וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע חקירת נתניהו: פרישת החוקר מספר 1 מטלטלת את המשטרה

16.1.2017 / 14:36

הודעתו של ניצב מני יצחקי על סיום דרכו בארגון, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, מהווה צעד שישפיע על חקירות רגישות, ובהן של ראש הממשלה, השר דרעי וראשי רשויות. עתה מסתמן כי המפכ"ל אלשיך יצטרך לבדוק מועמד חיצוני

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(דיון במליאת הכנסת בחשיפת "מסמך יצחקי", בחודש יוני האחרון)

ההודעה שפרסמה הבוקר (שני) המשטרה על פרישתו של ראש אגף החקירות המודיעין, ניצב מני יצחקי, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, היא הבשורה הטובה ביותר שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבועות האחרונים. ולא רק הוא: גם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, שר הפנים אריה דרעי, ראשי רשויות מקומיות ומנהיגי ארגוני פשיעה יכולים לנשום קצת אוויר.

גורם בכיר במשטרה אמר כי הסיכום בינו לבין המפכ"ל רוני אלשיך הוא כי הניצב יפרוש רק בסיום החקירות הרגישות, ובראשן זו של ראש נתניהו. ואולם סיום החקירה היא תחילתו של הסיפור הגדול יותר: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן ידרשו לקבל החלטות כבדות משקל – והם יידרשו לאנשי מקצוע בעלי שם מסביבם.

מנדלבליט וניצן ידרשו להחליט אם להגיש כתב אישום ובאיזה סעיפים, או אם לגנוז את התיק. כך או כך, מדובר בהחלטה דרמטית. הם יצטרכו לידם את פרקליטת מחוז ירושלים, נורית ליטמן, ראש יאח"ה, תת-ניצב כורש ברנור, ויותר מכל – את ניצב יצחקי.

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
סיכמו כי הליך הפרישה יסתיים רק לאחר חקירת רה"מ. יצחקי ואלשיך/נועם מושקוביץ

ראש אגף החקירות והמודיעין הוא האוטוריטה בעלת המשקל הגדול ביותר במערכת אכיפת החוק. אמנם מנדלבליט יכול להורות על פתיחה חקירה, גניזת תיק או הגשת כתב אישום – אך ראש אגף החקירות והמודיעין הוא שמתכנן, מתעדף ומבצע את הליך החקירות.

פרישתו של יצחקי תגרור לטלטלה. נכון להיום ישנם שני קצינים בתוך הארגון שבשלים להחליפו: ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, שנגדו עומד בג"ץ לאחר שנחקר בחשד להטרדות מיניות, ותת-ניצב גדי סיסו, סגנו של יצחקי. המפכ"ל יתקשה למנות גם את האחרון עקב ניסיונו הדל יחסית ומעמדו בעיניי גורמים בפרקליטות ובגופים ביטחוניים. קצינים במשטרה אומרים כי סיסו יהיה בשל לתפקיד רק לאחר שימלא תפקיד ניצב, רצוי כמפקד להב 433.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה – 1 בפברואר 2015. רויטרס
בשורה טובה לראש הממשלה. נתניהו/רויטרס

מפקדי היחידות הארציות שגדלו באגף החקירות, כמו סיסו שכיהן כראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה בינלאומית וחמורה, הם צעירים בדרגתם – הם נמצאים בתפקידם פחות משנה. סיבה זו תקשה על אלשיך להקפיץ את אחד מהם לראש הפירמידה. תת-ניצב חיים איפרגן, מפקד היאחב"ל ולשעבר סגן ראש אגף החקירות, הוא קצין ראוי בעל ניסיון שפרש באחרונה. כך גם תת-ניצב אבי נוימן, לשעבר מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, שנמצא בהליך פרישה.

אלשיך, מסתמן, יידרש לבדוק מועמד מבחוץ – שופט מחוזי, פרקליט מחוז או קצין חקירה דוגמת ראש אגף בשב"כ. אלא שמינוי זה מציב בעיה, שכן הוא חייב להיבחן בזמן הקצר ולעבור הליך חפיפה ארוך. בינתיים, נראה כי הודעתה של דוברת המשטרה מירב לפידות פתחה תיבת ספקולציות בקרב שורת הנחקרים הבכירים, שמהרהרים מי תהיה הדמות הטובה ביותר עבורם לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully