וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הביקורת הקשה: משרד הבריאות מחריף את המאבק בעישון

מנכ"ל המשרד חשף את צעדיו למניעת עישון ברקע תחקיר חדשות 2, ובו נטען כי השר ליצמן נמנע מלעסוק בנושא מסיבות לא ענייניות. בין היתר ייאסרו פרסומים של סיגריות, תחול רגולציה על סיגריות אלקטרוניות ויופיעו תמונות אזהרה גדולות על האריזות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

איסור פרסומים של סיגריות באופן גורף, פרסום תמונות אזהרה גדולות על האריזות, יורחבו מקומות ציבוריים שבהם יאסר העישון ותחול רגולציה על סיגריות אלקטרוניות. אלו עיקרי התכנית למניעת עישון של משרד הבריאות, אותה חשף היום (רביעי) המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' איתמר גרוטו, בדיון של הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול.

התכנית מתפרסמת על רקע תחקיר העיתונאי חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2. בסדרת כתבות שפרסם החודש נטען בין היתר כי שר הבריאות יעקב ליצמן נמנע מלטפל בנזקי העישון, ואף פועל למען חברות הטבק, מסיבות לא ענייניות.

"ישראל היתה מדינה עם חקיקה מובילה בתחום העישון ונשארנו מאחור", אמר פרופ' גרוטו. "אנחנו בהחלט חושבים שיש לעשות תיקון. אנחנו מגבשים חקיקה בנושא, ואני מקווה להביא אותה בקרוב מאוד. יש כבר טיוטות להצעות שלנו".

לקריאה נוספת:
חשיפה לעישון בילדות מעלה משמעותית את הסיכון להפלה
לידיעת המעשנים: מחירי הסיגריות יעלו פעם נוספת
"מוליכים שולל את המשתמשים": האגודה למלחמה בסרטן נגד סיגריות אלקטרוניות

אדם מעשן מחוץ למספרה בשוק מחנה יהודה בירושלים. רויטרס
יורחבו המקומות הציבוריים שבהם ייאסר העישון/רויטרס

פרופ' גרוטו פירט את ההצעות השונות שעל הפרק. לגבי הגבלת פרסום אמר כי זו החלטה של המשרד שתחול גם באינטרנט. "איסור פרסום גורף על כל המדיה. זאת ההצעה שלנו שעומדת על הפרק, וזה כרגע מה שבונים כרגע בהצעה", אמר.

על הסיגריות האלקטרוניות, שהפכו להיות פופולריות לאור העובדה שלא חלה עליהן הגבלה בישראל, בניגוד למדינות רבות בחו"ל, הוסיף: "אנחנו רוצים לעשות את הרגולציה זהה למוצרי טבק אחרים. איפה שאסור לעשן ולפרסם - זה יהיה גם על סיגריות אלקטרוניות. המוצר החדש שנכנס בימים אלה הוא מבחינתנו מוצר טבק, ואפשר יהיה להחיל עליו מידית את החוק הנוכחי. מחכים לאישור סופי של משרד המשפטים בעניין חקיקה זו". פרופ' גרוטו הוסיף כי צריך למסות את הסיגריות האלקטרוניות כמו טבק, ואף להעלות את המס על טבק לגלגול, שנמוך בכמחצית מטבק רגיל.

הוא הוסיף כי צריך להרחיב את מגבלות העישון. "אנחנו סבורים שצריך להרחיב את מספר המקומות הציבוריים שבהם יהיה אסור לעשן, כולל למשל מופע באצטדיון פתוח. צריך להגדיל את המרחקים שבהם אפשר לעשן, למשל מגני ילדים, גני שעשועים. בנוגע לעישון במכוניות עם ילדים, זה משהו שעל הפרק, אבל יותר קשה לאכוף את זה אז כנראה זה יהיה דרך חוקי תעבורה - יש מחלוקות על הנושא הזה. גם איסור בגני חיות ומופעים פתוחים נמצא בהצעה שלנו. בנוסף צריך לבטל חדרי עישון כמו מסעדות, פאבים וגם בכנסת. אפשר להתקדם פה במסלול מהיר, ולא צריך חקיקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
התחקיר עורר סימני שאלה על טיפול משרדו בחברות הטבק. ליצמן/ראובן קסטרו

עוד במסגרת התכנית יעודד משרד הבריאות גמילה מעישון. "אנחנו רוצים לפתוח מוקד טלפוני לאומי באחריות של משרד הבריאות שיופעל על ידי ספק חיצוני, מוקד לאומי ולא משהו שתלוי ברצון הטוב של כל קופה. להערכתנו זה יעלה 6-5 מיליון שקל בשנה". בנוסף לכך, יעלו קמפיינים להעלאת המודעות לנושא, בעיקר במגזר הערבי, שבו 40% מהגברים מעשנים לעומת 19% מכלל האוכלוסיה. זאת על רקע הפרסומים של האגודה למלחמה בסרטן לפני כחודשיים על עלייה מדאיגה בכמות המעשנים במגזר הערבי, גברים כמו גם נשים, שסובלות מעישון פסיבי כבד.

פרופ' גרוטו הוסיף כי המשרד החליט לפרסם תמונות אזהרה על חפיסות סיגריות, כנהוג במדינות רבות בעולם, ואף להגדיל את המקום המוקדש לאזהרות בכתב.

עלות נזקי העישון לקופות החולים - כחצי מיליארד שקל בשנה

נציגת קופת החולים "מכבי" שנכחה בדיון אמרה כי הוצאות הקופה על נזקי עישון מגיעות ל-128 מיליון שקל בשנה, וזאת עוד ללא סיעוד ותרופות, אלא רק אשפוז, כימותרפיה וניתוחים. בדיון עלה כי ההוצאות המצרפיות של קופות החולים בגין נזקי עישון מגיעות לכחצי מיליארד שקל בשנה.

תכנית משרד הבריאות למניעת עישון. שאטרסטוק, עיבוד תמונה
תכנית משרד הבריאות למניעת עישון/עיבוד תמונה, שאטרסטוק

ההסתדרות הרפואית הציגה בדיון מסמך הכולל עשרה צעדי חירום להתמודדות עם הנושא. ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, דיבר על הצעדים החשובים ביותר לדעת ההסתדרות להתמודדות עם עישון: חפיסות אחידות ולא ממותגות; מניעת הצגת המוצרים בנקודות הממכר; הקמת קרן מהכנסות המדינה למיסוי, שתופנה למאבק בעישון וקמפיינים המתנגדים; ואיסור עישון במקומות ציבוריים לפי האמנה הבינלאומית בנושא, שכוללת ביטול חדרי עישון ואיסור עישון במקומות המשמשים ילדים ובני נוער.

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) בירכה על התכנית של משרד הבריאות. "ישראל תקועה במקום כבר שנים בהתייחסות שלה לעישון, ואני נדהמת מהנתונים בנושא ומההדרה שלו. הצעדים שמשרד הבריאות הודיע עליהם בוועדה נחוצים ונדרשים ויפה שעה אחת קודם, כדי שישראל תוכל ליישר קו עם המדינות המתקדמות ולמנוע התמכרות של אנשים נוספים להרגל שיביא למותם", אמרה בדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully