וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ ש"ס: "חוק עוקף בג"ץ" שימנע תפילת רפורמים בכותל חוזר לסדר היום

26.1.2017 / 8:00

בש"ס מתכננים לעלות את הצעת החוק בוועדת השרים כבר ביום ראשון. בין היתר, עתיד החוק, שנתניהו נמנע מהלכריע לגביו, להשפיע על מערכת היחסים עם יהודי התפוצות וימנע כניסת נשים לרחבה המרכזית. "מצפים לתמיכה, גם אם זה לא נוח", אמר גורם במפלגה

צילום: רוני כמפו, עריכה: מתן חדד

(בווידיאו: עימותים בכותל, נובמבר האחרון)

ש"ס דורשת לעלות את חוק הכותל שהיא מובילה לוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע לקבל החלטה מהותית בנושא מאז שחזרו בהם החרדים ממתווה הכותל שאושר בממשלה. הצעת החוק נועדה להסדיר את מעמד הכותל, כך שיהיה נתון לשיפוט הרבנות הראשית וכן לטרפד את ההסדר שאמור לאפשר לנשות הכותל, לרפורמים ולקונסרבטיבים להתפלל ברחבה המרכזית בכותל המערבי.

למעמד הכותל המערבי יש השפעה גדולה על יהדות ארצות הברית, שמורכבת מקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות רבות. קידום החוק עלול לפגוע בקשר שיש לקהילות אלה עם ישראל. מכך ניסה נתניהו להימנע בשנה האחרונה, אך כעת הסוגיה חוזרת שוב לסדר היום לאור העובדה שבג"ץ צפוי להחליט בה בקרוב.

גורם בש"ס אמר הערב לוואלה! NEWS כי "תמכנו בחוק מיסוי דירה שלישית, בחוק המואזין ובחוקים נוספים רק כי זה היה חשוב לשותפינו בקואליציה ולמרות שלא ממש שמחנו מהם. אנחנו מצפים שהשותפים יתמכו בחוק הכותל, גם אם זה לא נוח להם".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"שישה חודשי מאסר לעובר על חוק הכותל". מתפללים בכותל המערבי שהובילו לעימותים, נובמבר האחרון/נועם מושקוביץ

הצעת החוק מגדירה באופן רשמי את המעשים האסורים בתחומו של הכותל המערבי כנגזרת ממעמדו ההלכתי ומתייחסת לשמירה על כבוד המתפללים. בין האיסורים המופיעים בחוק – "עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". כמו כן, נאסר בכל שטח רחבת הכותל המערבי "מעשה שעלול להפריע למתפללים בתפילתם – תפילה מעורבת של גברים ונשים וכן טקס בעזרת הנשים הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעת שופרות ולבישת טליתות או תפילין".

בסעיף העונשין נכתב: "העובר על הוראה מהוראות אלה, דינו שישה חודשי מאסר או קנס של עשרת אלפים שקלים". לגבי תקנות החוק, מוצע כי "השר לשירותי דת הוא הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו".

יוזמי החוק מסיעת ש"ס אמרו כי מטרת החוק היא "לעשות סדר חיוני במקום המקודש ביותר לעם היהודי ולהסדיר את מעמדו ההלכתי", אך מטרתו הרשמית היא למעשה לסנדל את הזרמים הלא אורתודוקסיים בכותל המערבי ולטרפד את מתווה הכותל או כל החלטה של בג"ץ בעניינו.

תפילה מעורבת של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבת הכותל המערבי. 16 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
מתפללים רפורמים בכותל/נועם מושקוביץ

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר כי "אריה דרעי ותנועת ש"ס החליטו ככל הנראה להתחיל את קמפיין הבחירות שלהם ולעשות זאת על הגב של העם היהודי ועתיד היחסים של מדינת ישראל עם יהדות התפוצות". לדבריו, "הצעת החוק היחידה שראוי לקדם בנושא הכותל היא חוק נגד צביעות ושקרים של פוליטיקאים מחרחרי ריב ופילוג, שהרי אריה דרעי וחבריו היו בסוד המשא והמתן על מתווה הכותל מראשיתו ועד סופו. אנו מקווים שראש הממשלה יבהיר באופן חד-משמעי שהוא אינו מתכוון לאפשר חקיקה מתריסה ומפלגת ושהוא מחויב לחלוטין להחלטת הממשלה ההיסטורית בסוגית הכותל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully