וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים נתפסו עם פחות מעשירית גרם חשיש - ויפוצו בידי מח"ש

12.1.2017 / 10:54

מח"ש ניהלה הליכים משפטיים במשך שנתיים נגד שני שוטרי מג"ב שנתפסו עם הכמות הסמים המזערית והואשמו בהחזקת סמים קלים ובשימוש בהם. סך הפיצויים - 500 שקלים - יועבר לעמותת "אל-סם"

שוטר מג"ב סמוך למערת המכפלה, דצמבר 2015. חטיבת דובר המשטרה
שני השוטרים קנו את החשיש במהלך נסיעה מנהלית/חטיבת דובר המשטרה

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חזרה בה מכתב אישום נגד שני שוטרי משמר הגבול שהואשמו בהחזקת 0.0714 גרם חשיש, ותשלם לכל אחד מהם סכום של 250 שקלים בגין היעדרות מדיונים במהלך שביתת הפרקליטים. במסגרת הסכמה בין הצדדים, הסכום יועבר לעמותת "אל-סם" לאחר שהוסכם כי על השוטרים להעביר לעמותה סכום דומה.

ההליך המשפטי החל עם הגשת כתב האישום נגד שני השוטרים באוקטובר 2015. בכתב האישום שהוגש אז תואר כי שני השוטרים, בני 22 ו-23, קנו כמות קטנה של חשיש בתחנת דלק הסמוכה לעיר אשקלון, וזאת בעת שהיו בנסיעה מנהלית, ולא בפעילות מבצעית. אף אחד מהשניים לא נהג ברכב, והסם נתפס עליהם כשחזרו לבסיס בעקבות דיווח של הנהג. הם הואשמו בהחזקה ובשימוש בסמים קלים.

לוחמי מג"ב סמוך לקלקיליה, 10 בנובמבר 2015. חטיבת דובר המשטרה
הדיונים התארכו. למצולם אין קשר לידיעה/חטיבת דובר המשטרה

למרות שמדובר בתיק סמים מינורי יחסית, ולמרות שהמעשה עצמו בוצע בינואר 2015, ההליכים בתיק נמשכו והסתיימו רק לאחרונה, כשמח"ש הודיעה כי היא חוזרת בה מכתב האישום. סיבת הדחייה המרכזית לדיונים בתיק הייתה שביתת הפרקליטים שכללה גם את עורכי הדין של מח"ש. לאחר שנציגי המחלקה לחקירות שוטרים נעדרו משני דיונים, ולאור העובדה שהודעה על כך לא נמסרה לשוטרים, הטיל שופט בית משפט השלום שמואל הרבסט על מח"ש לשלם לכל אחד מהם 250 שקלים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"אין שוני בין מצבו של חייל לזה של שוטר מג"ב"

מדובר בכמות סמים קטנה, שלא הייתה מובילה להגשת כתב אישום נגד אזרחים שאינם שוטרים ושזו הסתבכות ראשונה שלהם עם החוק, וזאת על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. ואולם, במח"ש הסבירו בתשובה שהוגשה לבית המשפט כי יש הבדל בין אזרחים לשוטרי מג"ב בכל הנוגע לעבירות סמים. בנוגע לטענה כי מדובר בנסיעה מנהלית ולא בנסיעה מבצעית, הסבירו במח"ש כי "המשטרה היא מערכת היררכית המצריכה משמעת נוקשה וכללים דיכוטומיים לצורך תפקודה השוטף ומילוי תפקידה החשוב. דינו של המשרת הקרבי יהיה דומה לדינו של המשרת המנהלי".

עורכי הדין ורד בירגר ועידן גמליאלי, שייצגו את הנאשמים מטעם הסניגוריה הציבורית, טענו כי לו השוטרים היו חיילים – הם היו נשפטים לפי חוק השיפוט הצבאי וזוכים להליך מקל – טענה מוכרת בקרב מייצגים של שוטרים שנתפסו בעבירות קלות יחסית. במח"ש טענו בתגובה כי "אין שוני בין מצבו של חייל מורשע בעבירות סם קלות בפעם הראשונה בבית דין צבאי, לעניינו של שוטר מג"ב בסדיר המועמד לדין בבית משפט אזרחי בנסיבות דומות". בתגובה, הפנו סנגוריהם של שני השוטרים להנחיית הפרקליטות הצבאית, לפיה: "ככלל, החזקת סם מסוג קנאביס בכמות שאינה עולה על גרם אחד לא תצדיק הגשת כתב אישום לבית דין צבאי", וזאת בניגוד לנהוג לגבי שוטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסופו של דבר, לפני כמה ימים, הודיעה מח"ש על חזרה מכתב האישום, כשהוסכם שהנאשמים ישלמו 250 שקלים כל אחד לעמותת אל-סם. בשל העובדה שמח"ש הייתה אמורה לשלם לנאשמים סכום זהה בשל היעדרות נציגיה במהלך שביתת הפרקליטים, הוסכם כי מח"ש תשלם ישירות את הכסף לעמותת אל-סם. בכך בא לסיומו הליך משפטי יקר, שכלל את זמנו של השופט, את שכרם של הסניגורים הציבוריים שמומן על ידי המדינה, ואת שעות העבודה של פרקליטי מח"ש – הליך שהחל בגלל פחות מגרם חשיש.

ממח"ש נמסר: "על פי כתב האישום שהוגש הואשמו שוטרי מג"ב בהחזקת ועישון סמים במהלך נסיעה במשאית במסגרת תפקידם. ככלל בעבירות מסוג זה קיימת אבחנה בין שוטרים לאזרחים, ובפרט במקרה שהשוטרים ביצעו את העבירה תוך כדי מילוי תפקידם, כפי שהיה במקרה זה. לאחר שנודע על הנחיית הפרקליטות הצבאית שלא להעמיד לדין חיילים בגין עבירה זו, הוחלט בשם עקרון השוויון לחזור מכתב האישום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully