וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממאסר - לקנס: השרים ידונו בהצעה להמרת העונש למעשני קנאביס

13.1.2017 / 8:28

הצעת החוק של ח"כ שרן השכל מהליכוד קובעת כי ייקבע קנס מוגדל על החזקת הסם במקום ציבורי, בהשוואה לביתו של המעשן. לדבריה, הגישה את ההצעה מכיוון שהוועדה שמינה השר ארדן לבחינת הנושא מתעכבת בהגשת מסקנותיה

עריכה: שניר דבוש

(נציג הרשות למלחמה בסמים בדיון בכנסת בחודש שעבר: "תומכים במדיניות אי הפללה כלפי מעשני קנאביס")

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק שהגישה ח"כ שרן השכל (הליכוד) הקובעת כי העונש על החזקת קנאביס לשימוש עצמי לא יהיה מאסר, אלא קנס של 300 שקלים על החזקת הסם בבית ו-1,500 שקלים על החזקתו בציבור. את ההצעה מעלה ח"כ השכל לאחר שלטענתה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דוחה את מועד גיבוש המסקנות הסופיות של הוועדה שהקים לבחינת מדיניות השימוש בקנאביס.

הצעת החוק נועדה למנוע רישום פלילי לצרכני הקנאביס למשתמשים מעל גיל 21 ובדברי ההסבר שלה נכתב כי היא "לא נועדה לעודד שימוש בקנאביס או ליצור הצהרה חברתית המעודדת את השימוש. נהפוך הוא. הצעת החוק משאירה את הקנאביס כסם אסור בפקודת הסמים המסוכנים וקובעת קנס למי שיצרוך אותו במקומות ציבוריים או למי שהחזיק את הסם בכמות העולה על הכמות לשימוש עצמי אך שלא נועדה למסחר".

עם זאת, כך נכתב, ההצעה "תמנע את הפיכתם של אנשים בוגרים ונורמטיביים, שמלאו להם 21, לעבריינים בעיני החוק. הצעת החוק תאפשר את המשך חייהם הרגילים והמקצועיים ואת תרומתם לחברה, ותמנע את הפגיעה הצפויה להם כתוצאה מרישום פלילי". בדברי ההסבר נכתב גם כי "ההצעה היא חיסכון כלכלי של סכומים עצומים המושקעים באכיפת החוק, והקלה על העומס הרב ממילא שיש על מערכת המשפט" וכי את סכומי הכסף "יהיה ניתן להפנות לטיפולים במכורים לסמים קשים, לחינוך ולהסברה".

אירוע יום הקנאביס הבינלאומי, גן הורדים, הכנסת, ירושלים. אפריל 2016. נועם מושקוביץ
"אנשים בוגרים ונורמטיביים". הפגנת מעשני קנאביס מול הכנסת, אפריל 2016/נועם מושקוביץ

על ההצעה חתמו 22 חברי כנסת, אך היא עלולה להיתקל בקשיים בוועדת השרים בשל העובדה כי הוועדה שהקים ארדן עדיין בוחנת את מדיניות ההפללה. השכל הסבירה בשיחה עם וואלה! NEWS כי למרות אי ההסכמות, היא מעלה את ההצעה בגלל שארדן "דחה בפעם החמישית את הגשת מסקנות הוועדה. אני קוראת לגלעד לשחרר את מסקנות נציגי הוועדה בהקדם האפשרי". לדבריה, "העלאת ההצעה בוועדת השרים ביום ראשון תחשוף את מסקנות משרד המשפטים, המשטרה, המשרד לביטחון הפנים והרשות למלחמה בסמים לציבור ובכך תביא לסיום עבודתה החשובה של ועדת 'ארדן - השכל'".

הוועדה שמינה ארדן לבחינת מדיניות האכיפה כלפי משתמשי קנאביס לצריכה עצמית הייתה אמורה לדון לפני יותר משבועיים במסקנותיה. גורם בוועדה אמר כי רוב חברי הצוות תומכים בשינוי מדיניות האכיפה - עד לאפשרות של אי-הפללה של צרכני הקנאביס. לדבריו, "יש רוב לשינוי מדיניות או אי-הפללה של הצרכנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפרוטוקולים של הוועדה שנחשפו בחודש שעבר בוואלה! NEWS עולה כי באחד מהדיונים שערך הצוות בחודשים האחרונים, תקף עו"ד טל ענר מהסנגוריה הציבורית במשרד המשפטים את המדיניות הקיימת נגד משתמשי הסם. "השימוש בקנאביס הוא תופעה חברתית נפוצה בקרב מאות אלפי אזרחים שומרי חוק", אמר. "המצב המשפטי הקיים הופך אוכלוסייה נורמטיבית רחבה לעבריינים בכוח. לדעתנו, המתכונת הנוכחית של שימוש במשפט הפלילי להתמודדות עם התופעה אינה מידתית, אינה יעילה ואינה צודקת".

לפי הפרוטוקול, ענר מנה בדיון את "הנזקים העיקריים של ההפללה במצב המשפטי הנוכחי", ובין היתר ציין את סוגיית "חשיפת אזרחים נורמטיביים לחקירות, לחיפושים, למעצרים ולהליכים משפטיים". בנוסף, הדגיש ענר כי ההפללה מהווה פגיעה בשוויון. לטענתו, "בשל שיטור ואכיפת יתר על אוכלוסיות חלשות ומיעוטים, יש הפללת יתר שלהם".

הדברים מצטרפים לעמדה שהציגה הרשות למלחמה בסמים בוועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול לפני שבועיים, לפיה החזקת קנאביס בכמות של עד 255 גרם לא צריכה להיות מטופלת על ידי המשטרה כעבירה פלילית. נציג מטעמה של הרשות חבר בוועדה, ובעמדה זו תומך לפחות עוד חבר אחד בצוות.

הוועדה, שזכתה לכינוי "ארדן-השכל", הוקמה על ידי השר ארדן לאחר שחברת הכנסת השכל הסכימה להקפיא את הצעת החוק שהגישה, הקובעת כי העונש על החזקת הסם לשימוש עצמי לא יהיה מאסר, אלא קנס כספי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully