וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון קנאביס יהפוך לחוקי? כל מה שצריך לדעת על המדיניות החדשה

מתי תיכנס אי-הפללת צרכנים לתוקף, כיצד יפעלו הרשויות וכמה קנאביס יהיה מותר להחזיק? אחרי הצהרתו של השר ארדן על אימוץ המדיניות החדשה - התשובות לכל השאלות שלא הייתם בטוחים אם חוקי לשאול

צילום: יותם רונן וניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש וניב מעוז

המדיניות החדשה שעליה הכריז הבוקר (חמישי) השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, צפויה להביא עמה סט חדש של חוקים וסנקציות לצרכני הקנאביס. אמנם לא ייפתח תיק פלילי למעשנים שייתפסו בעבירה ראשונה, אך זה לא אומר שסמים קלים מותרים כעת בישראל. לקראת העברת המדיניות החדשה לאישור הממשלה, הנה השאלות והתשובות המרכזיות בעניין הנהלים החדשים.

האם פירוש הדבר שקנאביס יהפוך לחוקי בישראל?

לא. המדיניות שהציג ארדן מגדירה עד 15 גרם ככמות לשימוש עצמי. עם זאת, אין פירוש הדבר שעישון סמים קלים הוא חוקי, אך בדומה לעבירות כמו חציית כביש שלא במעבר חצייה או עבירה על חוק הרעש בשעות הלילה - לא יהיה מדובר בעבירה פלילית, אלא בכזו שהעונש עליה יהיה קנס כספי בלבד, לפחות בשלוש הפעמים הראשונות.

כיצד ינהגו הרשויות בצרכני קנאביס?

במסגרת המדיניות החדשה, הסביר ארדן כי המשטרה תתמקד באכיפה במרחב הציבורי - ולא בבתיהם של המשתמשים. על עבירה ראשונה יוטל קנס של עד כאלף שקלים, ללא רישום פלילי. על עבירה שנייה יוטל קנס כפול, ובעבירה השלישית תותנה סגירת התיק הפלילי בהסדר שלפיו המשתמש יתנדב בעמותה "אל-סם" ודומותיה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
גידולי קנאביס בישראל בעין עירון, דצמבר 2015. יותם רונן
גידולי קנאביס רפואי בישראל/יותם רונן

האם בפעם הרביעית בהכרח יוגש כתב אישום?

לא. גם עבירה רביעית לא תחייב פתיחת תיק פלילי, אלא בהתאם לשיקול הדעת של המשטרה.

איזו כמות ניתן יהיה להחזיק לשימוש עצמי?

כבר היום מוגדרת כמות של עד 15 גרם ככזו שמיועדת לשימוש עצמי, ובכך לא יהיה שינוי. מעבר לכך, כמו היום, מדובר בכמות שמהווה חשד לסחר בסמים.

גידולי קנאביס בישראל, חברת תיקון עולם בתל אביב, דצמבר 2015. יותם רונן
קנאביס רפואי בשקיות של חברת "תיקון עולם"/יותם רונן

מתי התכנית יוצאת לפועל?

השר ארדן הגדיר טווח זמן של חודשיים עד חמישה חודשים, שבמסגרתו יפרסם משרדו את הנהלים בצורה ברורה. כמו כן, התכנית כולה כפופה לאישור הממשלה.

מי יטיל את הקנסות?

הקנסות יוטלו על ידי מנגנון להטלת קנסות וגבייתם שיוקם באמצעות המשטרה. כספי הגבייה יהיו מיועדים באופן בלעדי לטובת הסברה, חינוך וטיפול בתחום מניעת השימוש בסמים, וכן הקניית סמכות לעריכת בדיקות סמים מידית לנהגים על ידי משטרת ישראל.

אילוסטרציה. ShutterStock
יותר מ-15 גרם - כמות שמעוררת חשד לסחר בסמים/ShutterStock

מה עם בני נוער מתחת לגיל 18?

לגבי קטינים, המסלול הוא אינו דרך קנסות. עבירה ראשונה תזכה לטיפול מותנה ללא רישום פלילי. כלומר, הקטין ילך לפגישות בעמותות וישלים מהלך טיפולי תמורת אי רישום פלילי. אם יסרב - הרישום יהיה פלילי. בעבירה שנייה - תיק יכול להיסגר בהסדר מותנה, שלרוב כולל קנס או סנקציה אחרת. עבירה שלישית כבר תתנהל בהליך פלילי רגיל.

באילו מדינות נוספות מונהגת מדיניות דומה?

הראשונה שהחלה את המהפכה הייתה פורטוגל, שב-2001 נקטה במדיניות של אי-הפללה ביחס לכל הסמים והחליפה את הענישה בקנסות ובתכניות לשיקום למשתמשים. בהמשך הצטרפו אל ליסבון מדינות רבות באירופה ובדרום אמריקה, ובראשן אורוגוואי - המאפשרת גידול של הצמח ואת מכירתו. האחרונה להצטרף הייתה מקסיקו, שמלבד אי-הפללה מאפשרת גם שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully