וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנסה משרד הבריאות לשים סוף למחירי החניה הגבוהים בבתי החולים

22.12.2016 / 13:53

ממסמך חדש שהגיע לידי וואלה! NEWS, עולה כי משרד הבריאות מכניס נהלים חדשים לגביית מחירי החניה לחולים ובני משפחתם. בנוסף להגבלת המחיר המקסימלי ל-24 שעות, תורחב כמות מקבלי הפטורים מתשלום חניה

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

(בווידאו: השר יעקב ליצמן לאולפן וואלה! NEWS, בחודש שעבר)

משרד הבריאות מנסה לשים סוף למחירי החנייה היקרים בבתי החולים בארץ, כך עולה מחוזר מנכ"ל חדש, שהגיע לידי וואלה! NEWS.

לפי החוזר, בתי חולים ממשלתיים יגבו תעריף ליממה מכניסת הרכב לחנייה, בניגוד למצב שהיה עד היום, בו רכבים שנכנסו לבית החולים בעשר בלילה, לדוגמא, נאלצו לשלם בחצות עבור יום נוסף. משרד הבריאות מנסה ליצור אחידות בתעריפי החניה של בתי החולים. כיום עומד התעריף המקסימלי על 20 שקל ליום, אולם מספר השעות שעבורן ניתן לגבות את הסכום אינו ברור.

בחוזר הורחבו הגדרות מקבלי פטור מלא מתשלום חנייה בבית החולים ויכללו ארגוני בריאות, חברי עמותות ומתנדבים המסיעים חולים לקבלת טיפולים ומאושרים על ידי ההנהלה.

עוד בוואלה! NEWS:
כרמל, שיבא ובילינסון בראש - לניאדו בתחתית: שביעות הרצון בבתי החולים
נתניהו: "הנחיתי לברר דרכים להביא לישראל פצועים מחאלב"

שר הבריאות יעקב ליצמן בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. משה גולדשטיין, מערכת וואלה! NEWS
השר יעקב ליצמן. חניוני בתי החולים על הכוונת/מערכת וואלה! NEWS, משה גולדשטיין

החנייה תהיה חינם גם למורשים ותיקים הכוללים מטופלים אונקולוגים, מטופלי דיאליזה ומלוויהם, מטופלים אמבולטוריים החייבים להגיע לטיפול לחודש לפחות, הורי פגים מאושפזים, נכים, מוניות או אמבולנסים המסיעים חולים, בני משפחה של חייל מאושפז, רכבים צבאיים בתפקיד, משפחות שהשירות הסוציאלי של ביה"ח המליץ עליהן לפטור ועובדי משרד הבריאות.

כמו כן, תינתן הטבה לבני משפחה המבקרים מטופלים מאושפזים לתקופה של למעלה משבועיים. מהיום 14 ומעלה – הם יהיו פטורים מתשלום חנייה בבית החולים, זאת בניגוד לנוהל הקיים היום המתיר פטור מחנייה בבית החולים רק לאחר חודש אשפוז, דהיינו יותר מ 30 ימי אשפוז. צעד זה יחסוך לעשרות אלפי משפחות מאות שקלים מדי שנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלות הרחבת מקבלי הפטורים ומעבר לגבייה יומית, נאמדת על ידי משרד הבריאות בכ-25 מיליון שקל לבתי החולים, הנמצאים ממילא בגירעון כספי ארוך שנים. שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר לוואלה! NEWS כי הוא פעל לכך שתקציב משרד הבריאות לשנת 2017 יכלול את תוספת תקציב השיפוי לבתי החולים על אובדן הכנסותיהם.

בעיית מחירי החנייה הגבוהים הוצפה בפני משרד הבריאות לאורך השנים האחרונות, וליצמן הבטיח לטפל בתופעה לפני שנה, אז הקים ועדה שהמלצותיה היו אמורות להוזיל את המחירים. ליצמן הבטיח כי יפעל להוזלת מחיר החנייה היומית לפחות מ-20 שקל, אך ההתחייבויות החדשות לא מגבילות את סכום החניה, אלא מאריכות את השהות בחניון, ומגדילות את כמות מקבלי הפטורים.

החניה בבית החולים איכילוב תישאר היקרה ביותר בארץ

הנהלים החדשים יחולו על בתי החולים הממשלתיים, שיב"א תל השומר, וולפסון שבחולון, הלל יפה שבחדרה, רמב"ם שבחיפה, בני ציון (רוטשילד) שבחיפה, בית החולים נהריה, בית חולים זיו שבצפת, פוריה שבטבריה, בית חולים ברזילי שבאשקלון ובית חולים אסף הרופא שבצריפין.

בית החולים איכילוב שבתל אביב מוחרג מחוזר המנכ"ל, בשל הטענה כי אין ברשותו חניון, והוא נאלץ להיתמך בחניונים של מפעילים פרטיים סמוכים. בית החולים איכילוב משתמש בחניון של מרכז ויצמן הסמוך, ועד היום מהווה בית החולים עם מחיר החנייה הגבוה בארץ, המספק חנייה ב-16 שקל לשעה.

בתי החולים הציבוריים, הנמצאים באחריות "שירותי בריאות כללית", אינם מחויבים בשלב ראשוני בהוראות אלו, אך במשרד מבהירים כי הם יעמדו בנהלים בשלב מאוחר יותר, וממילא התנהלותם בעבר עם חוזרי מנכ"ל בנושא חנייה מלמדת כי הם פעלו לפי הנהלים, על אף שהם אינם מחויבים לכך. בתי החולים הפרטיים מוחרגים אף הם, ואינם נתונים לפיקוח מחירי חנייה.

בדיקה: כמה עולים החניונים בבתי החולים בארץ?

תעריף החנייה המקסימלי של משרד הבריאות, עומד על 20 שקל ליום, אם כי המחיר אינו אחיד בכל בתי החולים, והם רשאים לגבות סכום קטן יותר. למרות המחיר המקסימלי הקבוע, החוזר החדש ממשיך להתיר לבעלי החניונים לקבוע את עלויות החנייה, תחת הנחייה "לגבות מחיר הוגן המשקף את ההיצע והביקוש למקומות חנייה באזור שבו ממוקם בית החולים תוך התחשבות עם ציבור הנדרשים לשירות בית החולים", לשון חוזר המנכל.

אולם בסקירת בתי החולים המפוקחים על ידי משרד הבריאות, עולה כי רוב בתי החולים גובים את המחיר המקסימלי ואף יותר מהמותר וקהל המטופלים והמבקרים נותר ללא חלופות, ונאלץ לשלם מחיר גבוה.

כך למשל בשיבא תל השומר גובים אמנם 20 שקל, אבל ל-15 שעות בלבד. כלומר, מבקר שמגיע בבוקר לבקר מטופל, ויבחר לשוב בערב שוב, משלם בעבור שתי חניות באותו היום. בבית חולים וולפסון שבחולון, עולה חניה 18 שקל ליום, אולם מספר מקומות החנייה קטן, וכבר משעות הבוקר המוקדמות נאלצים חולים ובני משפחותיהם להחנות בחניון פרטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית החולים זיו בצפת. גובים פחות מהמחיר המקסימלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית החולים אסף הרופא, גובים כיום מחיר מקסימלי 20 ¤ אך ל 12 שעות בלבד. גם בבתי חולים הציבוריים של "שירותי בריאות כללית" מרבים לגבות מחיר מקסימאלי בעבור חנייה, כמו למשל בבתי חולים בלינסון שבפתח תקווה, סורוקה בבאר שבע, מאיר בכפר סבא וקפלן שברחובות, עלות החנייה הינה 20 שקל לאורך כל שעות היממה.

בבית החולים זיו בצפת ובבית החולים פוריה שבטבריה, גובים מחיר נמוך מהמקסימאלי, 15 שקל ליממה.

אך בבתי חולים צפוניים אחרים שאפילו חורגים מהסכום המקסימאלי המותר שנקבע במשרד הבריאות. כך, בית חולים רמב"ם שבחיפה, הגובה 20 שקל לשעת חנייה ראשונה אך כל 15 דקות נוספות עולות ארבעה שקלים, והתשלום היומי מגיע עד ל-36 שקל. נתון זה ממקם את בית החולים הצפוני אחרי איכילוב, בעלות חנייה מופרזת, והוא כמעט כפול מהמחיר הקבוע והמותר. בבית החולים בני ציון בחיפה יכולה החנייה להגיע ל-25 שקלים ליום, 5 שקלים יותר מהמותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully