וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכירתו של גבלס ואחת משרידי המשטר הנאצי מתה בגיל 106

ברונהילדה פומזל, שעזרה לשר התעמולה הגרמני במהלך מלחמת העולם השנייה, הכחישה כי ידעה על השמדת היהודים ואמרה כי היא לא מרגישה אשמה. לאחר 60 שנה, היא גלתה שחברתה היהודייה מתה באושוויץ

צילום: באדיבות wjro, עריכהף יאיר דניאל

(מאגר מידע חדש יסייע לאלפי ניצולי שואה לתבוע את רכושם)

ברונהילדה פומזל, מי ששימשה מזכירתו של שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס, מתה בגיל 106. מותה אושר אתמול (ראשון) על ידי כריסטיאן קרונס, הבמאי והמפיק של הסרט התיעודי "חיים גרמניים". הוא מסר כי היא מתה בביתה במינכן, גרמניה, בזמן שישנה.

פומזל העבירה את מרבית חייה מחוץ לאור הזרקורים, עד שעיתון גרמני פרסם ריאיון עמה ב-2011 ועורר עניין סביב אחת השורדות האחרונות מחברי המעגל הפנימי של ההנהגה הנאצית. בסרט התיעודי היא סיפרה על שלוש השנים שבהן עבדה עבור מי שהיה אחראי על הפצת האידיאולוגיה של אדולף היטלר דרך העיתונים וכלי התקשורת. לטענתה, היא לא ידעה דבר על השמדת היהודים בשואה. בסרט היא אמרה כי אינה מרגישה אשמה, "אלא אם אתה רוצה להאשים את כל האוכלוסייה הגרמנית".

לקריאה נוספת על הנאצים
מתה הכתבת הבריטית שחשפה את פרוץ מלחמת העולם ה-2
בכיר במפלגת הימין הקיצוני בגרמניה: להפסיק לחוש אשמה מפשעי הנאצים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התנערה מאחריות לפשעי הנאצים. פומזל/מערכת וואלה!, צילום מסך

פומזל נולדה בינואר 1911, ועבדה עבור איש ביטוח יהודי במשך חלק משנות נעוריה. על אף שטענה כי לא הייתה מזוהה פוליטית, מזכירתו של גבלס הצטרפה למפלגה הנאצית כשזו עלתה לשלטון ב-1933 במטרה לקבל משרה ממשלתית בתחנת הרדיו הלאומית. היא סיפרה כי יכולותיה כקלדנית הביאו אותה לתפקיד ב-1942, בזמן מלחמת העולם השנייה.

היא תיארה את גבלס כ"אדם נאה ומעט נמוך", שתמיד היה לבוש בקפדנות אך שחצן. "מי שאומר היום שהוא היה עושה יותר למען אותם יהודים מסכנים שנרדפו, אני באמת מאמינה לו שהוא מתכוון לכך", אמרה בסרט. "אבל הם לא היו עושים זאת גם אילו ידעו". חברתה היהודייה של פומזל, אווה לוונטל, נעלמה בנובמבר 1943. 60 שנה לאחר מכן גילתה מזכירתו של גבלס כי היא מתה במחנה ההשמדה אושוויץ.

פומזל נתפסה על ידי הצבא האדום בסיום מלחמת העולם השנייה, והוחזקה במחנות מעצר במשך חמש שנים. ב-1950 היא שבה לשדר ברדיו הגרמני, שם עבדה ב-20 השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully