וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש עסקים ישראלי על החשדות נגד שטיינמץ: "שוחד באפריקה? נוהל מקובל"

19.12.2016 / 16:14

פרסום החשדות נגד הטייקון בני שטיינמץ כי שילם עשרות מיליונים לעובדי ציבור עוררה סערה בישראל. עם זאת, בשיחה עם וואלה! NEWS אמר איש עסקים ישראלי העובד ביבשת: "אין חברות שעובדות באפריקה ולא נתנו שוחד לפקיד ממשלה". לדבריו, הפרשה פרצה "בגלל עניינים פוליטיים"

עריכה: ניר חן

איש העסקים בני שטיינמץ נעצר הבוקר (שני) בחשד למעורבות בפרשת שוחד חובקת עולם, שבמסגרתה, שטיינמץ וישראלים נוספים המתגוררים רוב זמנם בחו"ל, שילמו על פי החשד עשרות מיליוני דולרים לעובדי ציבור בכירים בגינאה בתמורה לקידום עסקי היהלומים של חברת הכרייה BSGR שבבעלותו, במדינה. חשיפת הפרשה עוררה סערה בישראל, אך איש עסקים ישראלי שעובד באפריקה אמר לוואלה! NEWS כי הפרשה אינה חריגה או מפתיעה.

"בכל מערב אפריקה, אין אפשרות לעבוד בתור אדם זר ללא שוחד. המילה שוחד נשמעת אצלנו מאוד פלילית, אבל באפריקה היא נוהל מקובל בכל רמות העבודה. החל משוטר שעוצר אותך ואתה משלם לו שבעה שקלים כדי שישחרר אותך, ועד לרמות העסקיות הכי גבוהות", אמר איש העסקים. "לכן, זה נוהל מקובל בכל רמות החברה. לדעתי, הסיבה שהפרשה הזאת התפוצצה היא בגלל עניינים פוליטיים ואינטרסים שגרמו לפוצץ אותה דווקא עכשיו".

עוד בוואלה! NEWS:
חסר בית פרץ לגן ילדים - השופט שחררו ממעצר: "כמו בעלובי החיים"
הוארך מעצר ההורים החשודים בטלטול; "האשמה על רשלנות הרופאים"
שני שוטרים מיחידות מסווגות נעצרו בחשד שהדליפו חומרי חקירה

איש העסקים בני שטיינמץ החשוד בפרשת שוחד בין לאומית, 19 בדצמבר 2016. אביב חופי
הורשה להיעדר מהדיון כדי שלא יצולם. שטיינמץ/אביב חופי

לדבריו, גם החברות הגדולות ביותר, כמו חברות הנפט או חברת נסטלה, מקיימות קשרים אישיים עם אנשי ממשל, ששכרם החודשי נאמד בכמה אלפי שקלים. "אני לא מאמין שיש חברות שעובדות מול חברות אפריקניות שלא נתנו בדרך כזו או אחרת באיזשהו שלב בעסקים שלהן שוחד לפקיד ממשלה", קבע. "הפער בין המשכורות שלהם לסכומים שמתגלגלים שם הוא ענק. שוטרים מקבלים 300 שקל בחודש, והשוחד שווה ערך לפי עשרה מכך בכל חודש".

חשדן של רשויות החוק נגד שטיינמץ, שהורשה להיעדר מהדיון בהארכת מעצרו שנערך היום בבית משפט השלום בראשון לציון, התעורר לאחר שחברתו קיבלה זיכיון להפעלת מכרה יהלומים במחיר אפסי. מאוחר יותר, מכרה חברתו של איש העסקים את הזיכיון לחברה מדרום אמריקה תמורת מיליארדי דולרים. שופט בית משפט השלום בראשון לציון עמית מיכלס הורה על שחרורו של שטיינמץ למעצר בית, לבקשת שני הצדדים, במשך שבועיים. צו עיכוב יציאה מן הארץ הוצא נגדו לחצי שנה ונקבע כי דרכונו הצרפתי יופקד.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
להב 433 היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, דצמבר 2014. יותם רונן
החקירה מתנהלת יחד עם ארה"ב, שווייץ, גינאה וישראל. להב 433/יותם רונן

היחידה הארצית של המשטרה לחקירות הונאה (יאח"ה) ערכה, בין היתר, חיפוש בביתו ובמשרדו. העבירות המיוחסות לו הן מתן שוחד לעובד ציבור זר והלבנת הון. מהמשטרה נמסר כי היא ניהלה חקירה סמויה בתיאום עם רשויות אכיפה בחו"ל לאור החשד למעורבות ישראלים, וכי ממצאים ראשונים מצביעים על ביסוס לאותם חשדות.

החקירה מנוהלת במשותף על ידי רשויות אכיפה בארה"ב, שווייץ, גינאה וישראל. פרקליטות תל אביב (מיסוי וכלכלה) וגורמים בפרקליטות המדינה מלווים את החקירה בארץ. לפי המשטרה, החקירה הגלויה בישראל עוד בראשיתה וצפויים נחקרים נוספים. בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם כי שר המכרות לשעבר בגיניאה, מוחמד טיהם, נעצר בשבוע שעבר בניו יורק בחשד כי היה מעורב בפרשת שוחד הנוגעת לתעשיית המכרות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully