וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת פריז לשלום: חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

15.1.2017 / 6:55

הוועידה שמבקשת לחדש את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני תיפתח בנוכחות נציגי עשרות מדינות. לפני 20 שנה נחתם "הסכם חברון". לפני 88 שנים נולד המהפכן מרטין לותר קינג ועוד שני דברים שאתם צריכים לדעת היום

ועידת פריז לשלום

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס לפיתוח הצפון במעלות תרשיחא, 26 בדצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
לא יגיע לוועידה וטען כי הוא מתנגד למהלך. נתניהו/אדריאן הרבשטיין

אתם צריכים לדעת שהיום תיפתח ועידת פריז לשלום. את הוועידה מכנסת צרפת בניסיון להחזיר את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני לסדר היום העולמי וינכחו בה נציגים של יותר מ-70 מדינות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בעבר כי לא יגיע לוועידה והבהיר כי הוא מתנגד למהלך. בעוד שהפלסטינים נרגשים לקראת הוועידה וטענו כי "זו ההזדמנות האחרונה ליישום פתרון שתי המדינות", גורמים מדיניים בישראל טענו כי הצעד מרחיק את השלום והדרך היא באמצעות משא ומתן ישיר ולא עקיף.

20 שנה להסכם חברון

הפגנה במערת המכפלה, חברון, 20 בפברואר 2016. רויטרס
ההסכם לא נשמר במלואו. כוחות צה"ל בחברון/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 20 שנה, בשנת 1997, נחתם "הסכם חברון" בין הרשות הפלסטינית לישראל. ההסכם, שנחתם בין דן שומרון לסאיב עריקאת, הוא הסכם נלווה להסכם אוסלו ב' והוא עוסק בפריסת כוחות צה"ל בחברון. לפי ההסכם, חברון חולקה לשניים – החלק שבשליטה פלסטינית מלאה והחלק שבו נותר היישוב היהודי ונשאר בשליטת צה"ל. ההסכם לא נשמר במלואו במהלך השנים אך בהסכם זה נמצא הבסיס לחלוקת חברון בהסכם עתידי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

12 שנים של אבו מאזן

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
לאחרונה נבחר לכהונה נוספת בראשות פתח. אבו מאזן/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 12 שנים, בשנת 2005, הפך אבו מאזן ליושב ראש הרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס, ששימש בשנות ה-80 דיפלומט בכיר של אש"ף והיה מיוזמי הסכמי אוסלו, כיהן עד אז כראש הממשלה תחת יאסר ערפאת, ולאחר מותו של האחרון נבחר לרשת אותו. במהלך מערכת הבחירות שנערכה בשטחי הרשות התבטא עבאס בגנות האינתיפאדה החמושה אך הדגיש את מחויבותו למימוש זכות השיבה, בסופו של דבר הוא גבר על מוסטפא ברגותי כשקיבל 62% מקולות הבוחרים לעומת 20% של יריבו, ונכנס לתפקיד בו הוא מחזיק עד היום. בנובמבר האחרון נבחר אבו מאזן לכהונה נוספת בתור יו"ר פתח.

הנס על ההדסון

צ'סלי סלנברגר טייס אמריקאי. AP
הפך לגיבור לאומי. צ'סלי סלנברגר/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני שמונה שנים, בשנת 2009 ניצלה טיסה 1549 של US-Airways מהתרסקות, הודות לתושייה יוצאת הדופן של הטייס שלה. צ'סלי סלנברגר, קברניט הטיסה שיצאה מניו יורק לסיאטל גילה שלוש דקות לאחר ההמראה שציפורים פגעו במנועי המטוס, והחליט לנחות נחיתת חירום בנהר ההדסון. כעבור שלוש דקות נוספות הנחית סלנברגר את המטוס באופן מושלם על מי הנהר מול רחוב 48 פינת ברודווי. 155 הנוסעים ניצלו וחולצו ללא פגיעות קשות, כשהפציעה החמורה ביותר נגרמה לאחת הנוסעות ששברה את שתי רגליה, וסלנברגר הפך לגיבור לאומי בארצות הברית. בשנה האחרונה יצא לאקרנים סרט עלילתי המגולל את פרטי המקרה.

88 שנים ללידתו של מרטין לותר קינג

מרטין לותר קינג. GettyImages
זכה בפרס נובל לשלום. מרטין לותר קינג/GettyImages

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 88 שנים, בשנת 1929, נולד מרטין לותר קינג, פעיל זכויות אדם למען השחורים בארצות הברית. קינג הפך לפעיל בשנת 1955 כאשר הוביל את "חרם האוטובוסים" שביקש לשים קץ להפרדה בין שחורים ללבנים באוטובוסים בארצות הברית. עם השנים הוא הפך לפעיל זכויות אדם בתחומים שונים – עוני, אפליה, מלחמה ושלום. בשנת 1964 זכה קינג בפרס נובל לשלום על הובלת התנגדות לא אלימה במאבק נגד אפליה גזעית. עם זאת, הוא לא זכה לראות את הפירות שהניב מאבקו – הוא נרצח ב-1968 כשהיה בן 39 בלבד על ידי המתנקש ג'יימס ארל ריי, שנידון ל-99 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully