וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הטיל מגבלות על הכניסה לארה"ב: "נשאיר קיצונים אסלאמיים בחוץ"

הנשיא הנכנס השעה את תכנית קליטת הפליטים למשך ארבעה חודשים, וכן את כניסת כלל המבקרים מכמה מדינות מוסלמיות, ובהן איראן. במקביל, הוא הפחית משמעותית את מכסת האנשים שיזכו לקבל מעמד פליט. "לא נכניס לכאן איומים", אמר. ארגוני זכויות אדם: "צעד לא חוקתי"

עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם אמש (שישי) על שורה של צווים נשיאותיים המטילים מגבלות על כניסת פליטים למדינה, כמו גם על הגעתם של מבקרים מכמה מדינות מוסלמיות. בביקורו בפנטגון אתמול חתם טראמפ על צווים נוספים הקשורים במוכנות הצבא ובביטחון הלאומי.

לפי הצווים, תכנית קליטת הפליטים תושעה למשך 120 יום, ותיאסר כניסת פליטים מסוריה עד שייערכו "שינויים משמעותיים". במקביל, במשך 90 הימים הבאים לא יוכלו להיכנס לארצות הברית מבקרים מעיראק, מסוריה כמו גם מ"אזורים מעוררי דאגה" ובהם איראן, לוב, סומליה, סודאן ותימן. לפי טראמפ, ממשלו זקוק לזמן כדי לפתח "תהליך סינון קפדני" עבור פליטים, מהגרים ומבקרים מאותן המדינות. עם זאת, הנוסח הסופי של הצו לא כלל את התכנית ליצירת אזורים בטוחים בסוריה, כפי שהבטיח טראמפ.

בנוסף נקבע כי עם השבת תכנית קליטת הפליטים, יינתן עדיפות למבקשי מקלט שנרדפים במדינתם על בסיס דתי, אך רק אם אותם פליטים הם חלק ממיעוט דתי במדינתו. לפי טראמפ, מדובר צעד שנועד לסייע לנוצרים בסוריה. עוד הורה טראמפ להגביל את מכסת הפליטים של שנת 2017 ל-50 אלף איש – כחצי מהסף העליון שהציע אובמה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חותם על צו נשיאותי הנוגע למוכנות הצבא האמריקני, ינואר 2017. רויטרס
טראמפ מציג את אחד הצווים שעליהם חתם אתמול/רויטרס

הצעד לא עבר כצפוי ללא ביקורת, ויש המטילים ספק בכך שהוא עולה בקנה אחד עם החוקה האמריקנית. אחד מארגוני זכויות האדם הודיע כי בשבוע הבא הוא ינסה לאתגר את הצווים מבחינה משפטית. המועצה ליחסים אמריקניים-אסלאמיים מסרה כי הצו נועד לסנן כניסת מוסלמים על בסיס אמונתם – דבר שלטענתם מפר את הזכות החוקתית לחופש דת. "הנשיא טראמפ עוטף את האיסור המפלה נגד אזרחי מדינות מוסלמיות בצורכי ביטחון לאומי", אמר גרג צ'ן, עורך דין המתעסק בענייני הגירה.

כמו כן, הצו עורר בלבול רב בקרב תושבים אמריקניים בעלי אזרחויות מאותן המדינות שההגעה מהם נאסרה באופן זמני. בכלי התקשורת המקומיים יועץ לאותם האנשים להתייעץ עם עורכי דין לפני שהם יוצאים מהמדינה לחופשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, סגנו מייק פנס ושר ההגנה ג'יימס מאטיס בהשבעתו של האחרון לתפקיד, ינואר 2017. רויטרס
"אנחנו לא רוצים את הקיצוניים כאן". טראמפ יחד עם סגנו פנס ושר ההגנה מאטיס, אתמול/רויטרס

"אני חותם על צעדי תשאול חדשים כדי להשאיר מוסלמים קיצוניים מחוץ לארצות הברית", אמר טראמפ במעמד החתימה, והוסיף: "אנחנו לא רוצים אותם כאן. צריך לוודא שאנחנו לא מכניסים הנה את אותם איומים שהאנשים שלנו נלחמים איתם מעבר לים". לדבריו, "נכניס רק את אלה שיאהבו את אנשינו. לא נשכח את לקחי ה-11 בספטמבר, ולא את הגיבורים שאיבדו את חייהם בפנטגון".

בנוגע ליתר הצווים שעליהם חתם אמר: "אני חותם על צו נשיאותי כדי לבנות מחדש את הצבא שלנו, לבנות תכניות למטוסים חדשים, ספינות חדשות וכלים חדשים ללובשי המדים. אנחנו עובדים על הצעת התקציב, העוצמה הצבאית שלנו לא תוטל בספק על ידי איש".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי במסיבת עיתונאים לאחר שנפגשו בבית הלבן. 27 בינואר 2017. רויטרס
"צריך לוודא שאיומים לא נכנסים". טראמפ עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, הערב/רויטרס

במסגרת הקמפיין שלו לנשיאות, הבטיח הנשיא למנוע הגירה בלתי חוקית, לבנות חומה בגבול מקסיקו ולמנוע כניסה של מוסלמים לארצות הברית. ביום רביעי האחרון חתם טראמפ על צווים להקמת החומה המובטחת, ואמר עם החתימה עליהם כי "אנחנו מחזירים את השליטה גבול".

בכלי תקשורת בארצות הברית דווח השבוע כי הצווים הנוספים שעליהם יחתום טראמפ יקשיחו את תנאי ההגירה הבלתי חוקית ויתמקדו בערים שבהן קיימת מדיניות של הימנעות ממעצר וגירוש מהגרים לא חוקיים. לפי נתוני הוושינגטון פוסט, ישנם 69 "מחוזות מקלט" שכאלה, שבהם הרשויות סירבו לבקשות מעצר פדרליות של מהגרים בלתי חוקיים. במהלך הקמפיין התחייב טראמפ להיאבק בתופעה זו של ערים שאינן משתפות פעולה עם בקשות פדרליות למעצר וגירוש של מהגרים בלתי חוקיים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותם על צו בבית הלבן, 23 בינואר 2017. AP
טראמפ חותם על צו נשיאותי בחדר הסגלגל, השבוע/AP

בריאיון שהעניק לתכנית "60 דקות" כמה ימים אחרי בחירתו לנשיאות, אמר טראמפ כי בכוונתו לגרש שניים עד שלושה מיליון מהגרים לא חוקיים מארצות הברית באופן מיידי. בתחילת הקמפיין שלו, הבטיח הנשיא ליצור "כוח גירוש" שיסלק 11 מיליון איש שהגיעו למדינה ללא מסמכים, וכעת נראה שהוא נסוג מכך.

"אנחנו הולכים להוציא מהמדינה שלנו פושעים, חברי כנופיות, סוחרי סמים, בין שניים לשלושה מיליון, אחרת נכלא אותם", אמר. "הם נמצאים כאן בניגוד לחוק". טראמפ הוסיף כי לאחר שהגבול עם מקסיקו יהיה "בטוח", ממשלו יקבע מה לעשות עם יתר המהגרים הלא חוקיים בארצות הברית. "לפני שנעשה את הקביעה הזאת לגבי האנשים שהם מכנים נהדרים, קביעה מאוד חשובה, אנחנו הולכים להפוך את הגבול שלנו לבטוח".

(עדכון ראשון: 23:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully