וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פורצת דרך בלחימה העתידית": כך כבשה מהפכת הרובוטים את צה"ל

8.1.2017 / 0:10

בחיל האוויר הבינו את הפוטנציאל שבכלי הטיס המאוישים מרחוק והגדילו את היקף המשימות שלהם. לאחר טקס סיום קורס המפעילים, סיפר מפקד הטייסת הראשונה מסוג זה בצה"ל: "זה מערך מאוד מתפתח, והוא פורץ דרך בתחומים רבים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

(בווידיאו: טיסת בכורה של F-35 בשמי הארץ)

קורס מפעילי כטמ"ם (כלי טיס מאוישים מרחוק) של חיל האוויר הסתיים לפני כמה ימים בטקס בנוכחות מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל. בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS סיפר מפקד טייסת המל"טים הראשונה בצה"ל, סגן-אלוף אריק, על המערך שגדל וצובר תאוצה, נוכח ריבוי משימות מבצעיות בגזרות רבות ומגוונות.

"חיל האוויר הולך יותר ויותר לכיוון של כטמ"ים - משימות עזר, איסוף מודיעין, תקשורת ועוד. זה הולך ומתרחב ותופס נתח גדול מהמשימות של החיל", סיפר סא"ל אריק. "המזרח התיכון נהיה מורכב יותר. יש יותר איומים על כלי טיס המאוישים מרחוק. אצלי בטייסת היקף משימות הסיור הימי הולך וגדל. זה בא לידי ביטוי בקליטת עוד יכולות ועוד כלי טיס".

לדבריו, "אף שנה לא הייתה דומה לשנת 2016 בתחום הכטמ"ים, לא בהיקף ולא באיכות המשימות. המזרח התיכון מלא באינטרסים ואויבים, ואנחנו עובדים בלילה וביום". בטקס הסיום של מפעילי הכטמ"מים, שרבים מהם מגיעים לאחר שנשרו מקורס טיס, אמר אשל כי "מדובר במערך פורץ דרך בלוחמה העתידית על תחומים שעוד ישמעו עליהם".

מטוס ה-35-F הראשון של ישראל נחנך בטיסת בכורה בשמי הארץ. דובר צה"ל
"יהיה שילוב". F-35 בטיסה בשמי הארץ/דובר צה"ל

סא"ל אריק מספר על המציאות המשתנה במזרח התיכון. לדבריו, "החיכוך האווירי הפך ליותר גבוה". על כן, כך הוא טוען, ההכשרה הפכה ארוכה יותר. "לאחרונה מינה מפקד חיל האוויר צוותים שיבחנו את מערך הכטמ"ם בתחום בניין הכוח, יכולות ומשימות לטווח של שנים קדימה. המסקנות יוגשו בשנת 2017. מדברים כבר עכשיו על הקמת אקדמיה כמו בקורס טיס (מסלול הכשרה עם תואר אקדמי, אך הארכת שירות ליותר שנות שירות בקבע – א"ב). מדובר במערך מאוד מתפתח. לראשונה השנה, כל מפקדי הטייסות גדלו במערך הכטמ"ם ולא מדובר בטייסים".

האתגר הגדול ביותר של מפעיל הכטמ"מים, לדברי סא"ל אריק, הוא "החוסן המנטלי של המפעילים". לדבריו, "אין פעילות מבצעית שאנחנו לא מעורבים בה, יש לנו מגוון רחב של משימות. המראות קשים בשדה הקרב והמפעיל נדרש לקבל החלטות לא קלות. צריך להבין שכמעט בכל רגע נתון מסביב לשעון יש לפחות כמה כטמ"מים בפעילויות. הם עובדים מאוד קשה. אין סוף הזנקות. וכדי לעמוד בזה צריך לפתח חוסן ולאהוב את זה, כי זה חלק מהשגרה".

"עניין שנתיים שלוש עד שיהיה אל"מ במערך הכטמ"ם"

סא"ל אריק התייחס להתקדמות הפוטנציאלית של המתגייסים הטריים לתפקיד מפעיל כטמ"ם. לדבריו, "בחיל האוויר רק חושבים איך לשלב אותנו יותר בתפקידי הפיקוד הבכיר, אנחנו פורצי דרך". בנוגע לטענה כי היום אין מפעיל כטמ"מים שדרגתו מעל סגן-אלוף, הוא עונה: "אני חושב שזה עניין של שנתיים או שלוש עד שמפעיל כטמ"ם יתמנה לראש מחלקה בחיל בדרגת אלוף-משנה. יש קצינים מוכשרים מאוד בדרגת סא"ל".

כניסת מטוס האדיר (F-35) משפיעה על כלי הטיס הלא מאוישים? מתי נראה שיתוף פעולה ביניהם?

"כשהמטוס יהיה מבצעי. יש דיבור על שיתוף פעולה, יש כיוונים כאלה. לא אכפת לי איך קוראים למטוס – סופה, רעם, יסעור או כלי טיס אחר. העיקר שיהיה שילוב".

העובדה שיש מפעילים גם ביבשה יוצרת פערים?

"אנחנו ביחד בהכשרה. גם בטקס יכולת לראות אותם ביחד. כחולים וירוקים. למעט הדרגות, הכול דומה. אנחנו עמוק בתוך התמרון היבשתי. אין היום תכנית אוגדתית שאנחנו לא מעורבים בה. אין תמרון שלא דורש כטמ"ם. אנחנו פועלים מול האוגדה ומול החטיבה ובקרוב נפעל מול המג"ד. אנחנו מתקדמים לשם".

סא"ל אריק מסיים במחשבה על העתיד. לדבריו, הוא לא מכיר פיתוח של מטוס קרב שאינו ה"אדיר". "אני לא מומחה תוכן בעניין הזה", הוא מודה, "אין פה מלחמת אגו. אני מביט קדימה וחושב איך חיל האוויר ימשיך להיות חזק, איך לעצב אותו בעתיד ולשלב את הכטמ"מים בעוד משימות בנוסף למה שאנחנו עושים היום, שלצערי אני לא יכול לדבר עליהם. אנחנו רק מתקדמים בנושא".

(עדכון ראשון: 20:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully