וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות השלום תמו: רוסיה, טורקיה ואיראן יפקחו על הפסקת האש בסוריה

24.1.2017 / 18:15

שלוש המדינות פרסמו הצהרה משותפת בתום סבב המו"מ בקזחסטן, ובה הדגישו כי אין פתרון צבאי למלחמה. הסבב הבא צפוי להתקיים בחסות האו"ם בעוד כשבועיים בז'נבה. עם זאת, המורדים מאוכזבים, ולא אימצו את ההחלטה

עריכה: שמרית גולדשטיין

רוסיה, טורקיה ואיראן הודיעו היום (שלישי) כי הן יקימו מנגנון משותף לפיקוח על הפסקת האש בסוריה וליישומה באופן מלא, בהצהרה משותפת שמסרו בתום שיחות השלום באסטנה, בירת קזחסטן. מוסקבה וטהראן, המגבות את משטרו של בשאר אסד, ואנקרה, התומכת באופוזיציה, הבטיחו למנוע פרובוקציות ולקבוע יחד כיצד הפסקת האש תעבוד. "אין פתרון צבאי לסכסוך", הצהירו שלוש המדינות בהודעה שהוקראה על ידי שר החוץ של קזחסטן.

ראש משלחת המשטר לשיחות בקזחסטן, בשאר ג'עפרי, בירך על ההצהרה, אך הוסיף כי המתקפה נגד המורדים בוואדי ברדא, הסמוך לדמשק, תימשך. במורדים דורשים כי המהלך, בהשתתפות חיזבאללה, ייפסק לאלתר וטוענים כי זאת הפרה משמעותית של הפסקת האש השברירית שהושגה בחודש שעבר. נציג המורדים בשיחות, מוחמד עלוש, הסתייג מצדו מההצהרה שלדבריו הופכת ללגיטימית את "מרחץ הדמים" של איראן ואינה נוגעת בנוכחותן של מיליציות שיעיות, בהן חיזבאללה, על אדמת סוריה.

שיחות שלום בנושא סיום המלחמה בסוריה, אסטנה, קזחסטן. ינואר 2017. AP
הדיונים באסטנה, בירת קזחסטן, אתמול/AP

שלוש המדינות הצהירו עוד כי הן תומכות בהשתתפותם של ארגוני המורדים בסבב השיחות הבא, שיתקיים ב-8 בפברואר בז'נבה. הן גם הביעו תמיכה ביישום החלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להפסקת אש בסוריה ולהסדר פוליטי. גורם בשורות המשלחת של המורדים לשיחות בקזחסטן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם לא מרוצים מהקמת המנגנון המשולש.

הדיונים הלא ישירים בין המשטר למורדים היו המגעים הראשונים ביניהם זה תשעה חודשים, שהתאפשרו אחרי חידוש היחסים בין רוסיה לטורקיה, המעורבות באופן פעיל במלחמה. גם תפקידה של איראן בעיצוב עתידה של סוריה התקבע בעקבות סבב השיחות באסטנה, מה שהותיר בערפל את תפקידו של האו"ם, במיוחד כשארצות הברית תחת ממשלו החדש של דונלד טראמפ לא מעורבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully