וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מחאה נדירה ושביתת רעב הובילו לשחרור אסירה פוליטית

3.1.2017 / 13:36

אראש סאדקי, שנשלח ל-15 שנות מאסר בגין "הפצת תעמולה", לא אכל במשך 71 יום לאחר שרעייתו נעצרה. היא שוחררה יום אחרי הפגנה של עשרות פעילים מחוץ לכלאו בטהראן והוא סיים את שביתתו

עריכה: שניר דבוש

אסיר פוליטי ופעיל זכויות אדם באיראן סיים היום (שלישי) שביתת רעב בת 71 יום אחרי שאשתו שוחררה על תנאי מבית הכלא. זאת, יום לאחר שעשרות הפגינו למענו בטהראן במחאה נדירה נגד השלטונות. עורך דינו של האסיר אראש סאדקי אמר כי הוא נלקח לבית חולים, שם, לפי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, הוא יוזן דרך הוורידים. לפי סוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א, רעייתו גולרוח איראאי שוחררה על תנאי למשך כמה ימים, וייתכן שההחלטה תתארך.

שחרורה אירע לאחר קמפיין ברשתות החברתיות והצעדה שהתקיימה אתמול לבית הכלא אווין שבטהראן בהשתתפות עשרות מפגינים. מחאות פוליטיות כאלו הן נדירות מאז הדיכוי האלים של המחאה ב-2009, נגד תוצאות הבחירות לנשיאות. חבר הפרלמנט הרפורמיסטי בהראם פרסי אמר מוקדם יותר היום כי הוא ומחוקקים אחרים נפגשו עם גורמים במערכת המשפט כדי לדון במצבו של סאדקי, מה שמצביע על חשש גובר בקרב הרשויות סביב הקמפיין למען שחרורו.

"רצינו לפתור את המקרה בדרך שבה האויבים שלנו לא יוכלו לנצל זאת", הוא צוטט על ידי סוכנות הידיעות אילנ"א. "אנחנו לא רוצים שמקרים כאלו יהפכו לבעיה עבור המערכת". ככל הנראה, הוא התייחס בדבריו לביקורת של המערב כלפי מצב זכויות האדם באיראן.

מאות איראנים הפגינו מול כלא אווין בטהראן בדרישה לשחרר שני אסירים פוליטיים שובתי רעב. מערכת וואלה! NEWS
דורשים את שחרורו. ההפגנה מחוץ לכלא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

סאדקי נשלח ל-15 שנות מאסר, ולפי ארגון אמנסטי הוא הורשע "בהפצת תעמולה נגד השלטון" ו"בפגיעה במייסד הרפובליקה האסלאמית". עוד טוען הארגון שבסיסו בלונדון כי סאדקי נעצר בין היתר גם בשל הקשרים ביניהם. הוא פתח בשביתת הרעב שלו אחרי שאשתו נעצרה בסוף אוקטובר. נגזרו עליה שש שנות מאסר בשל חיבור שכתבה ולא פורסם ונמצא בביתה. היא כתבה על אישה ששורפת ספר קוראן בזעם אחרי שאישה נסקלה למוות בגין ניאוף.

"שחרורה הוא הקלה גדולה, אבל זה היה צריך לקרות מזמן", נמסר מארגון זכויות האדם. "היא ובעלה לא היו צריכים להיות דקה אחת מאחורי הסורגים". איראנים בעלי אזרחות כפולה, אמנים, זמרים, עיתונאים, מעצבי אופנה ופעילים נעצרו בחודשים האחרונים כחלק מדיכוי של חופש הביטוי על ידי הגורמים השמרנים במדינה, המתנגדים למדיניותו של הנשיא חסן רוחאני. המעצרים הוגברו לאחר הסכם הגרעין של טהראן עם המעצמות.

גם אסירים אחרים מקרב אלו שנעצרו לאחרונה שבתו רעב, בהם איראנית בעלת אזרחות בריטית, שנידונה לחמש שנות מאסר לאחר שהורשעה בתכנון להפיל את המשטר. היא שב לאכול אחרי חמישה ימים בתום שבועות שבהן הוחזקה בבידוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully