וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי עוד על הכוונת? השאלות הקשות לטורקיה לאחר ההתנקשות בשגריר

20.12.2016 / 21:19

רוסיה וטורקיה התעלמו מהתקופה המתוחה בין המדינות ומהשלכותיה, והותירו את השגריר ללא אבטחה בטרם נורה על ידי שוטר מקומי. לא ברור כיצד הסתנן לשורות המשטרה - וכמה כמוהו עוד ממתינים לשעת כושר עד לסחיטת ההדק הבאה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

ההתנקשות בחייו של השגריר הרוסי בטורקיה, אנדריי קרלוב, מלמדת בראש ובראשונה על זחיחות של מנגנוני האבטחה הרוסיים, שהיו צריכים להיות מעגל האבטחה הצמוד. לאחר מכן, יש להפנות את האצבע המאשימה גם כלפי מערך האבטחה הטורקי, שקרס לחלוטין. ראוי היה לו ששגריר רוסי על אדמת טורקיה, בעיקר בתקופה הרגישה הזו, יהיה מוקף בכמה מעגלי אבטחה. זאת, במיוחד על רקע הביקורת נגד הפעילות הצבאית של רוסיה בסוריה, בדגש על הזוועות בחאלב ועל רקע הפיגועים האחרונים ברחבי טורקיה.

טובי המאבטחים לא היו מצליחים לעצור ברגע האמת את השוטר הטורקי, מבלוט מרט אלטינטש, שנטמע כאחד ממעגלי האבטחה וירה בשגריר הרוסי, אך בהחלט היו יכולים לנטרל אותו במהירות. שניות ארוכות אחרי ההתנקשות נראה השוטר נואם מול המצלמה ופורט את הסיבות למעשיו, מבלי שהמאבטחים יסתערו עליו. מנגנון אבטחה חד ומקצועי היה מעמיד לפחות שני מאבטחים לצדו של השגריר. זמן תגובה אחרי ירי מתנקש הוא שם המשחק באבטחת אישים, וכישלון היא מילה עדינה לאופן שבו הגיבו כוחות הביטחון במקום.

המתנקש מבלוט אלטינטאס שרצח הערב את שגריר רוסיה בטורקיה, 19 בדצמבר 2016. AP
איך הוא התקבל לעבודה? השוטר שירה בשגריר בנאומו אחרי ההתנקשות/AP

טורקיה היא הנפגעת העיקרית מהכישלון באבטחת השגריר. זאת, משום שפגיעה בשגריר רוסי על אדמת טורקיה יש בה בראש ובראשונה פגיעה בריבונות המדינה, אף שמדובר בדיפלומט זר. במונחים של המזרח התיכון, מדובר בהשפלה ובפגיעה ביוקרה של מנגנוני הביטחון הטורקיים.

אחרי תקרית שכזו, עולות שאלות קשות בנוגע להימצאותו של השוטר הקיצוני בשורות מנגנון הביטחון הטורקי: מה היה תהליך המיון והקליטה שלו? כיצד במהלך סינון המועמדים הוא חדר פנימה? וכיצד אף אחד לא עלה עליו במהלך הבקרה שלאחר הכשרתו?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האשמת יריבו של הנשיא רק מעצימה את הכישלון

בכירי המשטר באנקרה מיהרו להאשים בתכנון ההתנקשות את איש הדת פתהוללה גולן, השוהה בארצות הברית, שנטען כי הוא אחד ממובילי ניסיון ההפיכה בטורקיה. לכאורה, טענה זו מגלגלת את ההאשמה מטורקיה למדינה זרה אחרת, אך בפועל הפעולה רק מעצימה את גודל הכישלון. זאת, משום שאם אכן גולן הוא האחראי לתכנון ההתנקשות, אזי יש לשאול כמה שוטרים שטרם נחשפו יש במערכת הביטחון הטורקית? כמה יש בשורות המשטרה שמסוגלים לבצע פיגועים? האם לטורקיה יש יכולת לאסוף מהם מודיעין על אירועים דומים עתידיים?

נראה שהבעיה בטורקיה הרבה יותר עמוקה ומורכבת. תיאור הזוועות שמתרחשות בחאלב בעקבות התקיפות האוויריות והקרקעיות מעורר גלים בזירה הבינלאומית, בדגש על העולם הסוני שמותח ביקורת חריפה על הפעילות המשולבת של צבא אסד וצבא רוסיה. יש במראות הקשים מסוריה להוביל לגל של פעילות טרור שתכוון בין היתר נגד רוסיה, שתצטרך להתמודד עם השאלה הגדולה: האם היא עומדת בפתח עידן חדש שבו היא היעד החדש, במקום ישראל וארצות הברית, להתקפה בעיני קיצוניים במזרח התיכון?

השוטר שהתנקש בשגריר רוסיה בטורקיה אנדריי קרלוב באנקרה, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
כמה מתנקשים או מסתתרים בשורות המשטרה?/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully