וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הפייסבוק" אושר: בית המשפט יוכל להורות על הסרת תכנית מסיתים

25.12.2016 / 15:27

החוק, ביוזמת השרים שקד וארדן, אושר בוועדת השרים לחקיקה ויביא לכך שפוסטים יימחקו אם פרסומם מהווה עבירה פלילית. "על הפרק מונחים חיי אדם", אמרה שקד בהצבעה

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין

(ריאיון באולפן וואלה! NEWS על ההאשמות של השר ארדן נגד פייסבוק, יוני)

"חוק הפייסבוק" אושר היום (ראשון) בוועדת השרים בכנסת. החוק, שאותו יזמו שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, מעניק סמכות לבית המשפט להורות על הסרת תכנים מסיתים מהרשת. כך, פוסטים בפייסבוק יוכלו להימחק אם פרסומם מהווה עבירה פלילית, או כאשר ישנו סיכון ממשי לביטחונו של אדם, הציבור או המדינה. הפוסטים יוסרו רק במדינה שבה הוגשה התלונה, ויהיו חשופים מעבר לגבולותיה. ההצעה אינה מחייבת את פייסבוק לאתר תכנים מסיתים, אלא רק להסיר פוסטים כאלו שזוהו על ידי המדינה, ונתבקשו להימחק על ידי גורמים מוסמכים מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

"על הפרק מונחים חיי אדם, ועל כן צריך לנהוג בהסתה המתפרסמת ברשתות כקריאה ברורה לפעולה לאלימות, ולחייב את הרשתות לנהוג במסיתים במידת הדין", אמרה שקד. "הממשלה אמרה היום בקול ברור - קריאות הסתה ייענו בתקיפות ובהסרתן מהרשת".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
ארדן/נועם מושקוביץ

השר ארדן הוסיף בהצבעה, כי "אף שההסתה מובילה לטרור, עדיין פייסבוק וחברות האינטרנט אינן נענות לכל פניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים ולעיתים נדרש זמן רב עד להסרת התוכן המסית. לכן, החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח.

במהלך ההצבעה הציג ארגן לשרים תמונות מתוך מסמך משטרתי שבו תויקו דוגמאות להסתה ברשת החברתית. הפרסומים שהציג, הוסרו מהרשת בתחומי ישראל לאחר פניות מטעם גורמים מדיניים אל החברה.

דוגמאות לפוסטים שהציג ארדן בהצבעה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחברת פייסבוק נמסר: "בפייסבוק אין דבר יותר חשוב מביטחונה של הקהילה ואנו עובדים קשה כדי שאנשים יהיו בטוחים. יש לנו אפס סובלנות לטרוריסטים, לשבחים לפועלם ולהסתה לאלימות בעולם האמיתי. אנו פועלים בצורה אגרסיבית כדי להסיר זאת מהפלטפורמה שלנו ברגע שאנחנו מודעים לכך".

עוד נמסר מהחברה כי "אנו פועלים כל העת כדי לשפר את האפקטיביות של אמצעי הבטיחות שלנו ומקיימים דיאלוג שוטף עם חברות אחרות, גופים לא ממשלתיים וגופי אכיפת חוק. רק החודש, פייסבוק, יחד עם חברות טכנולוגיות אמריקאיות אחרות, הודיעה על הקמת מאגר משותף של תכני טרור אלימים לרבות סרטוני וידאו וצילומים, כדי לאפשר לנו לפעול מהר יותר נגד תכנים מסוג זה. מהלך זה יסייע במלחמה בטרור ברשת האינטרנט והוא תוצר של שיתוף פעולה, לא של רגולציה".

לדברי החברה, "אנו מקווים להמשיך ולקיים דיאלוג מועיל עם הממשלה בישראל ובעלי עניין אחרים. אנו מקווים שתתקיים בחינה זהירה של ההשלכות של חוק זה על הדמוקרטיה הישראלית, על חופש הביטוי, על אינטרנט פתוח והדינמיות של האינטרנט הישראלי".

איגוד האינטרנט הישראלי: החוק אינו יעיל נגד הסתה

באיגוד האינטרנט הישראלי הביעו צער על קידום הצעת החוק. "'חוק הפייסבוק' אינו כלי יעיל למאבק בהסתה ברשת. מחד, הוא יחסום פוסטים הנחזים להיות מסיתים אך ורק מעיניהם של משתמשים בישראל בעוד יתר העולם ימשיך לראותם", נמסר מהארגון.

"במקביל - החוק במתכונתו הנוכחית יאפשר הסרת פרסומים לגיטימיים ופגיעה בחופש הביטוי שכן הוא כולל מונחים מעורפלים ועמומים כמו 'סכנה לבטחון הציבור' או 'סכנה לבטחון המדינה' שניתנים לפרשנות רחבה מדי, במיוחד כשהם יוצגו לבית המשפט במעמד צד אחד", נמסר בנוסף.

לטענת הארגון, "אם היה חוק זה בתוקף בעת פרשת הבלוגר אנס אבו דעאבס, שכתב פוסטים סאטיריים על התומכים בהצתות (ומצא את עצמו עצור במשך שלושה ימים), היו הפוסטים הלגיטימיים שלו מוסרים מיידית מהרשת ללא צורך. סוג כזה של צנזורה גסה של הרשת הוא פתח לפגיעה קשה בחופש הביטוי ולחופש הפוליטי בישראל. הסתה ברשת כיום היא תופעה שיש להילחם בה בדיוק פינצטה - לא פטיש".

(עדכון ראשון: 14:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully