וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה למצ"ח: צה"ל פינה פצוע פלסטיני באגרסיביות; ייתכן שגרם למותו

17.1.2017 / 19:05

ארגון רופאים למען זכויות אדם הגיש את התלונה על התנהלות הצבא סביב פינויו של נער בן 17 שנורה בהפרת סדר אתמול. בסרטון שצולם במקום, נראים חיילים סוחבים את הפצוע בצורה אגרסיבית לכאורה. "אם היה חי, זה יכול היה להרוג אותו". צפו בתיעוד

צילום: מתוך הטוויטר של נאסר עתא, עריכה: שניר דבוש

ארגון רופאים למען זכויות אדם הגיש היום (שלישי) תלונה למשטרה הצבאית בדרישה לחקור את מותו של הנער בן ה-17 קסי אל-עמור, שנורה אתמול למוות במהלך הפרת סדר בכפר תקוע שליד בית לחם. התלונה הוגשה בעקבות סרטון שבו נראה לכאורה פינויו האגרסיבי של הנער מהזירה לאחר שנפצע.

בסרטון, שצולם על ידי עד ראייה פלסטיני, נראה אחד החיילים נופל – כנראה בטעות – על הנער הפצוע. לאחר מכן תפסו אותו בגפיו שלושה חיילים כאשר אחת מרגליו שמוטה, עד שחייל רביעי הצטרף ותפס ברגלו. לבסוף, הגיעו לכביש הסמוך, שם נקבע מותו.

תיעוד: נער פלסטיני בן 17 נהרג מירי שוטרי מג"ב במהלך עימותים סמוך לכפר הפלסטיני תקוע. מערכת וואלה! NEWS
הנער הפצוע, בטרם הפינוי. מתוך התיעוד/מערכת וואלה! NEWS

ארגוני זכויות האדם שהגישו היום את התלונה צירפו גם את חוות דעתו של פרופ' יואל דונחין, לשעבר מנהל יחידת הטראומה בהדסה עין כרם ומתנדב ברופאים לזכויות אדם. "בעולם אידאלי, אם אדם נפצע מירי, הפנוי שלו צריך להתבצע על גבי אלונקה", כתב. "אני לא יודע מה היה מצבו של הירוי. האם היה חי? אם כן, הסחיבה הזו הייתה יכולה גם להרוג אותו. בעיקר אם נפצע בראשו".

עוד כתב: "ניכר היה כי החיילים אינם מאומנים, ובראש דאגתם לא היה ראשו של הנפגע שנחבט בקרקע. נורא לראות את זה. אם הייתה אלונקה בקרבת מקום ורופא, ולא הייתה להם סכנת חיים במקום ההוא - זה מה שהיה צריך לעשות. להביא אלונקה ולעצור שטף דם או להנשים. אבל כנראה הנפגע לא נחשב כאדם עבור הסובבים אותו, שירו בו. אחר כך הוא מובל למחסה וכנראה טיפול רפואי על ידי מספר בעלי מקצוע, ורק בשלב מאוחר נפתחת אלונקה על ידי חובש או רופא היודעים את מלאכתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קאסי אל-עמור, בן 18 שנהרג מאש צה"ל בתקוע שליד בית לחם, ינואר 2017. טוויטר, צילום מסך
"נבקש לבדוק מדוע לא נבדק". הנער שנהרג/צילום מסך, טוויטר

עו"ד מחמוד אבו ערישה, מנהל מחלקת שטחים כבושים בארגון, כתב: "כפי שנסיבות האירוע מתבטאות בסרטון המצורף, עולה החשד לזיקה בין האופן שבו נהגו כוחות הצבא טרם ובמהלך פינויו של הפצוע, והתדרדרות מצבו הרפואי וכך גם סיכוייו לשרוד את הפגיעה. נבקש לברר מדוע לא נבדק הפצוע טרם העברתו על ידי כוחות הצבא, למה הוא לא הועבר באמצעות אלונקה, ומדוע הוא הובל בצורה כוחנית כאשר לא נראתה התנגדות מטעמו. הנכם מתבקשים לפתוח בבדיקה מידית שתחקור את התנהלות כוחות הצבא באירוע".

מדובר צה"ל נמסר: "במהלך הפרת סדר אלימה בהשתתפות כ-200 פלסטינים בכפר תקוע, אשר כללה זריקות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון, לוחם מג"ב הגיב בירי לעבר אחד ממפרי הסדר. לאחר זיהוי הפגיעה, כוח צה"ל הגיע אל הפצוע במטרה להעניק לו טיפול רפואי מידי. בעת הפינוי נזרקו אבנים לעבר הכוח באופן שסיכן אותו ולכן הפצוע פונה במהירות למקום בטוח שבו החלו בטיפול רפואי אשר בסיומו נקבע מותו. האירוע מתוחקר".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה הגיב לסרטון ומסר: "עצם השימוש באש חיה בהפגנות הוא חמור ואסור, אך האכזריות וקור הרוח שבה החיילים התייחסו לגופו הפצוע של הנער היא בלתי נסבלת ומזעזעת. אלה הפנים האמיתיות והמכוערות של הכיבוש. צבא כובש אינו יכול להיות מוסרי כי עצם משימתו נוגדת את המצפון והמוסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully