וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר האלקטורים מתכנס - ומתנגדי טראמפ במאמץ נואש לעצור אותו

19.12.2016 / 14:15

538 נציגי המדינות בארה"ב יתאספו ויצביעו עבור המועמד שניצח באותה מדינה. על אף שמדובר בעיקרון בהליך רשמי בלבד, ישנם אלקטורים סוררים השוקלים להמרות את פיהם של הבוחרים במטרה למנוע מהמילארדר להיכנס לבית הלבן. טראמפ, כמובן, כבר זועם

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

באחד המערכונים ששודרו במוצאי השבת האחרונה בתכנית "סטרדיי נייט לייב" נראית השחקנית קייט מקינון, המגלמת את דמותה של הילרי קלינטון, כשהיא דופקת על דלתה של נציגה בחבר האלקטורים ומבקשת ממנה לשנות את הצבעתה - ולא לבחור בדונלד טראמפ. ככל הידוע, קלינטון עצמה לא דופקת על דלתות האלקטורים בעולם האמיתי, אבל הסיטואציה עצמה לא תלושה מן המציאות המתקיימת כרגע בארצות הברית.

היום (שני) תתקיים הצבעת האלקטורים, שבמסגרתה צפויים 538 הנציגים מהמדינות השונות בארצות הברית לבחור באופן רשמי בטראמפ לנשיא. על פניו, מדובר בצעד טקסי ורשמי בלבד: אותם נציגים הם למעשה חסרי שיקול דעת, ומחויבים להצביע בהתאם לאופן ההצבעה במדינת הבית שלהם. אם, למשל, אדם מסויים קיבל מינוי להיות אלקטור באלבמה שרוב תושביה בחרו בדונלד טראמפ, הוא מחויב להתייצב בבית המחוקקים שבמדינת הבית שלו ולהרים את ידו בעד הנשיא הנבחר. בעוד שאדם שקיבל מינוי להיות אלקטור בקליפורניה מחוייב להצביע להילרי קלינטון שזכתה לרוב הקולות במדינה שבחוף המערבי.

יתרה מכך, 28 מדינות וכן וושינגטון הבירה קבעו בספר החוקים שלהן כי הצבעה של אלקטורים בניגוד לדעתם של הבוחרים באותה מדינה היא עבירה פלילית שדינה קנס או - בחלק מן המדינות - אף מאסר, בעוד שרק ב-22 מן המדינות קיימת אפשרות מעשית לאלקטור לשנות את הצבעתו ולחמוק מסנקציה.

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ עם נשים צעירות הלבושות בגדים דרומיים מסורתיים, אלבמה, 17 בדצמבר 2016. רויטרס
זועם על הניסיונות לעצור אותו. טראמפ בעצרת באלבמה/רויטרס

עם זאת, מערכת הבחירות הנוכחית, גם אחרי שנגמרה, ממשיכה להיות הכל פרט לשגרתית, והדיווחים על כמה אלקטורים סוררים השוקלים להמרות את פיהם של הבוחרים מציפים בימים האחרונים את כלי התקשורת בארצות הברית. האדם הראשון שהצהיר בפה מלא כי בכוונתו להתייצב היום ולהצביע בניגוד לעמדת הבוחרים באזור שלו הוא כריס סופרון מדאלאס, טקסס. במאמר שפרסם בניו יורק טיימס הסביר סופרון, שהעיד על עצמו כי הוא תומך במפלגה הרפובליקנית, מדוע לא יתמוך בטראמפ בהצבעה חרף העובדה שהוא מחויב לעשות זאת. "אין לי חוב למפלגה. יש לי חוב לילדיי ולמדינה שלי", כתב וציטט סעיפים המקנים לאלקטורים את הזכות לשנות את בחירתם בנסיבות מסוימות.

סופרון הוא ככל הידוע האדם היחיד שישנה ודאות לגביו כי הוא מחויב להצביע לטראמפ ואינו צפוי לעשות זאת, אבל לא ברור אם ישנם עוד אלקטורים סוררים. תושב אחר מטקסס, ארט סיזנרוס, הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו בחבר האלקטורים כיוון שלא רצה להצביע עבור טראמפ, וכך גם שני אלקטורים נוספים מאריזונה וג'ורגי'ה. כל אלה יוחלפו באנשים שצפויים למלא את רצון הבוחר ולהצביע עבור טראמפ.

כאשר הנשיאות מונחת על הכף, על האלקטורים מופעלים לחצים כבירים משני הצדדים לקראת ההצבעה שתתקיים היום במקביל ב-50 מדינות ובוושינגטון הבירה: ג'ף סטרבון, פעיל דמוקרטי ממדינת ניו יורק, פתח אתר מיוחד בשם "בחירה ישירה", בו הוא הכין תבניות מוכנות של מכתבים הממוענים לכל האלקטורים שאמורים לבחור היום בטראמפ, כולל שמם וכתובתם בבית. הוא עודד באתר שלו את אלה שמתנגדים לטראמפ להיכנס לאתר, להדפיס את המכתבים ולשלוח לאלקטורים הביתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מפגינים נגד טראמפ מחוץ לבית הנבחרים של טקסס, ארצות הברית, לפני התכנסות האלקטורים, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
אין להם הרבה סיכוי. מתנגדי טראמפ מחוץ לבית הנבחרים של טקסס, אתמול/רויטרס

"הכל ביחד, משלב ההדפסה, דרך הדבקת הבולים ועד המשלוח ייקח לכם בממוצע כשעתיים", כתב. במכתב המוכן מראש הוא מנמק כי "קלינטון זכתה ביותר מ-2.5 מיליון קולות יותר מאשר דונלד טראמפ", ומוסיף: "השיטה של חבר האלקטורים נולדה במיוחד כדי למנוע מאדם כמו טראמפ להתמנות לנשיא". עד כמה האתר יעיל? כמה מן הצירים שאמורים להשתתף בהצבעה כבר העידו בריאיונות לתקשורת כי קיבלו למעלה מ-2,000 מכתבים רק בשבוע האחרון. מייקל בנריאן, אחד מ-16 האלקטורים של מדינת מישיגן שבחרה בטראמפ, העיד כי קיבל איומים ברצח בדרישה שישנה את הצבעתו. "אמצא אותך ואדחוף לך כדור לפה", הוא הקריא את אחד האיומים שהגיעו אליו בריאיון לCNN.

קבוצה אחרת של אלקטורים, שנקראת "האלקטורים של המילטון" (על שם אלכסנדר המילטון, שהיה אחד מהאבות המייסדים ומנסחי החוקה של ארצות הברית, ובין היתר כתב על התנאים שבהם אלקטור יכול להצביע בניגוד למחוז הבחירה שלו, ע"נ) קוראת גם היא למרד אלקטורים נגד טראמפ, אם כי לא ברורה מה מידת ההשפעה שלה.

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם מחליפו מייק פנס, נובמבר 2016. רויטרס
סגן הנשיא היוצא ביידן, שיקריא את זהות הנשיא החדש, עם מחליפו פנס/רויטרס

מירב האנשים שהתחייבו עד כה לשנות את הצבעתם כחלק מקבוצה זו הם בכלל צירים המחוייבים להצביע לקלינטון, שמאיימים לכתוב על פתק ההצבעה "מועמד רפובליקני אחר" כמחאה נגד טראמפ - כך שלמעשה גם קלינטון לא תקבל מכמה מהם את הקולות. עיוות זה הוא חלק מן העובדה שהאלקטורים, שברובם המוחלט הם פעילים בולטים בשתי המפלגות, מזוהים לעיתים עם יריביהם של המועמדים שנבחרו, במקרה הזה טד קרוז וברני סנדרס.

מקרים של אלקטורים סוררים כבר אירעו בעבר, אולם הם נדירים ביותר. למשל, בשנת 2000, האלקטורית ברברה לט-סימונס מוושינגטון הבירה החליטה שלא להצביע, אף שהייתה מחוייבת להצביע לאל גור. זאת, כמחאה על היעדר זכות ההצבעה של תושבי העיר בבית הנבחרים. עם זאת, מעולם לא קרה שהצבעה של אלקטור סורר גרמה לשינוי התוצאה הסופית של המרוץ לנשיאות, וגם הפעם תרחיש זה לא צפוי לקרות.

כיוון שטראמפ זכה ב-306 אלקטורים, ודרושים 270 אלקטורים על מנת לנצח, יהיה צורך ב 37 אלקטורים לפחות שישנו את דעתם, מאורע שסיכויו נראים אפסיים. עם זאת, הדבר כן מטריד ומטבע הדברים אף מרגיז את הנשיא הנבחר, שצייץ אמש בטוויטר: "אם התומכים שלי היו מתנהגים ומאיימים על אנשים כפי שאלה שהפסידו בבחירות עושים, הם היו סופגים נאצות ומכונים בשמות גנאי".

לאחר ההצבעה היום בכל מדינה ומדינה, יעברו המעטפות למושב מיוחד של שני בתי הנבחרים בקונגרס. ב-6 בינואר ייערך כינוס מיוחד שבו סגן הנשיא ג'ו ביידן יקריא את התוצאות ויכריז באופן רשמי על טראמפ כנשיא ה-45 של ארצות הברית. הוא ייכנס לתפקידו באופן רשמי בדיוק שבועיים אחר כך, ב-20 בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully