וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפרות ההסכם: מועצת הביטחון קיבלה את הפסקת האש בסוריה

1.1.2017 / 10:24

15 החברות בירכו פה אחד על ההסכם שהשיגו רוסיה וטורקיה, אם כי לא אימצו אותו מאחר שלא הוצגו בפניהן המסמכים. אתמול הציבו המורדים אולטימטום להפסקת המתקפה באזור דמשק, אחרת יפרשו ממהסכם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מועצת הביטחון של האו"ם בירכה אתמול (שבת) על הפסקת האש בסוריה שהושגה בתיווך רוסיה וטורקיה ברקע איומים מצד המורדים לסגת ממנה בשל הפרות מצד משטרו של בשאר אסדו ובעלי בריתו. 15 חברות המועצה אישרו פה אחד את הפסקת האש השלישית במספר ב-2016, שנועדה להוביל לסיום המלחמה הרצחנית שנמשכת כמעט שש שנים.

חרף צמצום האלימות, נמשכו קרבות בכמה אזורים ברחבי סוריה. לפחות שני בני אדם נהרגו אתמול בפיגוע התאבדות כפול בעיר טרטוס, שנמצאת ברצועת החוף, מעוזה של המשטר. לפי צבא סוריה החופשי, קואליציה רופפת של כמה ארגוני מורדים מתונים, כוחות המשטר וחיזבאללה ניסו להשתלט על ואדי ברדה שבאזור דמשק.

המורדים הציבו אתמול אולטימטום לנצירת האש באזור האסטרטגי, וקרוב לשעת היעד – 20:00 שעון מקומי – נפסקו התקיפות האוויריות. ואולם, העימותים באזור נמשכו. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, פרט ללחימה בעמק שמהווה את מקור המים העיקרי לעיר הבירה, נאמני אסד הפגיזו גם אזורים של המורדים במחוזות קוניטרה ודרעא שבדרום המדינה. הארגון, שעוקב אחרי המלחמה מבריטניה, הוסיף כי לא נראה שההסכם נמצא בסכנה, חרף אזהרותיהם של המורדים.

תושבים בעיירה א-ראי, מצפון לחאלב, 27 בדצמבר 2016. רויטרס
האלימות במדינה פחתה. ילדים בעיירה א-ראי, שמצפון לחאלב/רויטרס

מועצת הביטחון רק בירכה על ההסכם ולא אימצה אותו, מאחר שלא ראתה את המסמכים שעליהם חתמו הצדדים. צבא סוריה החופשי טוען כי המשטר והאופוזיציה חתמו על נוסחים שונים, אולם לא פירטו מהן נקודות ההבדל. ההחלטה גם בירכה את השיחות המתוכננות להתקיים בקזחסטן בטרם יתחדש המשא ומתן בתיווך האו"ם בז'נבה בחודש הבא.

על כולם מוסכם כי דאעש לא נכלל בהסכם הפסקת האש, אולם לגבי יתר החריגים יש הסתייגויות. בדמשק ובמוסקבה הדגישו כי גם ג'בהת פתח א-שאם – לשעבר ג'בהת א-נוסרה – נותר מטרה לגיטימית במהלך הפסקת האש, בעוד חלק מארגוני המורדים טוענים כי הוא חייב להיכלל בה. זאת בשל נוכחותו בשטחים שבידי האופוזיציה, בעיקר באידליב. מנגד, צבא סוריה החופשי הודיע כי המיליציה הכורדית (YPG) לא תיכלל בהסכם, מאחר שהיא אויבת של טורקיה בעלת בריתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully