וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה באוקראינה: הבדלנים הפרו-רוסים במתקפה נרחבת נגד הצבא

הקרבות העזים ביותר בין הצדדים זה זמן רב מהווים מבחן ראשון לטראמפ. המורדים מנסים להשתלט על עיירה חשובה שנותקה מחשמל בקור המקפיא ועשרות חיילים נפגעו. רוסיה: סיבה טובה לחידוש היחסים עם ארה"ב

צילום: מתוך הטווויטר של WorldOnAlert, Ua Position, עריכה: שניר דבוש

קרבות עזים מתחוללים בימים האחרונים בין צבא אוקראינה לבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה, בהסלמה שמדאיגה את נאט"ו ועשויה להיות המבחן המדיני הראשון של נשיא ארצות הברית החדש דונלד טראמפ. תושבים בעיירה אבדיבקה, שנמצאת מצפון למעוז המורדים בעיר דונייצק, החלו להתפנות ממנה בעקבות מחסור בחשמל שנגרם כתוצאה מההפגזה הבלתי-פוסקת של המורדים.

לפחות תשעה חיילים אוקראינים נהרגו ועוד עשרות נפצעו מאז יום ראשון, אז העימותים בין הצדדים הפכו אינטנסיביים. גם אזרחים היו בין הנפגעים, ומספר ההרוגים בשורות המורדים אינו ידוע. מזג האוויר בעיירה הגיע למינוס 18, ומאות מתוך אלפי תושביה זרמו לאצטדיון, שם חילקו ארגוני סיוע מזון, ולתחנות חימום.

בעקבות הקרבות העזים, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לרוסיה להשתמש בהשפעתה בקרב הבדלנים כדי לעצור את ההסלמה באזור. סטולטנברג אמר כי הפסקת האש הופרה 5,600, פעמים בימים האחרונים, מה שהותיר כ-20 אלף בני אדם ללא חשמל בתנאי מזג אוויר קשים. הוא הפציר במורדים ובצבא אוקראינה להסיג כלי נשק מקווי החזית, בהתאם להסכם הפסקת האש, שנחתמה לפני כשנתיים. כתב של סוכנות הידיעות אי-פי דיווח כי הוא ראה היום עמדות ארטילריה של המורדים במרכז העיר דונייצק.

לקריאה נוספת בנושא
הלחימה באוקראינה מסלימה, ואובמה מחריף את הסנקציות על רוסיה
חרף אזהרות רוסיה: אוקראינה פתחה בתרגיל צבאי סמוך לקרים
מבצע חשאי או מעצר עריקים: הסכסוך החדש בין רוסיה לאוקראינה

הלוויה של חיילים מצבא אוקראינה בבירה קייב, 1 בפברואר 2017. רויטרס
הלויית חיילים אוקראינים בקייב, היום/רויטרס
חיילים אוקראינים בוחנים נכתש שנוצר מהפגזה באזור אבדיבקה, 31 בינואר 2017. AP
חיילים אוקראינים ליד מכתש שנוצר מהפגזה של המורדים, אתמול/AP

יותר מעשרת אלפים איש נהרגו בקרבות שפרצו באפריל 2014, אחרי סיפוח חצי האי קרים. בקייב מאשימים את מוסקבה כי היא תומכת בבדלנים ומזרימה להם כלי נשק וכוחות, ואילו במוסקבה דוחים זאת ואומרים כי מדובר בהתקוממות של המיעוט הרוסי המקופח בידי השלטונות.

במוסקבה רואים בסבב האלימות האחרון סיבה להאצת המגעים עם וושינגטון והממשל החדש שם. "ההסלמה בחזית היא ככל הנראה סיבה נוספת לחידוש מהיר של הדו-שיח ושל שיתוף הפעולה בין רוסיה לארצות הברית", אמר היום דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב. הממשל הקודם של ברק אובמה הטיל סנקציות כואבות על רוסיה בשל מעורבותה במלחמה במזרח אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים, ואילו טראמפ אמר כמה פעמים כי הוא ישקול את הסרתן.

אתמול הביעה מחלקת המדינה בוושינגטון דאגה מההסלמה באוקראינה כדי "להימנע ממשבר הומניטר גדול יותר" והיא קראה ליישום מלא של הפסקת האש. הדובר הזמני של מחלקת המדינה מארק טונר קרא לצדדים לאפשר גישה מלאה לפקחים של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה, שאמורים לוודא כי הם מקיימים את הסכם מינסק.

כתב של רשת BBC בעיירה אבדיבקה

מטח של רקטות גראד בדונייצק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully