וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: במהלך החודש האחרון נאספו ראיות שהצדיקו חקירת נתניהו

3.1.2017 / 0:09

בתום שלוש שעות בהן נחקר ראש הממשלה במעונו, פרסם משרד המשפטים הודעה של היועץ המשפטי לממשלה בה הוא מסביר כי בדיקה מסועפת קדמה לחקירה. מנדלבליט מונה את בדיקות רה"מ שלא הבשילו לחקירה

צלמים זמניים מורשים

לאחר שלוש שעות שבהן נחקר אמש (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו, פרסם משרד המשפטים הודעה מיוחדת בעניין חקירתו, ובה אמנם לא פירט את החשדות המיוחסים לו - אך הבהיר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה על המעבר מבדיקה לחקירה לאור תשתית ראייתית שהייתה נגד נתניהו. "הטענות אשר הובילו בסופו של יום להחלטה על קיום חקירה באזהרה, עלו במסגרת הבדיקה אך לפני כשלושה חודשים כחשדות ראשוניים ומאז נעשתה עבודה מאומצת של משטרת ישראל לברר את טיבן ולתמוך אותן בראיות", נכתב. "במהלך החודש האחרון נאספו ראיות ששינו את המצב הראייתי בהקשר זה".

לפי ההודעה, במהלך הבדיקה, שהחלה עוד בחודש יולי, נגבו עדויות מעשרות עדים - חלקם בחו"ל - ונתפסו מסמכים רלוונטיים. "בכל שלב ושלב בבדיקה, ההחלטות בדבר המשך הבדיקה, היקפה וגדריה, כמו גם קביעת סוג הפעולות הדרושות לברור הטענות, ובחינת המסד העובדתי הנתון והשאלה אם יש מקום להפוך את הבדיקה לחקירה, התקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתאום מלא ובעצה אחת עם פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין", נכתב.

אביחי מנדלבליט מזכיר הממשלה. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
עשרות עדים תושאלו ומסמכים נתפסו עד לאישור החקירה. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

"משטרת ישראל עשתה כל שלאל ידה לבירור הטענות. בדקה בהרחבה ודרשה לעומק. בדיקתה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר".

בהודעות פורטו גם המעשים שבגינם לא נמצאה עילה לפתוח בחקירה. בין היתר, נמסר כי החקירה לא עוסקת בטענות לקבלת מימון אסור בבחירות 2009, בטענות להטיית תוצאות הפריימריז בליכוד באותה השנה, בטענות לקבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון וטענה למיומן כפול של טיסות לחו"ל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
רכב החוקרים נכנס למעון רה"מ, ירושלים. 2 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
החוקרים נכנסים למעון ראש הממשלה, אמש/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר הסתיימה חקירתו של נתניהו אחרי שלוש שעות, על ידי קציני היחידה הארצית לחקירות הונאה בפיקודו של תת-ניצב כורש ברנור, שהגיעו למעונו שבירושלים. מהמשטרה נמסר כי "מטבע הדברים, מעבר לכך, לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה".

שני אנשים עסקים הודו בפני חוקרי יאח"ה כי העניקו בכמה הזדמנויות מתנות לראש הממשלה ולבנו יאיר נתניהו. השניים, שביניהם אין קשר, טענו בחקירה כי המתנות לנתניהו הוענקו במסגרת מערכת יחסים חברית, וכי לא הייתה להם כוונה לקבל טובות הנאה בתמורה להן.

הודעת משרד המשפטים המלאה

ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, נחקר היום על ידי חוקרי משטרת ישראל מיחידת להב 433, באישור היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בחשד לכך שקיבל טובות הנאה מאנשי עסקים.

ביום 10.7.16 הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי בעקבות מידע שהתקבל בעניינים שונים מיחידת להב 433 , הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, ושהוצג לו על ידי ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי, ועל פי המלצת פרקליט המדינה, מר שי ניצן, וראש אגף החקירות והמודיעין, הוא הורה על קיום בדיקה בנושא באמצעות משטרת ישראל. הבדיקה בוצעה בליווי פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

במסגרת הבדיקה ביררו חוקרי משטרת ישראל, בפיקודו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב כורש ברנור, שורה ארוכה של טענות לכך שראש הממשלה ביצע לכאורה עבירות מתחום טוהר המידות. הבדיקה התפתחה והסתעפה לכיוונים שונים מאלו שהחלה בהם.

חלק מן הטענות עלו כבר בראשית הבדיקה, במידע המקורי אשר בעקבותיו נפתחה הבדיקה, בעוד שחלק מהן התגלה רק מאוחר יותר, מעת לעת, תוך כדי ניהול הבדיקה.
למעשה, הבדיקה הייתה מורכבת ממספר בדיקות שונות שנערכו זו אחר זו ברציפות כמקשה אחת.

בהתאם לכך, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את משטרת ישראל, מעת לעת, על פי המסד הראייתי שנחשף בפניו במהלך הבדיקה המתפתחת, להרחיב את הבדיקה, כך שתכלול גם את בירורן של טענות נוספות מסוימות שעלו תוך כדי ניהול הבדיקה.

עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. כן התקיימו במהלך התקופה עשרות ישיבות עבודה משותפות בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ובהשתתפות פרקליט המדינה ובכירי משרד המשפטים, ראש אגף החקירות והמודיעין, ראש יאח"ה וחוקרי המשטרה, במסגרתן הציגו צוות החוקרים והפרקליטות המלווה את תמונת המצב העדכנית בכל הקשור לממצאי הבדיקה, ונבחנו פעולות נוספות שיש לבצע כדי להעמיק חקר ביחס לתשתית הראיתית הקיימת.

בכל שלב ושלב בבדיקה, ההחלטות בדבר המשך הבדיקה, היקפה וגדריה, כמו גם קביעת סוג הפעולות הדרושות לברור הטענות, ובחינת המסד העובדתי הנתון והשאלה אם יש מקום להפוך את הבדיקה לחקירה, התקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתאום מלא ובעצה אחת עם פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין.

משטרת ישראל עשתה כל שלאל ידה לבירור הטענות. בדקה בהרחבה ודרשה לעומק. בדיקתה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר.
הטענות אשר הובילו בסופו של יום להחלטה על קיום חקירה באזהרה, עלו במסגרת הבדיקה אך לפני כשלושה חודשים כחשדות ראשוניים, ומאז נעשתה עבודה מאומצת של משטרת ישראל לברר את טיבן ולתמוך אותן בראיות. במהלך החודש האחרון נאספו ראיות ששינו את המצב הראייתי בהקשר זה.

נוכח ממצאי הבדיקה עד כה, ולאחר שהוצגה ליועץ המשפטי לממשלה חוות דעתם של פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין לפיה ממצאי הבדיקה בהקשר זה מגבשים תשתית ראייתית המצדיקה את חקירת ראש הממשלה באזהרה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאשר את חקירת ראש הממשלה באזהרה, ובכך להפוך את הבדיקה המתנהלת בענין זה לחקירה.

מטבע הדברים לא נוכל להתייחס בשלב זה לנושאים התלויים ועומדים. מסירת מידע נוסף לגביהם תשקל מעת לעת בהתאם להתפתחויות, ומידע ימסר ככל שלא יהיה בכך כדי לפגוע במהלכי המשטרה.

יחד עם זאת, ניתן למסור כבר כעת פרטים בנוגע לחלק מהנושאים שנבחנו במסגרת הבדיקה, ושבשלב זה, לאור ממצאי הבדיקה שנערכה בעניינם, ובהתאם להמלצת פרקליט המדינה וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, החליט היועץ המשפטי לממשלה שאין עילה להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו.

טענה לקבלת מימון אסור בשנת 2009 לצורך הבחירות: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי ראש הממשלה היה מעורב כביכול בהפעלת מטה בחירות כפול. מטה אחד "רשמי", שדווח עליו כנדרש בחוק ומטה אחד שפעל באופן סמוי ושמומן על ידי כסף שלא דווח כדין. לצורך ברור הטענה נחקרו המעורבים בניהול מטה הבחירות, ונתפסו מסמכים שונים. ממצאי הבדיקה לא הניבו תמיכה לטענה האמורה.

טענה להטיית תוצאות הפריימריז של שנת 2009 במפלגת הליכוד: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי ראש הממשלה או מקורבים לו, היו מעורבים כביכול בהטיית תוצאות הפריימריז באמצעות זיוף נתונים במערכות המחשב. לצורך ברור הטענה נחקרו המעורבים במערכת הפריימריז, לרבות אנשי המקצוע האמונים על מערכות המחשב שלגביהן נטען זיוף זה. ממצאי הבדיקה שללו את הטענה בדבר הטיית תוצאות הפריימריז, או להטייתם בפועל.

טענה לקבלת טובות הנאה בחו"ל ומימון טיסות על ידי בעלי הון: למשטרה הגיע מידע במסגרתו נטען כי בעלי הון מסוימים מימנו את ראש הממשלה באופן שיטתי במהלך נסיעותיו לחו"ל ונתנו לו טובות הנאה שם בקשר לאותן נסיעות. במסגרת זאת נגבו עדויות ממספר גורמים רלוונטיים, חלקם בחו"ל. חלקן של הטענות נשלל ונמצא כי אין להן בסיס עובדתי, ולגבי חלקן נמצאו ממצאים עובדתיים שלא העלו חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית.

טענה למימון כפול של טיסות לחו"ל: בעקבות מידע נוסף שהתקבל בעניין זה, נערכו בדיקות שונות בנוגע לאפשרות שראש הממשלה היה מעורב בתקופה שקדמה לבחירתו לכהונתו הנוכחית כראש ממשלה, בקבלת מימון עודף לטיסות, ובנוגע לאפשרות שנעשה שימוש במימון עודף זה לצרכיו האישיים. לצורך ברור הטענה נחקרו מעורבים בארגון טיסותיו של ראש הממשלה, ונבחנו מסמכים רבים מהתקופה הרלוונטית. זאת מעבר לבדיקה שנערכה בשעתו בהקשר דומה, שבעקבותיה הוחלט בעבר שאין מקום להורות על מעבר לחקירה פלילית בנושאים שנבדקו אותה עת. גם ממצאי הבדיקה הנוכחית והראיות החדשות שנאספו במסגרתה, בעקבות המידע הנוסף, לא הצדיקו מעבר לחקירה בהקשר זה.

כאמור, חוות הדעת שהוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, שאותן אימץ, מלמדות שבנושאים אלה ממצאי הבדיקה בשלב זה אינם יכולים להבשיל לראיות המצדיקות פתיחה בחקירה פלילית.

כפי שנמסר בעבר, היועץ המשפטי לממשלה ער לצורך להעמיד מידע בדבר החקירה המתנהלת לידיעת הציבור, והוא ימשיך ויעשה כן, ככל שהדבר יתאפשר, בהתאם לצרכי החקירה.

(עדכון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully