וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין בוושינגטון: "מקווה שיוקם יישוב למפוני עמונה"

2.2.2017 / 6:45

בריאיון לוואלה! NEWS התייחס ח"כ אדלשטיין לפינוי המאחז, והודה כי "התחושה מאוד קשה. קיוויתי שיימצא פתרון". במהלך ביקור בוושינגטון, שבו נפגש עם יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, שוחח עם חברי הסנאט גם על העברת השגרירות

צילום: שלומי גבאי ורוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: עימותים בין כוחות משטרה לפעילים בעמונה, אתמול)

בעת ביקורו בגבעת הקפיטול שבוושינגטון, מחשבותיו של יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, היו נתונות למתרחש בישראל – פינוי המאחז עמונה. "התחושה היא מאוד קשה, לא אסתיר את זה", אמר אדלשטיין אמש (רביעי) בריאיון עם וואלה! NEWS. "קיוויתי וציפיתי שיימצאו דרכים יצירתיות וחוקיות למציאת פתרון, אבל זה לא קרה. אני מבין שרוב אנשי עמונה התפנו ללא אלימות ולא עשו שום דבר לא ראוי, ואני מקווה מאוד שיוקם יישוב בסביבה, שבו ייבנה להם בית נאמן בישראל. לגבי כל מיני גורמים שהתנהגו באלימות, עמדתי ברורה. לא היה להם מה לחפש שם ובטח שלא להתנהג בצורה כזו".

אלדשטיין נפגש עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט בוב קורקר, וכן עם בכירים במפלגה הדמוקרטית. לשאלה האם במהלך השיחות עלה גם נושא העברת השגרירות, השיב אדלשטיין: "בהחלט. אני לא מסתיר את עמדתי, אני חושב שזה מהלך נכון". לדבריו, "המהלכים האלה הם לא בלעדיים לממשל הנוכחי, החלטות בקונגרס היו מזמן, ולא הייתי אומר שהיה הפעם הבדל גדול מאוד, או שיש פער בין הדמוקרטים והרפובליקנים. הרפובליקנים יותר נוטים לתת גיבוי לנשיא, אבל בסוגיה עצמה דווקא הדיון היה מאוד מעניין. נראה. אנחנו מצפים לביקור של ראש הממשלה כאן, ולפגישות שהוא יקיים. שם נמצא המפתח".

הוא אומר כי לא קיבל מידע קונקרטי לגבי האופן שבו מתכוון הממשל לקדם את המהלך, אך אומר מנגד כי "לא שמעתי מהם נסיגה מכך. ברור שזה משהו שצריך לעשות בצורה יסודית וחכמה ולא כשליפה. אמרתי את דעתי – אלה מהלכים טובים לעתיד ישראל והאזור".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נפגש בוושינגטון עם יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, 2 בפברואר 2017. שמוליק עלמני, מערכת וואלה! NEWS
אדלשטיין וראיין/מערכת וואלה! NEWS, שמוליק עלמני

בשבועות האחרונים הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן על החלטה לבנות כ-5,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. החלטות דומות בעבר לא התקבלו יפה בוושינגטון, אולם נראה שהיום, בעידן טראמפ, המציאות קצת אחרת. "לא שמעתי על כך אף לא מילה אחת. באף פגישה זה לא עלה".

איך אתה מצפה שייראו היחסים עם ממשל טראמפ בעניין הבניה?

"אני יו"ר הכנסת, לא רוצה לערבב בין הרשויות, אבל הממשלה צריכה לבוא עם גישה ברורה, מה כן מתכוונים לעשות ומה לא, ועל זה לדון עם הממשל. אי אפשר לעשות צעדים בלי לצפות מה תהיה התגובה, או לצפות שהממשל יכתוב במקומנו תכניות מה לעשות בישראל. יבוא ראש הממשלה, אני מקווה שידון על זה קודם בקבינט או בממשלה, ויציג בבית הלבן מה תכניתו. אולי לא יקבלו הכול אבל יהיה דיון".

לדבריו, במהלך השיחות נשאל על חוקים הנדונים בימים אלה בכנסת, אך הדגיש כי חוק ההסדרה השנוי במחלוקת, שאמור לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא, לא עלה בשיחות באופן ספציפי. "שאלו אולי לגבי חוקים שונים, ואמרתי שגם כאן, זו לא יוזמה פרטית של מישהו בכנסת. שתי המדינות מדברות על יחסים ידידותיים ביותר וכך צריך להיות, שדברים עולים לדיון ואז מחליטים יחד".

פינוי המאחז עמונה, 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
"קיוויתי למצוא פתרון". פינוי עמונה, אתמול/נועם מושקוביץ

בשבוע האחרון סערה הקהילה היהודית בארצות הברית, אחרי שהודעת הבית הלבן ליום השואה הבינלאומית לא אזכרה כלל את השמדת היהודים. הדבר גרר גינויים מארגונים יהודיים משתי קצות הקשת הפוליטית בארצות הברית. כשנשאל מה דעתו על ההודעה, אמר אדלשטיין: "אני חושב בוודאי שכשמדברים על יום השואה, צריך לזכור שהשואה היא של העם היהודי. אני מבין שיש כל הסיבות בעולם להזכיר גם קורבנות אחרים. צוענים ואחרים. אבל לדעתי - ואני מקווה יזכרו שכך גם להבא בהודעות יום השואה מקומה של הטרגדיה של העם שלנו לא יישכח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully