מעבר לחומה", הסביר. הוא הוסיף כי האגף הביטחוני נבנה בכלל כאגף פלילי, כך שהוא אינו נותן מענה לצרכים המיוחדים הכלולים במגע עם אסירי חמאס. "מזה שנים גוברת תעוזת האסירים הביטחוניים לצד היצירתיות והזריקות מעבר לחומה. הארגון היה מחויב בחשיבה מעבר לקופסה והאצת מענים ופתרונות, גם אם הדבר היה מחייב משאבים רבים", התעקש.

"מחבלי היוקרה" של הרחוב הפלסטיני

ההברחה נענתה אמנם בתגובה חריפה מצד הנהלת הכלא, אך שמשלאשוילי גורס כי ניתן היה למנוע אותה מלכתחילה. לטענתו, הוא התריע על שורת מחדלים הנוגעים לאגף זמן רב לפני התקרית, ובנובמבר 2015 אף כתב לממונים עליו כי יש צורך בשינויים מבניים שייטיבו את יכולת הפיקוח של השירות על הנעשה באגף הרגיש. "הכול עניין של כסף והשקעה", אמר בחקירתו. "הצעתי פתרונות - סגירה ותיחום של המתחם, הורדת עשרות מקומות כליאה בשני האגפים לטובת הפיכת שני תאים בכל אגף לשטחים ציבוריים, משמע, העתקת הקנטינה והספרייה, שהיו ללא שליטה והסדר ראיה, לתוך פנים האגף. כיום המתחם פרוץ לכל אזרח שיכול להגיע עד החומה ולעשות ככל העולה על רוחו". הצעתו זכתה לתשובה במכתב מסגן מפקד מחוז דרום, ובו כתב האחרון כי מדובר ב"רעיון טוב", שלא ייושם בשל מצוקת מקומות כליאה.

לאסירים הביטחוניים המוחזקים בכלא ישראלי מעמד מיוחד בחברה ובפוליטיקה הפלסטינית. חלקם כיהנו בעבר בתפקידים ציבוריים ברשות, ואחרים הם מחבלים שהורשעו ברצח ישראלים וזוכים ליוקרה רבה. פרשת ח"כ באסל גטאס מבל"ד, שהואשם בעצמו בהברחת טלפונים לאסיר מארגון הפתח, רק מדגישה את המעמד האמור וממחישה את המורכבות וההכרח שבשמירה על נהלי הרשויות ודמויות מפתח כמו שמשלאשוילי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התנהלות לקויה". איגרת מנציבות בתי הסוהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

את התמונה הקשה שמצייר שמשלאשוילי משלימים דבריו על א', מנהל אגף 10 שזכה לביקורת חריפה ביותר דווקא ממי שהיה מפקדו. "את דעתי עליו אמרתי לממונים עליי במחוז. הקצין לא כשיר לתפעל אגף ביטחוני ובכלל לא כשיר לעבוד מול אסירים, ולבטח לא כמנהל אגף בעבודה עם סגל שרובו סגל חובה. הוא העסיק אותנו בלא מעט אירועים ברמת האגף בשל התנהגותו למול הסגל והאסירים", פירט.

שמשלאשוילי הודה כי היה מודע למצבו הנפשי של מנהל האגף החשוב, ולכך שאוים על ידי האסירים, ואף היה נתון ללחצים משמעותיים לאחר שרימון הונח בפתח ביתו. מפקדיו ביקשו ממנו לסייע לו, "להתחשב בקצין ולעזור לו בכל דרך להשתלב בתפקיד, ולבטח לקרוא לו לשיחה. ממ"ז והקב"נית ביקשו ממני באופן אישי לתמוך בו ולסייע לו להצליח בתפקיד, תוך ציון כי מדובר בקצין ערכי הסובל מבעיה רפואית מסוימת", סיפר, אך הדגיש במקביל כי א' נפגע מביקורת שהופנתה כלפיו בעקבות ביקורות שנערכו באגף, אמר כי הוא "חש ברע" ועזב לביתו, בעוד מנהל אגף 11 תיקן את הליקויים בצורה מידית.

"בום"

הברחת הטלפונים התרחשה בתזמון גרוע עבור שמשלאשוילי, שנחקר רק שבועות קודם לכן בגין חשד כי אישר ביקורי התייחדות לאסירים המוגדרים כ"אסירי יעד" וכחברים בארגוני פשיעה - בניגוד לנהלים. ההתנהלות, שתוארה על ידי נציבת שב"ס כ"חמורה", נחשפה בעת ביצוע ביקורת פתע ("בום" בעגת שב"ס) בכלא אשל בחודש אוגוסט האחרון. במהלך הביקורת, שהתרחשה כששמשלאשוילי היה מחוץ לכלא, אותר קלסר ובו האישורים החריגים שתיעדו את ההטבות, ובו ממצאים מדאיגים הנוגעים להתנהלות המפקד. על פי השירות, האישורים אוגדו בקלסר ביוזמת סוהר שהיה כפוף לשמשלאשוילי, שביקש לתעד את הפרות הנהלים הרבות שביצע.

ביקורת הפתע הובילה להקמת ועדת חקירה שבדקה את תפקודו של שמשלאשוילי, והפרוטוקולים שלה מלמדים כי האחרון אישר הכנסת ציוד וחפצים לאסירים בפרופיל גבוה באופן חריג ובניגוד לנהלים, ובהם מכשירי DVD, משחקי קונסולה, דיסקים עם חומר משפטי ונעלי ספורט. בנוסף, אושרו בניגוד לנהלים גם ביקורי התייחדות לשורה של אסירים, חלקם מורשעים ברצח.

כלא אשל. לירון מולדובן
"מכיר את רובם אך לא את כולם". עדות שמשלאשוילי/לירון מולדובן

שמשלאשוילי הגדיר את הביקורת "סיכול ממוקד" שנועד לסלול את הדחתו, טענה המצביעה על חילוקי דעות חריפים בצמרת הארגון. "כל בקשה לביקור פתוח והתייחדות מוגשת על ידי מנהל האגף ומועברת לקצין מודיעין. בהמלצתו ובכפוף לפקודות אני נותן את התייחסותי. ציפיתי שחוות הדעת תכלול התייחסות לכך שהאסיר עומד בקריטריונים. נמנעו ביקורים והתייחדות מלא מעט אסירים בגלל אי-עמידה בקריטריונים", הדגיש בעדותו.

ועדת החקירה: ארגוני פשיעה ברמה א' או אסירים המוגדרים כאסירי יעד מוכרים לך?

שמשלאשוילי: מכיר את רובם אך לא את כולם. לעתים הקמ"ן משלים לי נתונים לגביהם. רובם ידועים אולם לא תמיד יכול להבחין מי א' ומי ב'. לרוב שוהים באגף השמורים ואגף הפרדה, אולם יש גם כאלו מעטים באגפים רגילים. הקמ"ן מונחה על ידי שכל בקשה של אסיר יעד או כנופיה מחייבת אישור של הגורם הרלוונטי לפני התייחסותו. אני בפירוש דורש ממנו להביע את עמדתו לאחר שבדק את בקשת האסיר מול ההנחיות ולאחר שקיבל התייחסות חטמ"ן. לא בהכרח מצפה שיירשם בטופס. אני סומך עליו.

"לא מדובר בחתימה שלי"

בחקירותיו, עומת שמשלאשוילי עם שמות עבריינים מוכרים מאזור הדרום, שלהם העניק את אותם אישורים חריגים. אזכור שמו של רונן בן עדי למשל, חבר בארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל שהורשע ברצח מרגריטה לאוטין, גרר בקשה של מנהל האגף לראות תמונה שלו, אך גם זו לא רעננה את זכרונו.
ועדת החקירה: מוצגים בפניך שני אישורי התייחדות שניתנו לו. בחוות דעת של קמ"ן הוא לא ממליץ לאשר, ולאחר מכן יש עדכון שאין מניעה לאשר. האם זה לא הדליק אצלך נורה אדומה?
שמשלאשוילי: הקצין עיין בבקשה, ואכן קיימת חותמת של מפקד בית הסוהר אולם החתימה אינה של המפקד. החותמת שלי על השולחן. המזכירה לא חותמת בשמי. לעתים קצין אסירים לוקח את החותמת, מחתים על הטפסים ואחר כך הטפסים מובאים לחתימתי.
חקירת אישור אחר, הנוגע לאסיר אדי מכלוף, "מהנדס המטענים" של העולם התחתון, הובילה לתשובה דומה של שמשלאשוילי – "כבר מההתחלה לא מדובר בחתימה שלי". הוא מתבקש להבהיר אם ייתכן שביקורי התייחדות ואישור ביקורים נחתמו שלא בידיעתו, ומתקשר לקצין האסירים, והאחרון מאשר: חתמתי בשמו של מפקד הכלא בשלושה מקרים.

ועדת החקירה: האם יש שיטת עבודה שבמסגרתה אתה מאשר לקצינים לחתום בשמך?
שמשלאשוילי: שלילי. גם כשהיו מקרים בודדים נוספים, קצין אסירים הביא לחתימה שלי על אותו טופס. לא ידוע לי על כך שקצין אסירים לא מביא לאישורי אחרי חתימתו.

בחקירה מאוחרת יותר נשאל המפקד שוב על סוגיית החתימות, ומתשובתו עולה כי היו מקרים שבהם אישר בטלפון ביקורים, במקום בחתימה ישירה. "הוצגו לי מספר מקרים של אסירים שנמצאים בסבב התייחדות שכלל הגורמים המופיעים בטופס ממליצים לגביהם. מבדיקה שלי עם קצין אסירים בימים בהם נעדרתי מטעמי עבודה, וכן במקרים של היעדרות של הסגן שלי, הוא פנה אלי טלפונית. לאחר שיחה עם קצין האסירים רוענן זכרוני, לאחר שאמר לי כי הוא קיבל אישור ממני לחתום בשמי לאסירים בסבב". האצלת הסמכות האמורה נתפסה בשב"ס כמחדל חמור.

אסירים מול כוח מיוחד של שב"ס לאחר פריצה לתאיהם בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
"נצמדתי לפקודות ולנהלים". אסירים ביטחוניים בכלא נפחא/ראובן קסטרו

שמשלאשוילי סיפק הסבר כולל למחדלים במהלך כהונתו. "נצמדתי לפקודות ונהלים אשר בגינם הותקפתי ואוימתי על ידי אסירים. לגבי הכנסת הציוד אני מודה שטעיתי ואני לוקח אחריות אישית. לא מעט אירועים של הכנסת ציוד נעשו לטובת מניעת תביעות נגד שב"ס וסגל. על תקלות של סוהרים שילמתי ביוקר. כולי תקווה שוועדת החקירה לא תמצא אותי שעיר לעזאזל כדי להעביר מסר לכלל שב"ס".

כתב התלונה נגד שמשלאשוילי הוגש בנובמבר, ובו פורטו שורה של מקרים שבהם אישר להכניס ציוד שנאסר לפי התקנות. "כלל התנהלותך האמורה עמדה בסתירה מוחלטת לאחריות המסורה לך בתפקידך כמפקד יחידה", נכתב. "התעלמותך הבוטה, בכוונת מכוון, מפקודות ונהלים שמטרתם שמירה על הביטחון, מהווה התנהגות שאינה הולמת סוהר בכלל וקצין בפרט".

שמשלאשוילי, תושב באר שבע בן 47, הועבר מתפקידו והוצב כקצין ביקורת מטבחים ואפסנאות. הוא סירב לקבל את הדחתו ועתר נגדה באמצעות עו"ד יוסף גגולה לבית המשפט המחוזי בירושלים. לטענתו, חלק מהקביעות נגדו היו מוגזמות והליך העברתו מתפקידו התבצע בניגוד לדין ולאחר ש"סומן" על ידי שב"ס.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שב"ס מקיים את השיח עם הקצין בערוצים הפיקודיים. התשובה לעתירה תוגש לבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully