וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: השלמת החומה בדרום הר חברון תתסיס את השטח

12.2.2017 / 15:11

החומה, שנועדה לחסום את דרך הסתננות מרכזית לישראל, עלולה אמנם לפגוע בעסקי ההברחה, אך גורמי ביטחון חוששים כי היא גם תגביר את האלימות לנוכח הפגיעה בפרנסת התושבים. לכן, להרגעת השטח הוענק לאחרונה מספר שיא של אישורי עבודה לפלסטינים

צילום: בני בן סימון, עריכה: שמרית גולדשטיין, ניב מעוז

המאמצים למנוע את המשך הסתננות הפלסטינים משטחי הגדה לישראל הולידו את הקמת החומה בגזרת דרום הר חברון – אחד הנתיבים המרכזיים לכניסה הבלתי חוקית לישראל. עד כה נבנתה חומה לאורך 14 קילומטרים מתוך 42 הקילומטרים המתוכננים בין מעבר מיתר למעבר תרקומיא, ועד סוף הקיץ צפויות העבודות להסתיים. לפי ההערכות, סיום הפרויקט יפגע קשות בעסקי הסעת המסתננים, הכוללים מערך של קבלני הסעות, מסיעים, ומלינים בנקודות שונות, אך גם בכלכלת הפלסטינים – דבר העשוי להתסיס את השטח.

על פי ההערכות, ינסו שב"חים לאתר נתיבי הסתננות באזורים אחרים. כמו כן, קיימת הערכה כי אלה שהצליחו להסתנן לישראל יבקשו לשהות זמן ממושך בתחומי הקו הירוק ולא לשוב לביתם מדי יום. גורמי ביטחון סבורים כי החיכוך בין השב"חים לכוחות הביטחון עשוי להתגבר ולהפוך אלים, במיוחד לנוכח הפגיעה בפרנסה של עשרות אלפי בתי אב פלסטינים. עוד עלתה האפשרות כי יהיו ניסיונות לפגוע בחומה, שעליה הוצבה גדר חכמה ומסביבה הוצבו אמצעים טכנולוגיים. במקרה קיצון, לפי גורמי ביטחון, עשויים פלסטינים המתוסכלים מאי-מציאת עבודה לפנות לפעילות טרור.

בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017. בני בן סימון
הפרויקט צפוי להסתיים בקיץ. החומה בדרום הר חברון/בני בן סימון

גורמי ביטחון ציינו כי בהתאם להשתנות המצב בדרום הר חברון ובאזורים נוספים לאור בניית החומה, תיבחן מדיניות חדשה שבמסגרתה תורחב מכסת אישורי העבודה לפועלים הפלסטינים בישראל ובהתנחלויות. כבר בימים אלה היקף הפועלים הפלסטינים שנושאים אישור עבודה בישראל הגיע לשיא כל הזמנים. לפי תדרוך שנערך בפני הדרג המדיני, 65,945 פלסטינים קיבלו אישורי עבודה בתחומי הקו הירוק, לאחר בידוק ביטחוני ואישור משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), בעוד 29,664 נוספים קיבלו אישור לעבוד בהתנחלויות.

במערכת הביטחון מעריכים שיש כיום 50 אלף פלסטינים שעובדים בישראל ללא אישורי שהייה. חלק מאותם הפועלים, כך לפי ההערכות, יכולים לקבל אישור חוקי, אך הם מעדיפים להסתנן לשטח מדינת ישראל וכך להרוויח יותר כסף. זאת, מאחר שאישור שהייה חוקי מאפשר עבודה עבור מעסיק אחד בלבד, בעוד אדם המסתנן יכול לעבוד עבור כמה מעסיקים במקביל. יש לציין כי אישורי העבודה בישראל נשללים מחמולות שמעורבות בפעילות חבלנית וכיום ישנם כאלף היתרי עבודה מוקפאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מגמת העלייה במתן אישורי העבודה נמשכת בהמלצת מתפ"ש ובאישור הדרג המדיני, הרואים בשיפור בכלכלת הפועלים הפלסטינים ככלי מרסן ומנוף לחץ להשקטת הרחוב הפלסטיני. כיום המכסה שנקבעה על ידי הדרג המדיני עומדת על 81,800 היתרים לעובדים בתוך שטח ישראל. באשר להיתרים למטרות מסחר, כיום המכסה שנקבעה היא 21 אלף היתרים, ומתוכה 20,352 נמצאים בפועל בשימוש.

בנוסף לכך, נשקלים הקמות והרחבות של פרויקטים כלכליים נוספים בתחומי הרשות הפלסטינית, הכוללים בין היתר את הרחבת אזור תעשייה בין יריחו לירדן בעלות של מעל 300 מיליון דולר, המיועד לעיבוד ושיווק תוצרת חקלאית פלסטינית לחו"ל. בשלב זה עובדים במקום 300 פועלים, אך בעתיד צפויים להיות מועסקים בו כ-5,000 איש.

כמו כן, במסגרת תהליך הסדרה מול המנהל האזרחי אמורות לפעול בקרוב באזור הכפר יעבד שליד ג'נין 15 מפחמות מודרניות, שיפחיתו את הזיהום הסביבתי ויגדילו את הרווחים של הפלסטינים. בנוסף, במסגרת הצעדים האזרחיים שאישר שר הביטחון אביגדור ליברמן, נכלל גם קידום ארבע תכניות מתאר הנמצאות בשלבי תכנון לכפרים דאהר אל-מאלח, הכפר חבלה, ואישור תכנית מתאר לעיר קלקיליה הכוללת אזור תעשייה, פארק תיירותי ומרכז מסחרי.

בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017. בני בן סימון
חשש במערכת הביטחון מהתגברות האלימות. בניית החומה/בני בן סימון
בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017. בני בן סימון
בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017/בני בן סימון
בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017. בני בן סימון
בניית חומה בדרום הר חברון, סמוך למושב שקף. 31 בינואר 2017/בני בן סימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully