וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריבי נתניהו משחיזים סכינים, אבל יודעים שצריך לשמור על קשר השתיקה

מעטים הם השחקנים הפוליטיים שהגיעו אל קדמת הבמה עם חשיפת פרטי פרשת נתניהו-מוזס. בכירי הליכוד בחרו בשתיקה נחרצת כדי להגן על עצמם, ורבים מהח"כים מעדיפים להישאר קרובים לצלחת של מוזס. בינתיים, הפוליטיקאים נושאים עיניים לפרקליטות כדי להכריע את עתיד הממשלה

צילום: יוני ריקנר ומאצ'י הוף, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: ח"כ דוד אמסלם בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע השבוע לישיבת מזכירות הליכוד בכפר המכביה ברמת גן. "לא יהיה כלום, כי אין כלום", חזר על דבריו הקבועים ברקע החקירות נגדו. המשתתפים מחאו כפיים. נתניהו הרגיש בבית, הוא הודה לחבריו במפלגה על התמיכה בו ופנה ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן בהומור: "מה אתה מרכין ראש? שעתיים עברו ולא היית באולפן". הקהל צחק ונתניהו המשיך: "כל הכבוד לך".

המשתתפים, בהם עסקנים ופעילי הליכוד, הבחינו בהזדמנות לגרוף קרדיטים וצעקו לנתניהו שמות של ח"כים שצריך להודות להם על כך שתומכים בו. "מיקי זוהר", ונתניהו הודה לו. "ענת ברקו", ונתניהו הודה לה. "ישראל כץ", ונתניהו נאלם.

השתיקה הרועמת של נתניהו מספרת את הסיפור כולו. כבר זמן רב חלף מאז נודע על החקירה נגדו, אך רוב הח"כים והשרים עומדים בשתיקתם ולא יוצאים להגנתו. ח"כ ביטן ניצל כל הזדמנות כדי להגן על נתניהו. הוא רץ מאולפן לאולפן וקובע בבירור כי "לא יכולה להיות עבירה פלילית". חברו ח"כ דודי אמסלם הצטרף גם הוא, ומלבד ראיונות בתקשורת הגיש הצעת חוק האוסרת לחקור ראש ממשלה מכהן. גם אם אין לה השפעה על נתניהו, היא בהחלט משליכה על השיח.

אל השניים הצטרפו כמה שרים וח"כים בודדים, אך יתר הבכירים במפלגת השלטון נותרו בדממה. ביטן נשאל השבוע מדוע אף אחד לא יוצא להגנתו של ראש הממשלה, וענה כי השרים התבקשו להגן על נתניהו, "אבל כל אחד עושה את השיקולים הפוליטיים שלו".

עוד בנושא:
נתניהו ומוזס סחרו בעיתונאים: "צריך לדאוג שאתה תהיה ראש ממשלה
פרשות ראש הממשלה: מוזס צפוי להיחקר מחר, יאיר נתניהו ייתן עדות השבוע
"השחיתות שוברת שיאים": מאות מפגינים בתל אביב נגד נתניהו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל אחד עושה את השיקולים הפוליטיים שלו". ישיבת מזכירות הליכוד ברמת גן, ביום חמישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

השיקולים הפוליטיים הם של חלק מבכירי הליכוד. אלה ממתינים חודשים שיזדמן להם לעקוץ נתניהו, אך כעת שותקים, לא מאהבה גדולה, אלא בעיקר מתוך דאגה פוליטית לעצמם. הליכוד היא מפלגה שאינה אוהבת לתקוף את מנהיגיה וחלק מציבור התומכים של נתניהו ומפלגתו רואים בפרשה האחרונה ככזו שמטרתה לנגח את מנהיג הימין. לכן, כל אמירה נגד ראש הממשלה, עוד בטרם ידוע אם יוגש נגדו כתב אישום, עלולה לפגוע בהם. נתניהו, כך יאמר ציבור התומכים בו, הוא לא הנושא.

הוכחה בולטת לכך היא השתיקה הנחרצת של שרי הליכוד ישראל כץ וגלעד ארדן. לו רק היו יכולים, השניים ששואפים להחליף את נתניהו בעתיד, היו כבר מזמן יוצאים למתקפה נגדו, נקמה על כך שהתעמת איתם בשלל הזדמנויות בתקופה האחרונה. שתיקתם היא לא אחרת משמחה על כך שהסתבך אך גם הבנה שכל אמירה מצדם תוביל בסוף לפגיעה בדרך להנהגה.

מעמדו של נתניהו לא התערער מבחינה פוליטית עד כה. זה יקרה רק אם הקואליציה שלו תתחיל להתפרק, רק כששרים וח"כים בתוך מפלגתו ידרשו ממנו לעזוב. אלה בינתיים שומרים על שתיקה או מביעים תמיכה נחרצת. לכן, ההחלטה אם להגיש כתב אישום נגדו עלולה להיות גם זו שתכריע את עתידה של הממשלה ובעיקר את עתידו של ראש הממשלה.

בצל חשיפת הקלטות נתניהו-מוזס: פוליטיקאים בודדים העזו להתבטא

בעוד כלי התקשורת סערו בימים האחרונים מהגילויים על הקשר בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, במערכת הפוליטית השתררה שתיקה נדירה. מספר ח"כים אמנם הגיבו לדיווחים, אך מבין כל ראשי המפלגות - רק אחת ויחידה - יו"ר מרצ זהבה גלאון - פרסמה הודעה חריפה שבה קראה לנתניהו להתפטר מתפקידו.

"תיאום טובות הנאה מול כלי תקשורת לטובת סיקור אוהד הוא פרוטקשן שלטוני", אמרה גלאון וחשפה איך לטענתה נכנסה לרשימה השחורה של ידיעות אחרונות. עמיחי אתאלי, כתב הכנסת של ידיעות, חשף בתגובה את מספר הפעמים שהופיעה גלאון בתקופה שבה קידמו את חוק ישראל היום: "לא דובים ולא זהבה", כתב לה בתגובה. "220 פעמים הוזכרת בתקופה הזו אצלנו - ממוצע של פעם אחת בשלושה עיתונים שפורסמו".

ארנון נוני מוזס המוציא לאור של קבוצת ידיעות אחרונות, ינואר 2010. מגד גוזני
"השתמש בעיתון לחיסול חשבונות". נוני מוזס/מגד גוזני

אל גלאון הצטרף עם עמדה ברורה ותקיפה ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שטען כי מוזס "השתמש בעיתון לחיסול חשבונות". אלה היו כמעט הקולות היחידים שנשמעו במערכת הפוליטית מול השיחות שניהלו נתניהו ומוזס, ולמי שתוהה על פשר השתיקה של בכירי המערכת הפוליטית - מומלץ לעלעל בדפי העיתון בשנים האחרונות. בעוד נתניהו סימן את "אימפריית הרשע של נוני מוזס" כאויב האולטימטיבי, העיתון - שהיה בעברו הגדול והמשמעותי במדינה - אימץ לחיקו רבים מיריביו הפוליטיים והעניק להם סיקור נרחב וחיובי.

רשת רחבה של פוליטיקאים - ובהם גם כמעט כל ראשי המפלגות כיום - תויגו בשנים האחרונות במערכת הפוליטית והתקשורתית כמקורבים להנהלת ידיעות אחרונות, ואף אחד מהם לא ימהר לגנות את ניסיון התיאום שנחשף, על פי החשד, בין נתניהו ומוזס. מי שנחשב שעומד בראש רשימת המוטבים של "ידיעות אחרונות" הוא יאיר לפיד, שהולך וממצב עצמו בתור האתגר הגדול ביותר שיעמוד בפני ראש הממשלה בבחירות הבאות. עד כניסתו לפוליטיקה, לפיד כתב טור שבועי מדי סוף שבוע בידיעות אחרונות, ומאז שהפך לפוליטיקאי הוא זוכה לסיקור אוהד ונרחב בעיתון.

כמו לפיד, שהיה אחד מיוזמי הצעת החוק שנועד לאסור את תפוצת החינם של "ישראל היום" לפני כשנתיים בכנסת ושסביבו התקיימו לכאורה המגעים בין נתניהו ומוזס הנחשפים בימים האחרונים, גם בכירים נוספים שתמכו בחוק נהנו מסיקור פרסונלי אוהד ונרחב בדפי העיתון, כמו יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וחברת סיעתו איילת שקד, יו"ר התנועה ציפי לבני ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. הסיקור הפרסונלי של ידיעות היטיב גם עם ח"כים נוספים שהיו חתומים על החוק, שנחשבו במשך תקופה ארוכה לחברים ברשימה היוקרתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully